مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به منظور بررسی آخرین وضعیت تعمیرات اساسی سالانه و همچنین تعمیر و ایمن‌سازی چاه‌های گازی، از سکوهای عملیاتی میدان مشترک پارس جنوبی بازدید کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، محمدحسین متجلی مدیرعامل با همراهی سلمان خزائی معاون عملیات و پشتیبانی، سید محی‌الدین جعفری معاون طرح‌های توسعه‌ای، عباس روحی، مدیر مهندسی نفت و گاز ، علیرضا ریخته‌گر دزفولی مدیر تولید و عملیات و سروش ریحانی رئیس تعمیرات این مدیریت، با هدف بررسی فعالیت‌های تعمیراتی از سکوهای شماره 10 و 4 پارس جنوبی بازدید کردند.

*احیای مجدد یکی از چاه‌های سکوی 10 پارس جنوبی
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به بازدید از سکوی شماره 10 پارس جنوبی گفت: یکی از چاه‌های این سکو، سال 1398 از چرخه بهره‌برداری خارج شده بود که با همت مدیریت مهندسی نفت و گاز، فعالیت‌های تعمیر و احیای مجدد این چاه در دستور کار  قرار گرفت و خوشبختانه با توجه به روند مناسب تعمیراتی که شاهد بودیم، به‌زودی در مدار تولید و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
خزائی درباره اهمیت ورود مجدد این چاه به مدار تولید گفت: باتوجه به اینکه ارزش هر چاه تولیدی پارس جنوبی حدود 40 میلیون دلار برآورد می‌شود، احیای مجدد این چاه اهمیت بسیار بالایی دارد، چرا که علاوه بر بازآوری و‌ صیانت از این دارائی فیزیکی باارزش، به‌زودی روزانه 2 تا 2 و نیم میلیون مترمکعب گاز ترش که در سال‌های گذشته از دسترس خارج شده بود، مجدداً به چرخه تولید سکوی شماره 10 پارس جنوبی اضافه می‌شود.
وی افزود: ارزش جهانی این میزان، حدود یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار دلار در روز برآورد می‌شود.

*تعویض تجهیزات معیوب سکوی شماره 4 پارس جنوبی
خزائی همچنین به بازدید از مراحل تعمیرات اساسی سکوی شماره 4 پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: طبق برنامه زمان‌بندی، همکاران ما درحال انجام تعمیرات سالانه بر روی سکوی شماره 4 هستند و با توجه به بازدید و گزارشی که از روند تعمیرات اساسی این سکو دریافت کردیم، خوشبختانه با تلاش کارکنان، برنامه‌های تعمیراتی با شتاب و کیفیت خوبی درحال انجام است.
وی افرود: در جریان انجام دستورکارهای تعمیراتی در این سکو، دو دستگاه شیر توقف اضطراری (ESDV) معیوب که از نظر ایمنی و تولید پایدار گاز اهمیت بسیاری دارد، با شیرهای نو و سالم تعویض شدند.
 
*تعویض سنگین‌ترین تجهیزات در تعمیرات اساسی امسال
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه امسال برای نخستین‌بار متمایزترین و سنگین‌‌ترین حجم تعمیرات اساسی در طول دوره بهره‌برداری از میدان پارس جنوبی در حال انجام است، اظهار کرد: از 15 فروردین‌ماه سال 1403 برنامه تعمیرات اساسی برای سکوهای پارس جنوبی آغاز شده و تا پایان آبان ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.
خزائی ادامه داد: در تعمیرات اساسی امسال سکوهای گازی پارس جنوبی، 15 دستگاه شیر مجهز به موتور الکتریکی و شیر توقف اضطراری که هر کدام بالغ بر 20 تن وزن دارند جایگزین تجهیزات قبلی شده است.
وی با اشاره به اینکه در 8 سکوی گازی، عملیات تعویض خم‌های (Bend) تله ارسال توپک (Pig Launcher) ساخته و‌ نصب شده است، گفت: با اجرای این عملیات که در نوع خود منحصر به‌فرد بوده و به دلیل فشردگی و تراکم تاسیسات سکوها، فرآیند انجام آن بسیار دشوار است، از احتمال وقوع حوادثی نظیر آتش‌سوزی در سکوی شماره 9 در سال 1398 جلوگیری خواهد شد.
 
*استقرار شناور اقامتی تیم‌های تعمیرات اساسی برای نخستین بار
خزائی همچنین از استقرار شناور اقامتی به منظور اسکان تیم‌های تعمیرات اساسی در میدان پارس جنوبی خبر داد و گفت: با پیگیری‌های مدیریت ارشد، امسال توانستیم یک فروند شناور DP II با قابلیت اسکان نیروهای تعمیرات را در اختیار بگیریم که همکاران می‌توانند پس از تلاش‌های طاقت‌فرسای روزانه در شرایط گرما و رطوبت بسیار زیاد دریا، شب‌هنگام در این شناور اقامت داشته باشند.
وی تاکید کرد: این اقدام نیز نخستین‌بار است که در راستای حفظ کرامت زحمتکشان عرصه کار و تلاش در خط مقدم جبهه اقتصادی و با حمایت و  پشتیبانی مدیرعامل محترم شرکت نفت و گاز پارس اجرائی شد.
 
*هم‌فشارسازی چاه‌های 5 سکوی گازی پارس جنوبی
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس به پروژه‌ هم‌فشارسازی چاه‌ها در 5 سکوی گازی پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: این پروژه در راه‌اندازی و استفاده از چاه‌های تولیدی سکوهای مذکور در زمان توقف و راه‌اندازی مجدد نقش بسیار مهمی دارد.
براساس این گزارش عملیات تعمیرات اساسی سکوهای گازی پارس جنوبی، به صورت سالانه و به منظور ایجاد آمادگی حداکثری تاسیسات فراساحل در راستای تولید ایمن و پایدار گاز کشور، از سوی مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس برنامه‌ریزی و در بازه زمانی 6 ماهه اجرا می‌شود.

 

لینک کوتاه
تعمیرات اساسی سکوهای پارس جنوبی

اخبار مرتبط

نظرات شما