ریاست فعالان اقتصادی تره‌بار کشور بابیان این‌که سالانه برای واردکردن موز و آناناس 900 میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود، گفت: سال گذشته حدود 4 میلیون تن محصولات کشاورزی به روسیه، افغانستان، قطر و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادرات داشته‌ایم.

مصطفی دارایی نژاد در گفتگو با خبرنگار نسیم اقتصاد در رابطه با صادرات میوه و تره‌بار  و مشکلات این حوزه گفت: صادرات ما نسبت به سال قبل 25 تا 30 درصد در 60 قلم میوه‌جات، سبزیجات و فرنگی جات اضافه صادرات داشته‌ایم. همچنین صادرات در سال گذشته در این حوزه حدود 4 میلیون تن به روسیه، افغانستان، قطر و کشورهای حوزه خلیج‌فارس بوده است.
وی بابیان این‌که باید بتوانیم برای صادرات و ارزآوری در حوزه کشاورزی برنامه‌ریزی کنیم گفت: در خیلی کشورها، نماینده امور خارجه و حتی وزیر امور خارجه‌شان برای صادرات در حوزه کشاورزی و ارزآوری رایزنی می‌کنند نمونه آن ترکیه، قزاقستان، ازبکستان و کشورهای دیگر است. بنابراین اگر دولت در بخش کشاورزی خوب عمل کند می‌توانیم به‌اندازه نیمی از درآمد حاصل از نفت را از بخش کشاورزی تأمین کنیم.
ریاست فعالان اقتصادی تره‌بار یکی از مشکلات بخش صادرات کشور را صدور بخشنامه‌های خلق الثانیه توسط وزارت صمت اعلام کرد و گفت:  من این موضوع را عنوان کردم و به مجلس نامه زدم و با رسانه‌ها مصاحبه کردم .  مجلس در این زمینه ورود کرد و اعلام کرد که دولت باید حداقل 5 یا 6 ماه قبل اعلام کند که فلان میوه و سبزیجات را کمبود داریم نباید صادر شود اما این‌که خلق الثانیه بیایند این کار را انجام دهند ازنظر من کارشناس خیلی غلط است و ضرر سنگینی به کشور می‌زند. چون این کشور نیاز به ارزآوری دارد.
ریاست فعالان اقتصادی تره‌بار کشور بر لزوم حمایت از کشاورزان تأکید کرد و افزود: در راستای حمایت از کشاورزان، می‌بایست قاچاق میوه‌ها و محصولاتی که خودمان داریم غدغن شود .کشاورزی 5 تا 6 ماه از محصول خود مواظبت می‌کند تا به بازار برسد من واردکننده حق ندارم آن محصولی که داخلی داریم وارد کنم. ازنظر من کارشناس این اشتباه است.
دارایی نژاد بابیان این‌که اگر ما الگوی کشت داشته و تأمین داخلی داشته باشیم نیازی به واردات خیلی از محصولات را نداریم، افزود:  سالانه برای واردکردن موز و آناناس 900 میلیون ارز خارج می‌شود. باید درجاهایی که زمین مساعد برای کشت موز است آنجاها این میوه را پرورش دهیم و تخصص آن را هم داریم لذا این‌که می‌گویم وزیری باید انتخاب شود که تخصص و تحصیلات در زمینه کشاورزی داشته باشد به این دلیل است که بتواند تحولی در بخش کشاورزی ایجاد کند.
وی ادامه داد: ما می‌توانیم به خاطر اقلیم‌هایی که داریم یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان میوه باشیم. ما کشور حاصل خیزی داریم و اگر برنامه‌ریزی درست در وزارت جهاد کشاورزی ما باشد و درست عمل کنیم در بخش کشاورزی و تولید و صادرات جزو 5 کشور دنیا می‌شویم.
وی درباره گرانی قیمت محصولات کشاورزی گفت: هزینه‌های بخش کشاورزی از سال 1401 به بعد از قبیل؛ سم و کود و بذر و کرایه حمل‌ونقل و  سردخانه بالغ بر 150 درصد افزایش داشته است. کشاورزی که کشت می‌کند با افزایش هزینه روبرو است. الان چیدن یک کیلو گیلاس و آلبالو 20 هزارتومان هزینه دارد. میوه‌های دیگر هم همین‌طور.  این‌که قیمت‌ها این‌گونه بالا می‌رود به دلیل این است که هزینه کشت و برداشت آن بالا است.

 

لینک کوتاه
واردات موز و آناناس محصولات کشاورزی ارز ریاست فعالان اقتصادی تره‌بار کشور

اخبار مرتبط

نظرات شما