وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای پزشکیان آمده است دوره جدیدی را آغاز کند. یا از تاریخ درس می‌گیریم و آینده نو را می‌سازیم یا درس نمی‌گیریم و آینده را نابود می‌کنیم. با وفاق ملی همه در کنار یکدیگر می‌توانیم دوره جدیدی را آغاز کنیم.

به گزارش نسیم اقتصاد، «احمد میدری» وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و به تشریح برنامه‌های خود پرداخت و افزود: ما متفاوت هستیم و این تفاوت قدرت جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: نطقی را آماده کرده بودم برای مسائل کارکردی وزارتخانه، اما دوست دارم پاسخ سوالات را بدهم. در هفته‌های گذشته در کمیسیون های مختلف به سوالات پاسخ دادم. من ابتدا بگویم جایگاه وزارت کار در دنیا چه بوده و من در این مدت برای یکی از وظایف اصلی وزارت کار چقدر همخوانی دارم.

میدری افزود: وزارت کار به وجود آمد تا مبارزات سیاسی را به مذاکرات سیاسی تبدیل کند. اندیشمندانی که به دنبال اسلام بودند راه‌حل را در تغییر نگرش‌ها دیدند که چطور می‌توان کارگران را جزئی از نظام دانست. از پرتو همین اندیشه بود که سوسیال دموکراسی جایگزین مارکسیسم شد و نظام سرمایه‌داری را نجات داد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان‌کرد: برای من به عنوان کسی پژوهشگر بوده و در دانشگاه کار کرده است، این سوال مطرح بود که چطور می‌توانیم ثبات سیاسی بر ایران حاکم کنیم و منازعات سیاسی را به وفاق ملی تبدیل کنیم؟

وی ادامه‌داد: در ایران از انقلاب مشروطه تا کنون آن چیزی که بر کشور حاکم بوده، منازعات نه بین دشمنان و دوستان بلکه بین تحول‌خواهان بوده است. در انقلاب مشروطه شیخ فضل الله نوری و ستارخان به دست خود مشروطه خواهان کشته شدند.
میدری تاکید کرد: امروز 28 مرداد است، زمانی در همین تاریخ کودتا شد چرا که همه کشورها در استقلال موفق شدند و منابع خود را ملی کردند. اما چرا ما نتوانستیم؟ چون نمی‌توانستیم با همدیگر وفاق کنیم.

وزیر پیشنهادی تعاون اضافه‌کرد: دهه 60 تا امروز را به خاطر بیاورید؛ چیزی که تا الان حاکم بوده، اختلافات بین برادران بوده است. این اختلافات خانمان سوز امکان فرصت سازی را به ما نمی‌دهد. بیش از 20 سال در این زمینه کار کردم. نظام جمهوری اسلامی با 250 هزار شهید درخت تنومندی شده که می‌تواند همه را زیر سایه خود بگیرد.

وی عنوان‌کرد: سیاست ما نباید حذف باشد. با اقدامات سیاسی نمی‌توانیم وفاق ملی ایجاد کنیم. وفاق باید در عرصه اندیشه صورت بگیرد. مسئله اصلی ایران به اعتراف داخلی و خارجی، عدم وفاق است. آن چیزی که به عنوان پژوهشگر به آن رسیدم این است که از انقلاب مشروطه تا کنون به وفاق ملی دست پیدا کنیم. چیزی که در تاریخ حاکم بوده و باعث شده ایرانی در هجوم بیگانگان بوده تمدن سازی کند الگوی سیاست ورزی و اندیشه ورزی بوده است.

میدری خاطرنشان کرد: سنت تاریخی به ما این را می‌گوید که مردم و حکومت باید بتوانند در کنار همدیگر دولت قوی داشته باشند. اما از آن زمان تا کنون جامعه روشنفکری دولت ستیز شده و به دنبال نقد به دولت آسیب می‌زند. این کار و از طرف دیگر دولت ما به عنوان یک دکترین حکمرانی به دنبال محدود سازی نهادهای مدنی در جامعه است.

وی افزود: بیش از 10 سال است که در جهاد دانشگاهی مرکزی دایر کردم به نام توانمندسازی حکومت و جامعه. حرف امروز من در کمیسیون‌ها همه حرف‌هایی است که در 10 سال گذشته گفته ام. آقای پزشکیان آمده است دوره جدیدی را آغاز کند، یا از تاریخ درس می‌گیریم و آینده نو می‌سازیم یا درس نمی‌گیریم و آینده را نابود می‌کنیم. می‌توانیم در کنار یکدیگر دوره جدیدی را آغاز کنیم. در این دوره در مسائلی که با هم اختلاف داریم پای میز مذاکره صحبت می‌کنیم. ما متفاوت هستیم و این تفاوت قدرت جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: پروژه فکری من این است که چه در دولت باشم سرباز نظام خواهم بود و در دانشگاه نیز خودم را در کنار نظام می‌دانم و تلاش می‌کنم هر شکافی بین نظام سیاسی و مردم را کاهش دهم.

به گزارش ایرنا، احمد میدری (متولد 1342 در آبادان) اقتصاددان ایرانی و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی بوده است. وی دارای دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است.

میدری سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید چمران اهواز را نیز دارد و در سال 1382، دوره کوتاه‌مدت آموزشی و پژوهشی دانشگاه سازمان ملل را نیز طی کرده است.

از سوابق اجرایی، آموزشی و پژوهشی احمد میدری می‌توان به معاون وزیر کار در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره ششم، مشاور قائم مقام وزیر اقتصاد (از سال 1383 تا 1384)، عضو هیات مدیره بیمه دانا (از خرداد 1384 تا تیر 1386)، عضو ناظر شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان در دوره نمایندگی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی از سال 1383 تاکنون در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد (دروس: سیاست‌گذاری در بخش صنعت، نظام‌های اقتصادی، اقتصاد توسعه، و روش تحقیق)، تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و آبادان، دروس اقتصاد خرد و کلان (از سال 1372 تا 1375)، پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک (از سال 1369 تا 1372) و پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (از سال 1374 تا 1376) اشاره کرد.

 

لینک کوتاه
وفاق ملی وزیر پیشنهادی تعاون