گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در سه سال دولت سیزدهم قیمت مسکن از 30 میلیون تومان در هر متربع به بیش از 85 میلیون تومان رسیده‌است.

به گزارش نسیم اقتصاد، در حالی که در روزهای پایانی دولت سه ساله سیزدهم عده‌ای به طور اغراق آمیز از اقدامات انجام شده برخی از مسئولان و دستگاه‌ها گزارش می‌دهند اما آنچه که به عنوان گزارش تولید می‌شود نزدیک به واقعیت نیست که مصداق بارز آن بخش مسکن است.

هر چند اقداماتی در این سه سال در بخش مسکن انجام شده که به طور قطع مسئولان کارنامه قابل دفاعی در این بخش‌ها دارند از جمله قانون گذاری‌ها در نظارت بر بازار مسکن و ایجاد موانع قانونی و بازدارنده برای قیمت سازان بازار و سفته بازان، اما در بخش تولید و تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال و اجرای پروژه نهضت ملی مسکن طبق اعلام گزارش رسمی وزارت راه و شهرسازی این پروژه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 30 درصدی دارد و از دو میلیون و 600 هزار واحدی که در دستور کار قرار گرفته عمده این واحدها در مرحله تعیین تکلیف اراضی هستند.

همچنین در بحث کنترل قیمت در بازار مسکن هر چند قوانینی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه، ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها به مرحله اجرا رسیدند اما همچنان قیمت‌ها در بازار مسکن تابع از اقتصاد کلان کشور است و باید پذیرفت که نمی‌توان با قوانین بخشی این بازار را تلاطم‌های اقتصادی کشور کنترل کرد.

نمونه آن افزایش چشمگیر قیمت مسکن در این سه سال است هر چند اخیرا وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که در دولت سیزدهم رشد تورم نقطه به نقطه در شهر تهران به صورت چشمگیری کاهش یافته و طبق گزارش بانک مرکزی بعد از 78 ماه، رشد 2 رقمی قیمت مسکن در پایتخت تک رقمی شد و رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در خرداد ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و به 9.7 درصد رسیده اما واقعیت این است که طبق گزارش بانک مرکزی قیمت در تیرماه سال 1400، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 30 میلیون و 44 هزار و 700 تومان بود که نسبت به ماه قبل از آن معادل 1.3 درصد رشد داشت. حال اینکه  آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در خردادماه سال 1403 را منتشر کرده که براساس آن تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به 3.9 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 20.6 درصد کاهش و 14.1 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 85.9 میلیون تومان بود که حکایت از افزایش 1.4 درصدی نسبت به ماه قبل دارد.

بنابراین بازار نشان می‌دهد در سه سال گذشته اقدامات دولت سیزدهم در بخش مسکن تا چه هدف اثرگذار بوده‌است.

در جدول زیر قیمت مسکن در برخی از مناطق تهران آمده است. (قیمت‌ها به تومان است)

 

محدوده امکانات قیمت
یوسف آباد 110متر،6 ساله،دارای پارکینگ، انباری، آسانسور  19 میلیارد 
نازی آباد 120متر،18ساله،دارای پارکینگ، انباری، آسانسور  9.5 میلیارد
آزادی 95متر، 9ساله،دارای پارکینگ، انباری، آسانسور  9میلیارد
گیشا 92متر،10 ساله،دارای پارکینگ، انباری، آسانسور  13 میلیارد 
نبردشمالی 120متر، نوساز، بدون انباری  11 میلیارد
فرشته  250متر، 12 ساله، فول امکانات 70 میلیارد 
تهرانسر 150متر،2ساله،دارای پارکینگ، انباری، آسانسور  12 میلیارد
جمهوری 90متر،5 ساله، بدون پارکینگ  7.5 میلیارد
پاسداران 88متر، نوساز، دارای پارکینگ، انباری، آسانسور  10.5میلیارد
نواب 60متر،13 ساله، بدون پارکینگ 3 میلیارد
پیروزی 80متر، نوساز، بدون انباری 8.5 میلیارد
 

لینک کوتاه
افزایش قیمت مسکن جدول نرخ

اخبار مرتبط

نظرات شما