رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: امروز در صنایع ایران عمدتا هفته‌ای، 36 تا 48 ساعت قطعی برق داریم و اتفاق جدیدی که امسال شاهد آن هستیم، قطعی برق بدون اطلاع قبلی است که باعث از بین رفتن دستگاه‌ها و خسارت‌های جبران‌ناپذیری شده‌ است.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمد سهامیان مقدم در جلسه صنعت پشت سد ناترازی که عصر چهارشنبه بیست‌ و چهارم مرداد ماه در دفتر حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: دولت‌های 25 سال گذشته، هیچ توسعه مفیدی در حوزه انرژی نداشته‌اند و با توجه به‌ تغییر فرهنگ مردم باید افزایش مصرف برق پیش‌بینی می‌شد. کل مصرف کنندگان برق شامل خانگی، تجاری، صنفی، صنعتی، اداری و کشاورزی می‌شوند.

وی ادامه داد: کشاورزی روزانه 7 ساعت قطعی برق و صنایع زیر 2 مگاوات مصرف، دو روز در هفته  قطع برق دارند حال آنکه مصارف تجاری و خانگی به دلیل سیاست‌گذاری‌های اشتباه از این قطعی برق معاف شده‌اند.

بخش عمده‌ای از ناترازی برق در گرو مصرف بالای ماینرها

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: ماینرها انرژی‌بری بسیار بالایی دارند و کشوری که با کمبود برق مواجه است، نباید تولید ماینر داشته باشد که بخش عمده‌ای از ناترازی در گرو این موضوعات است. در شرایط کمبود برق، درست همین امروز، برق به کشور افغانستان و عراق صادر شد.  

سهامیان مقدم ادامه داد: در پیک، 80 هزار مگاوات تقاضای انرژی داریم، حال آنکه تمام توان  تولیدی کشور، 65 هزار مگاوات است که بار  کمبود برق به دوش صنعت و کشاورزی است و سالانه به میزان قطعی برق این دستگاه‌ها افزوده می‌شود.

وی بیان کرد: هزاران میلیارد دلار برای هسته‌ای هزینه شد و از تولیدات 65 هزار مگاوات، تولید هزار مگاوات بر عهده نیروگاه بوشهر بوده که بیشتر اوقات خراب است. طبق ماده 25 قانون مترقی بهبود مستمر فضای کسب و کار که توسط اتاق بازرگانی ایران نوشته شد، در زمان کمبود انرژی آخرین اولویت برای قطع برق، صنعت است و در زمان اضطرار قطعی برق صنایع، باید برای آن‌ها جبران خسارت شود.  

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: متاسفانه امروز در صنایع ایران عمدتا هفته‌ای، 36 تا 48 ساعت قطعی برق داریم و اتفاق جدیدی که امسال شاهد آن هستیم، قطعی برق بدون اطلاع قبلی است که باعث از بین رفتن دستگاه‌ها و خسارات‌های جبران ناپذیری شده‌ است.

سهامیان مقدم اضافه کرد: بدون اطلاع هر روز در خرداد ماه سال 1400، برق صنایع قطع می‌شد و در  نهایت به یک روز در هفته رسید و تا پایان 1400 این موضوع رعایت شد و تا 10 تیر امسال یک روز قطعی برق ثابت بود که به دو روز در هفته ارتقا یافت و قطعا این بحران در سال آینده بیشتر خواهد شد و حتی اگر از همین الان اقدامات مدیریتی درستی انجام شود تا 3 سال آینده نیز این ضرر و زیان‌ها وجود خواهد داشت.

وی اظهار کرد: طبق صحبت‌هایی که با استانداری و سازمان صمت انجام شد، تمام اصناف به جز سه صنف باید هر روز از ساعت 13 تا 17 تعطیل باشند و باید بتوانیم در کل کشور قطعی برق را به مصارف خانگی و تجاری منتقل کنیم.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: 5 شهرک اصلی مشهد در حدود صد مگاوات مصرف واقعی داشته و با درنظر گرفتن مصرف 100 مگاواتی صنایع خارج از شهرک، کل سهم مصرفی صنعت از برق 200 مگاوات است، حال آنکه اصناف در مشهد، 120 مگاوات مصرف دارند، علاوه بر اینها فرهنگ سازی درستی در عمکرد میزان مصارف اصناف انجام نشده است و برخی از اصناف تا پاسی از شب مغازه‌های خود را باز نگه‌ می‌دارند.

وی بیان کرد: در بسیاری از دولت‌ها به دلیل قیمت‌گذاری واقعی بر برق و عدم به صرفه بودن آن، بسیاری از افراد دست به ساخت برق خورشیدی شده‌اند که در کشور ما این موضوع صرفه اقتصادی ندارد و از طرفی ایجاد بستری برای سرمایه‌گذاری به دلیل عدم بودجه کافی از سمت دولت وجود ندارد.

با قطعی برق صنعت، تولید را از دست می‌دهیم

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: با تعطیلی اصناف، فروش از دست رفته نمی‌رود، بلکه در طی ساعات مشخص مردم برای خرید اقلام مورد نیاز خود اقدام می‌کنند، اما با قطعی برق صنعت، تولید را از دست می‌دهیم.

وی در انتها به ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از ناترازی برق اشاره کرد و گفت: از اقدامات موثری که باید در دستور کار قرار گیرد، ایجاد و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی خرد و کلان است. نیروگاه بادی نیز کشور دارای  تونل‌های بادی بسیار بالایی است و از سمتی بهینه‌سازی انرژی  در مصارف خانگی و اصناف باید به طور جدی از طریق فرهنگ‌سازی در سطح کشوری انجام شود.

 

لینک کوتاه
قطعی برق خسارت‌های جبران‌ناپذیر صنایع

اخبار مرتبط

نظرات شما