بانک آمریکایی گلدمن ساکس از احتمال کاهش سرمایه‌گذاری‌های عربستان سعودی در صنعت نفت خبر داد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از بلومبرگ، بانک گلدمن ساکس در گزارشی پیش‌بینی کرد عربستان سعودی تا پایان دهه کنونی سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه در صنعت نفت انجام خواهد داد. این کشور در نظر داشت تا پایان این دهه یک‌تریلیون دلار در صنایع راهبردی سرمایه‌گذاری کند.

بر اساس این گزارش، عربستان ممکن است تا سال 2030 بخش بیشتر سرمایه خود یعنی حدود 73 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها را به بخش‌های غیرنفتی اختصاص دهد.

با افزایش تخصیص سرمایه‌گذاری‌ها به بخش غیرنفتی، تنها یک‌چهارم بودجه برای بخش‌های نفتی باقی می‌ماند؛ زیرا این کشور تمرکز خود را بر صنایعی مانند فلزات و مواد معدنی، حمل و نقل و لجستیک و دیجیتالی‌سازی معطوف می‌کند تا امکان متنوع‌سازی را فراهم کند.

بر اساس طرح تحول اقتصادی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، با نام «چشم‌انداز 2030»، این کشور اقتصاد خود را به روی صنایع جدید باز و در بخش‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کند و وجهه تجاری عربستان را تغییر می‌دهد. کاهش وابستگی به فروش نفت خام، هدف بزرگ این چشم‌انداز به شمار می‌رود.

فیصل العظمه، رئیس بخش پژوهش سهام در منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا در بانک گلدمن ساکس، در گزارشی اعلام کرد هرچند احتمال می‌رود سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از هم‌اکنون تا سال 2028، 40 میلیارد دلار کاهش یابد، اما گاز طبیعی همچنان یکی از بخش‌های مهم در برنامه‌های کربن‌زدایی، توسعه اقتصادی و متنوع‌سازی این کشور به شمار می‌آید.

با توجه به اینکه قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال هم‌اکنون حدود 80 دلار در هر بشکه است و تولید نفت عربستان به حدود 9 میلیون بشکه در روز کاهش یافته، این کشور با خطر فزاینده افزایش کسری بودجه روبه‌روست.

کسری بودجه عربستان سعودی در سه‌ماهه دوم سال جاری به 15 میلیارد و 300 میلیون ریال (معادل 5 میلیارد و 300 میلیون دلار) رسید که نشان می‌دهد دولت این کشور همچنان به درآمدهای نفتی وابسته است.

بااین‌حال، بر اساس پژوهش بانک گلدمن ساکس، با افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر، تأمین مالی صنایع جدید در حال افزایش است. پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های پاک به 235 میلیارد دلار برسد که در مقایسه با برآورد 148 میلیارد دلاری پیشین، افزایش داشته است.

 

لینک کوتاه
عربستان سرمایه‌گذاری کلان صنعت نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما