بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت صادرات ایران به امارات در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته رشد 30درصدی داشته و به یک میلیارد و 704 میلیون دلار رسیده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایلنا، دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گزارشی از روند تجارت ایران و امارات در سه ماه نخست سال جاری خبر داد.
 
در گزارش این سازمان آمده است: در سه ماهه نخست سال 1403  میزان صادرات ایران به امارات یک میلیارد و 704میلیون دلار گزارش شده که با افزایش 411 میلیون دلار نشانگر رشد 30 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.
 
بنا بر این گزارش، 10 قلم عمده کالاهای صادراتی ایران به امارات شامل سایر گازهای نفتی، مواد آروماتیک، سایر روغن‌های نفتی، قیر، محصولات شیمیایی آلی، سایر پتروشیمی، سایر پایه نفتی، سایر صنایع فلزی، گوجه فرنگی و کاتد مس می‌شود.
 
ارزش واردات ایران از امارات در سه ماهه اول سال 1403، 4 میلیارد و 400 و نود و یک میلیون دلار اعلام شده و شاهد افزایش واردات از این مبدا به میزان 361 میلیون دلار بوده‌ایم، این عدد رشد 9 درصدی واردات از این کشور را در این مدت نشان می‌دهد.
 
اهم اقلام عمده کالاهای وارداتی از امارات در مدت مذکور شامل گوشی تلفن همراه، فلزات گرانبها، ذرت، صنایع تبدیلی، خوراک دام و طیور و آبزیان، دانه‌های روغنی، محصولات نساجی، کود شیمیایی و تجهیزات نیروگاهی می‌شود.
 
گفتنی است که امارات اولین مبدا واردات کالا به ایران در سال 1402 بوده و کالاهای وارداتی از طریق این کشور بیشتر تولید امارات نیست و صرفا به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و نقل و انتقالات پولی، با تغییر اسناد به ‌نام امارات به ‌عنوان مبدا واردات ثبت شده است.

لینک کوتاه
رشد صادرات ایران امارات

اخبار مرتبط

نظرات شما