وضعیت بارشی کشور نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر 1402) تا 20 مردادماه امسال هفت استان کشور دارای کاهش بارش نسبت به سال گذشته هستند.

به گزارش نسیم اقتصاد، اگر چه وضعیت بارش‌های امسال بهتر شده است، اما برخی مناطق کشور در 2 ماه پایانی سال آبی جاری هنوز با کاهش بارش‌ها درگیرند.

بررسی آمار منتشر شده از سوی دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر 1402) تا 20 مردادماه میزان بارش‌های کشور به 248.1 میلیمتر رسیده است.

این میزان بارش در مقایسه با 242.5 میلیمتر بارش دوره بلندمدت 2 درصد رشد دارد. همچنین در مقایسه با 208.4 میلیمتر بارش‌های سال گذشته 19 درصد رشد دارد. با این‌ حال بارش‌های هفت استان کشور نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

استان بوشهر با بارش 309 میلیمتری از ابتدای سال آبی جاری با کاهش بارش 31 درصدی نسبت به 303.7 میلیمتر سال گذشته در صدر استان‌های کم‌بارش است.

استان‌های فارس با 2 درصد کاهش، چهارمحال‌وبختیاری با 25 درصد، سمنان با یک درصد، زنجان سه درصد، کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد و ایلام با سه درصد کاهش بارش، دیگر استان‌های درگیر هستند.

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به افزایش بی‌سابقه دمای هوا کشور در تابستان امسال و تأثیر مستقیم این امر بر حجم منابع آبی کشور، افزود: هر 10 سال، به‌صورت معمول نیم درجه به دمای هوای ایران افزوده و همین امر با کاهش 10 میلیارد مترمکعبی آب در دسترس کشور از منابع تجدیدپذیر همراه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در سه دهه گذشته، جمعیت کشور 20 تا 30 میلیون نفر افزایش‌یافته و این امر اهمیت مدیریت کارآمد منابع آبی کشور در همه بخش‌ها اعم از شرب، کشاورزی، صنعت و غیره را دوچندان می‌کند.

قاسم‌زاده گفت: حجم مخازن سدهای کشور در 10 سال اخیر در رتبه چهارم سال‌های خشک قرار گرفته است.

 

لینک کوتاه
کشور کاهش بارش حجم مخازن سدهای کشور

اخبار مرتبط

نظرات شما