نماینده مجلس دوازدهم با بیان اینکه تنها مانع افزایش سرسام آور قیمت بلیت هواپیما وزارت راه و شهرسازی بود که با رای اخیر دیوان این مانع بر سر سودجویان هم برداشته شد، گفت:با قانونگذاری در مجلس برای تعیین قیمت مصوب بلیت، رای دیوان را تغییر میدهیم.
به گزارش
نسیم اقتصاد، محمدرضا رضایی کوچی، نماینده مجلس دوازدهم در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی درباره رای دیوان عدالت اداری مبنی بر سلب اختیارات وزارت راه و شهرسازی برای کنترل قیمت بلیت هواپیما و اینکه ستاد تنظیم بازار مجاز به نرخگذاری در بخش حملونقل هوایی داخلی نیست، اظهار داشت: اگر در این شرایط عرضه و تقاضا، قیمت بلیت هواپیما آزاد شود، در بازار واویلا میشود.
وی با اشاره فاصله زیاد عرضه با تقاضا و کمبود عرضه با توجه به وضعیت ناوگان هوایی کشور، ادامه داد: تنها مانع افزایش سرسام آور قیمت بلیت هواپیما وزارت راه و شهرسازی بود که با این رای دیوان این مانع بر سر سودجویان هم برداشته شد.
رییس کمیسیون عمران مجلس یازدهم گفت: از آنجایی که عرضه و تقاضا هیچ تناسبی با هم ندارند، اگر دولت به قیمتگذاری ورود نکند، قیمت بالا میرود. تا زمانی که تعادلی بین عرضه و تقاضا ایجاد نشود، قیمتگذاری یکطرفه یا به سمت یک طرف خواهد بود. با این رای دیوان، از این پس ایرلاین میتواند به تنهایی تصمیم بگیرد که چه نرخی را برای مسیرهای مختلف پروازی تعیین کنند و در این شرایط مردم فشار زیادی را متحمل خواهند شد.
رضایی کوچی افزود: با این تصمیم، بحث نظارت هم زیر سوال میرود چراکه رای دیوان به معنای این است که دولت دیگر نمیتواند دخالتی در قیمتگذاریها داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه مجلی این موضوع را رها نمیکند و اجازه آزاد شدن نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی را نخواهد داد، گفت: در مجلس قانونی برای تعیین نرخ مصوب برای بلیت هواپیما تهیه و مصوب خواهیم کرد وگرنه به طور سرسام آور قیمتها افزایش میکند و از نظارت خارج خواهد شد.
نماینده مجلس دوازدهم ادامه داد: با قانونگذاری در مجلس برای تعیین قیمت مصوب بلیت، رای دیوان را تغییر میدهیم. اگر دولت در این باره لایحهای داشته باشد مجلس آن را دنبال میکند و در غیر این صورت هم مجلس این موضوع پیگیری میکند و با طرح جلوی افزایش افسارگسیخته بلیت را به صورت قانونی میگیرد. همانطور که با قانون ساماندهی زمین، مسکن و اجارهبها سقفی برای قیمت اجاره تعیین کرد در این موضوع هم ورود میکنیم.
رضایی کوچی در پاسخ به این سوال که مدیران ایرلاینها مدعی هستند که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قانون برنامه پنجم است و تا زمانی برنامههای توسعه این قانون را لغو نکنند، این قانون همچنان ادامهدار است، با این وجود چرا در برنامه هفتم این حکم لغو نشد، اظهار داشت: این مشکل را با طرح و قانون گذاری در مجلس حل میکنیم تا بلیت هواپیما همچنان نرخ مصوب داشته باشد و تعیین نرخ مصوب برای بلیت نیاز به قانون گذاری دارد و اگر دولت هم فکری در این باره نکند، مجلس همچنان به دنبال حفظ منافع مردم و مسافران خواهد بود تا با این وضعیت ناوگان و کمبود عرضه، قیمتها را کنترل کند و به طور قطع جلوی آزاد شدن قیمت بلیت هواپیما را در مجلس میگیریم.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
براساس گزارش مرکز آمار ایران، در سال 1402، شاخص قیمت کل کالاهای صادراتی مبتنی بر... 2 تیر 1403
مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قیمت دام در هر استان بسته نوع و... 26 خرداد 1403
قیمت دلار طی هفتهها و ماههای گذشته، تحت مدیریت سختگیرانه بانک مرکزی، در محدوده... 24 خرداد 1403
جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران پس از چهار ماه رشد متوالی، در... 23 خرداد 1403
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: در 8 ماه گذشته بازار مرغ روند با ثباتی داشته و... 21 خرداد 1403
روند قیمتی بازار خودرو طی:یک هفته گذشته، از نوسان شدید قیمتها حکایت دارد. 19 خرداد 1403
در هفته منتهی به 11 خرداد، میوه 45درصد ارزانتر از سطح شهر در میادین و بازارهای میوه و تره... 18 خرداد 1403
دو هفتهای میشود که مستأجران در انتظار تعیین سقف افزایش قیمت اجارهبها هستند؛ اما با... 17 خرداد 1403
نظرات شما