دولت سیزدهم زمانی آغاز شد که در زمینه امنیت غذایی و ذخیره مواد غذایی کشور شرایط چندان مناسبی نداشت اما این روزها که به پایان این دولت نزدیک شده‌ایم کالای اساسی همچون مرغ شرایط مناسبی دارند و از یک کشور واردکننده به صادرکننده تبدیل شده‌ایم.

به گزارش نسیم اقتصاد، از زمان آغاز دولت سیزدهم تا به امروز که با شهادت رئیس جمهور، روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، این دولت دستاوردهای بسیار زیادی داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به رشد و پیشرفت در بخش کشاورزی و امنیت غذایی اشاره کرد. در اواخر دولت دوازدهم ما شاهد بحران صفی شدن برخی مواد غذایی و کالای اساسی همچون مرغ بودیم که در بسیاری از مواقع حتی مردم با وجود ایستادن در صف، به محصول دسترسی پیدا نمی‌کردند چراکه ذخایر کالاهای اساسی در کشور به پایین‌ترین میزان خود رسیده بود و این شرایط به حدی  بود که انبارهای کشور تنها می‌توانستند مواد غذایی حدود یک ماهه کشور را تامین کنند.
 
این شرایط باعث شد که پس از آغاز دولت سیزدهم، مسئولان تامین امنیت غذایی دو راهبرد افزایش تولید محصولات کشاورزی و واردات کالاهای اساسی را در پیش گیرند و همین همت دولت سیزدهم برای افزایش تولید محصولات کشاورزی باعث شد کشورمان در تولید برخی از محصولات کشاورزی و مواد غذایی، دیگر به واردات نیازی نداشته باشد و از یک کشور وارد کننده به یک کشور صادرکننده تبدیل شود.
 
تبدیل کشور وارد کننده به صادرکننده با تولید مازاد بر نیاز کشور
 
ایران در دولت سیزدهم با حمایت از مرغداران از واردکننده مرغ و تخم‌مرغ به صادرکننده این محصولات تبدیل شد. این مهم با جوجه‌ریزی 150 میلیون قطعه‌ای مرغداران رقم خورد و این در حالی بود که نیاز واقعی بازار را 110 تا 120 میلیون قطعه جوجه‌ریزی تأمین می‌کرد.
 
زمانی این هدف محقق شد که وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت مازاد بر نیاز مصرف داخل، مرغ تولید کند تا علاوه بر تأمین کامل بازار، مازاد این محصول را به برخی از کشورهای همسایه صادر کند و از این طریق ارزآوری داشته باشد. از طرف دیگر شرکت پشتیبانی امور دام نیز گفته بود که در صورت عدم صادرات مازاد گوشت مرغ، محصول مازاد مرغداران را خریداری و در انبارهای ذخایر استراتژیک نگهداری می‌کند. این مسئله تأثیر زیادی در بازار داشت به طوری که قیمت مرغ یکباره با کاهشی شدید در بازار روبه‌رو شد.
یک میلیون جوجه مادر در ماه
 

 محمدرضا صدیق‌پور- دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه- در گفت و گو با ایسنا، درباره این موضوع گفته است: بر اساس تولیدات شهریورماه سال گذشته، 500 هزار جوجه مادر داشتیم  که امسال با منابع داخلی، یک میلیون جوجه در ماه داریم و به دلیل اینکه طی ماه‌های گذشته تخم مرغ نطفه‌دار وارد کردیم، تا نیمه دوم سال صادرکننده خواهیم بود و این نگرش‌ها در وزارت جهاد کشاورزی و دولت سیزدهم ایجاد شده است.
تلاش برای تولید کالای اساسی در کشور و افزایش صادرات آن
 
وی افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری که به تولید در داخل کشور با مشارکت مردم تاکید دارند، تلاش ما این است که نه تنها این کالای اساسی به وفور در سفره مردم باشد بلکه بتوانیم صادر کننده باشیم تحریم‌ها نیز نتواند برای ما مانعی ایجاد کند. به قدری در حال حاضر دچار فراوانی نهاده هستیم که برخی واحدها در حال ذخیره سازی هستند و واحدهایی که انبارهای مجهزی دارند ذخایر خود را تجدید می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود که در آینده نیز آسیب پذیری کمتری وجود داشته باشد.
پیمان‌های اقتصادی با کشورهای همسایه
 

وی می‌گوید: در حال حاضر به دلیل افزایش تولید در کشور، به کشورهای افغانستان و عراق صادرات نهاده داریم و بر اساس رایزنی‌های انجام شده اگر شرایط مناسب شود برای روسیه، عمان و قطر نیز صادرات خواهیم داشت. نکته بسیار مهم و ارزشمند برای صادرات این است که زیرساختی برای آن تهیه شود که پویایی آن حفظ شود تا وقتی با یک شرکت خارجی قرارداد صادرات امضا می‌کنیم از ما بازه زمانی قرارداد را می‌خواهند که مشخص کنیم، بنابراین این پویایی در صادرات اهمیت بالایی دارد چرا که اگر یک روز صادرات به تعویق بیفتد پول صادر کننده بلوکه می‌شود و این شکست بزرگی است.
صادرات سالانه 200 هزار تن مرغ با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی
 
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده و با توجه به کیفیت بالای نهاده‌ها ماهانه امکان تولید 300 هزار تن تولید مرغ وجود دارد چرا که بر اساس نهاده مصرفی که کیفیت بهتری داشته باشد وضعیت تولید نیز می‌تواند مناسب‌تر باشد. از سوی دیگر بر اساس تصمیمات وزارت جهاد کشاورزی سالانه باید 200 هزار تن صادرات مرغ داشته باشد که با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده این جریان ادامه دارد.
 
در پی گزارشات ارائه شده از تولیدات مناسب مرغ در کشور، سید مهدی فرحی- قائم مقام وزیر صمت- درباره وضعیت صادرات مرغ و تخم مرغ  با بیان اینکه شرایط مرغ و تخم مرغ در کشور ایده آل است، اظهار کرده: این شرایط به گونه‌ای است که ما برای اولین بار بعد از چندین سال مرغ و تخم مرغ را به صورت انبوه صادر می‌کنیم و چشم‌انداز ما این است که امسال مشکل مرغ و تخم‌مرغ نداشته باشیم.
 
 
 

لینک کوتاه
ایران دولت سیزدهم کشور واردکننده کشور صادر کننده مرغ

اخبار مرتبط

نظرات شما