مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به مصرف روزانه 70 میلیون لیتر در دوره کرونا گفت: این در حالی بود که میزان تولید بنزین در آن ایام، بیش از روزانه 90 میلیون لیتر بود که با افزایش جهشی و به‌یکباره مصرف به بیش از 100 میلیون لیتر پس از کنترل شیوع ویروس کرونا، ‌عملاً امکان صادرات بنزین از بین رفت.

به گزارش نسیم اقتصاد، جلیل سالاری  صبح امروز (سه‌شنبه، 22 خرداد) در نشست با نمایندگان رسانه‌های خبری  در محل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با ارائه گزارشی کامل از عملکرد این شرکت در طول دوره 1000 روزه فعالیت دولت سیزدهم گفت: با افزایش روزافزون مصرف بنزین پس از استقرار دولت سیزدهم که با مهار ویروس کرونا هم‌زمان شده بود، در سال 1400، 4 میلیون تراز مثبت بین تولید و مصرف بنزین کشور وجود داشت که تلاش کردیم در چنین شرایطی بنزین موردنیاز کشور را تأمین کنیم. پس از آن نیز با افزایش تعداد خودروها بدون خروج خودروهای فرسوده، این میزان باز هم به‌شکلی جهشی افزایش یافت، تا جایی که این عدد هم‌اکنون به‌طور میانگین به روزانه حدود 120 میلیون لیتر رسیده است.
 
وی با اشاره به تعمیرات اساسی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس افزود: این پالایشگاه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مبادی تولید بنزین کشور که نزدیک به نیمی از بنزین کشور را تولید می‌کند، به حدود سه دوره تعمیرات اساسی نیاز داشت که در این دولت بدون لطمه به تولید بنزین و بدون کوچک‌ترین وقفه در عملیات توزیع بنزین کشور، با موفقیت‌ اجرایی شد.
 
معاون وزیر نفت در امور پالایش تأکید کرد: واحد گوگردزدایی پالایشگاه اصفهان نیز در مسیر بهره‌برداری دچار اشکالاتی مهم در حوزه ایمنی بود که پس از رفع این چالش‌ها در نقاط متعدد (در صورت بهره‌برداری، با وجود عیوب متعدد در نقاط مختلف مخاطراتی را به همراه داشت) که ظرف مدت‌زمان چهار ماه اجرایی شد، این طرح نیز به بهره‌برداری رسید و با راه‌اندازی آن حدود 20 میلیون لیتر به ظرفیت نفت‌گاز یورو 5 کشور افزوده شد.
 
سالاری با اشاره به اینکه با اجرای اقدام‌هایی که در نهادهای توسعه‌ای شرکت انجام شد، شرکت را از شرایط زیان‌دهی خارج کردند، گفت: در زمان تحویل دولت سیزدهم در سال 1400، تعهدات صادرات بنزین ما 744 میلیون لیتر معادل 21 کشتی بود و به حل‌وفصل و تعیین‌تکلیف نیاز داشت، همچنین 27 فقره صادرات بدون پشتوانه انجام شده بود که معادل 58 کشتی بود که آن هم بخشی از تعهدات بود. افزون‌برآن، 11 کشتی بنزین نیز فروش رفته بود که مجبور شدیم تعهدهای آن را باطل کنیم.
 
وی همچنین با اشاره به توسعه زیرساخت‌های سامانه هوشمند سوخت در کشور با استقرار دولت سیزدهم به ویژه پس از حمله سایبری گفت:‌ وقتی وارد مجموعه شدیم فقط 9 هزار قطعه کارت سوخت موجود بود که افزون بر تأمین کارت و بومی‌سازی آن و صدور و تحویل حدود 4 میلیون قطعه کارت سوخت المثنی، زمان انتظار صدور کارت سوخت نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت، همچنین افزون بر بومی‌سازی کارت‌خوان‌ها و دیگر تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، کارگاه‌های تعمیرات تجهیزات سامانه هوشمند سوخت را در سراسر کشور راه‌اندازی کردیم.
 
معاون وزیر نفت در امور پالایش همچنین با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده به‌منظور شفاف‌سازی واگذاری‌ها افزود: نزدیک یک‌میلیارد یورو پروژه در شرکت‌های پالایشی را تعیین‌تکلیف کردیم و با اقدام‌هایی که در نهادهای توسعه‌ای شرکت انجام شد، شرکت را از شرایط ضرردهی خارج کردیم.
 
سالاری با اشاره به اجرای پروژه‌های فراسرزمینی برای نخستین بار از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در صنعت نفت گفت: طی 6 سال گذشته افزون بر اجرای پروژه‌های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی - مهندسی در قالب این پروژه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، دانش فنی طرح‌های ارتقای کیفی را با کمک‌ دانش‌بنیان‌ها در کشور بومی‌سازی کردیم.
 
وی همچنین به توسعه زیرساخت‌های صنعت انتقال با بهره‌برداری از پروژه‌های جدید خط لوله و نیز توسعه حمل‌ونقل ریلی فرآورده در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: با توجه به شکاف قیمتی قابل توجه فرآورده با کشورهای همسایه، تعرضات زیادی به خطوط لوله کشور داشتیم، اما با تلاش شبانه‌روزی همکاران من، هیچ کمبودی در تأمین و تحویل سوخت کشور وجود نداشت.
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: کیفی‌سازی فرآورده را در دستور کار قرار دادیم و امروز بیش از 85 تا 90 درصد فرآورده تولیدی در کشور با استاندارد یورو 4 و 5 تولید می‌شود، همچنین برای نخستین بار در کشور دانش فنی طرح‌های ارتقای کیفی نفت‌کوره را در کشور بومی‌سازی و از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، اجرای این طرح‌ها را در واحدهای پالایشی به‌دقت رصد و پیگیری کردیم.
 
سالاری با اعلام اینکه امسال حدود هزار و 100 کیلومتر خط لوله جدید به بهره‌برداری می‌رسد که روند عرضه و دسترسی به فرآورده در کشور را به مقدار قابل ملاحظه‌ای تسهیل خواهد کرد، گفت: با احتساب این خطوط، طول خطوط لوله نفت و فرآورده کشور به نزدیک 16 هزار کیلومتر خواهد رسید.
 
وی همچنین با اشاره به اقدام‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای مبارزه با قاچاق سوخت با تعریف بیش از 9 اقدام در حوزه مبارزه با قاچاق سوخت و به‌کارگیری سیاست‌های غیرقیمتی به‌منظور مصرف بهینه سوخت در کشور و جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی، بیان کرد: در همه حوزه‌ها با احتساب بخش نیروگاهی، سلانه معادل حدود 9 میلیارد دلار عرضه خارج از شبکه سوخت در کشور داریم که به‌منظور مقابله با این عرضه خارج از شبکه، همکاران من در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی 9 طرح مهم را اجرایی کردند که نقش مهمی در مبارزه جدی با قاچاق سوخت داشته است. پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای این طرح‌ها از اتلاف و قاچاق روزانه 10 میلیون لیتر فرآورده در کشور جلوگیری شود.

لینک کوتاه
مصرف بنزین کرونا صادرات بنزین شبکه سوخت

اخبار مرتبط

نظرات شما