نماینده مجلس دوازدهم با بیان اینکه تنها مانع افزایش سرسام آور قیمت بلیت هواپیما وزارت راه و شهرسازی بود که با رای اخیر دیوان این مانع بر سر سودجویان هم برداشته شد، گفت:با قانونگذاری در مجلس برای تعیین قیمت مصوب بلیت، رای دیوان را تغییر میدهیم.
به گزارش
نسیم اقتصاد، محمدرضا رضایی کوچی، نماینده مجلس دوازدهم در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی درباره رای دیوان عدالت اداری مبنی بر سلب اختیارات وزارت راه و شهرسازی برای کنترل قیمت بلیت هواپیما و اینکه ستاد تنظیم بازار مجاز به نرخگذاری در بخش حملونقل هوایی داخلی نیست، اظهار داشت: اگر در این شرایط عرضه و تقاضا، قیمت بلیت هواپیما آزاد شود، در بازار واویلا میشود.
وی با اشاره فاصله زیاد عرضه با تقاضا و کمبود عرضه با توجه به وضعیت ناوگان هوایی کشور، ادامه داد: تنها مانع افزایش سرسام آور قیمت بلیت هواپیما وزارت راه و شهرسازی بود که با این رای دیوان این مانع بر سر سودجویان هم برداشته شد.
رییس کمیسیون عمران مجلس یازدهم گفت: از آنجایی که عرضه و تقاضا هیچ تناسبی با هم ندارند، اگر دولت به قیمتگذاری ورود نکند، قیمت بالا میرود. تا زمانی که تعادلی بین عرضه و تقاضا ایجاد نشود، قیمتگذاری یکطرفه یا به سمت یک طرف خواهد بود. با این رای دیوان، از این پس ایرلاین میتواند به تنهایی تصمیم بگیرد که چه نرخی را برای مسیرهای مختلف پروازی تعیین کنند و در این شرایط مردم فشار زیادی را متحمل خواهند شد.
رضایی کوچی افزود: با این تصمیم، بحث نظارت هم زیر سوال میرود چراکه رای دیوان به معنای این است که دولت دیگر نمیتواند دخالتی در قیمتگذاریها داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه مجلی این موضوع را رها نمیکند و اجازه آزاد شدن نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی را نخواهد داد، گفت: در مجلس قانونی برای تعیین نرخ مصوب برای بلیت هواپیما تهیه و مصوب خواهیم کرد وگرنه به طور سرسام آور قیمتها افزایش میکند و از نظارت خارج خواهد شد.
نماینده مجلس دوازدهم ادامه داد: با قانونگذاری در مجلس برای تعیین قیمت مصوب بلیت، رای دیوان را تغییر میدهیم. اگر دولت در این باره لایحهای داشته باشد مجلس آن را دنبال میکند و در غیر این صورت هم مجلس این موضوع پیگیری میکند و با طرح جلوی افزایش افسارگسیخته بلیت را به صورت قانونی میگیرد. همانطور که با قانون ساماندهی زمین، مسکن و اجارهبها سقفی برای قیمت اجاره تعیین کرد در این موضوع هم ورود میکنیم.
رضایی کوچی در پاسخ به این سوال که مدیران ایرلاینها مدعی هستند که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قانون برنامه پنجم است و تا زمانی برنامههای توسعه این قانون را لغو نکنند، این قانون همچنان ادامهدار است، با این وجود چرا در برنامه هفتم این حکم لغو نشد، اظهار داشت: این مشکل را با طرح و قانون گذاری در مجلس حل میکنیم تا بلیت هواپیما همچنان نرخ مصوب داشته باشد و تعیین نرخ مصوب برای بلیت نیاز به قانون گذاری دارد و اگر دولت هم فکری در این باره نکند، مجلس همچنان به دنبال حفظ منافع مردم و مسافران خواهد بود تا با این وضعیت ناوگان و کمبود عرضه، قیمتها را کنترل کند و به طور قطع جلوی آزاد شدن قیمت بلیت هواپیما را در مجلس میگیریم.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: قیمتهای جدید خودرو که اخیراً از سوی دو خودروساز... 10 تیر 1404
طبق جدیدترین نرخنامه سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران، قیمت انواع... 9 تیر 1404
وقتی قیمت نان کنجدی 2 برابر قیمت مصوب عرضه می شود، کجا محاسبه شده است یا نانوا به بهانه... 15 خرداد 1404
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره نوسان قیمت برخی محصولات کشاورزی از جمله پیاز... 6 خرداد 1404
بازار خودرو در پنجمین روز هفته شاهد جهش قیمتها بود؛ به طوری که پژو207 در حدود 10 میلیون... 1 خرداد 1404
آخرین قیمت اعلامی اسکناس دلار در مرکز مبادله ارزی امروز برابر با 71 هزار و 608 تومان است. 31 اردیبهشت 1404
شوک ریزش قیمت دلار به بازار خودرو هم رسید؛ به طوری که برخی خودروهای داخلی کاهش در حدود 20... 29 اردیبهشت 1404
حداکثر قیمت هرکیلوگرم مرغ برای مصرف کننده 105 هزار تومان و نرخ فروش این محصول درب مرغداری... 28 اردیبهشت 1404
نظرات شما