در سال 1402 بیش از 72 هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است و این امر منجر به جلوگیری از اتلاف 666 میلیون لیتر بنزین در طول یک سال شده است و این خبر را مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل اعلام کرده است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، تردد خودروهای فرسوده به یک مساله پیچیده اقتصادی و زیست محیطی تبدیل شده است که تنها از طریق همکاری وزارتخانههای مختلف، سازمانهای دولتی و انتظامی امکان پذیر است. بررسی عملکرد وزارت صمت در حوزه حکایت از رشد حدود 228 درصدی میزان اسقاط خودرو در سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از خود دارد.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در ادامه با اشاره به اینکه از 35 میلیون خودروی در حال تردد، مجموع خودروهای فرسوده کشور 13 میلیون و 51 دستگاه است گفت: «از این تعداد 11 میلیون و 200 هزار موتورسیکلت، یک میلیون و 300 دستگاه سواری و 190 هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم.»
روند کند اسقاط خودرو در سالیان موجب به تاخیر افتادن نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور شده است و تسریع این فرآیند نیازمند تسهیلگری وزارت صمت است که با رفع برخی موانع پیشروی مالکان خودروهای فرسوده، این فرآیند سرعت گرفته است.
عواید حاصل از اسقاط بیش از 72 هزار دستگاه خودرو در سال 1402 به دو بخش قابل محاسبه و غیرقابل محاسبه کمّی تقسیم میشود. به گفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل «صرفه جویی 447 میلیون دلار درآمد از محل صادرات سوخت، صرفه جویی 152 میلیون دلار از پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت» تنها بخش اندکی از فواید این اقدام بوده است که توسط وزارت صمت پیگیری شده است.
طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، اسقاط هر خودرو فرسوده باعث کاهش مصرف 2 هزار لیتر بنزین در سال میشود که ارزش صادراتی آن برابر با یکهزار و 800 دلار، یعنی 54 میلیون تومان است. طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، اسقاط هر خودرو فرسوده باعث کاهش مصرف 2 هزار لیتر بنزین در سال میشود که ارزش صادراتی آن برابر با یکهزار و 800 دلار، یعنی 54 میلیون تومان است.
به همین ترتیب کارشناسان برخی منافع غیرقابل محسابه دقیق اسقاط خودروهای فرسوده را افزایش ایمنی جادهها و کاهش تلفات انسانی میدانند. مهران سالاریه در همین رابطه میگوید: «اجرای جدی این طرح منجر به حفظ جان 900 نفر از شهروندان ایرانی شده است.»
از سویی دیگر اهتمام وزارت صمت برای اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده منجر به رشد اقتصادی در کشور نیز میشود. هزینههای هنگفت تردد خودروهای فرسوده، خطرات انسانی اعم از مرگ و معلولیت ناشی از خودروهای ناایمن و... از جمله خسارتهای استفاده از خودروهای فرسوده برای اقتصاد است.
آمارها نشان میدهد تاکنون 26 میلیون خودرو در کشور شماره گذاری شده که از این تعداد نزدیک به هفت میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیدهاند. همچنین 12.5 میلیون موتورسیکلت شمارهگذاری شده که حدود 10 میلیون از آنها فرسودهاند و عموما نیز کاربراتوری هستند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: هیچگونه افزایش قیمت در برنامه... 22 خرداد 1403
وزارت صمت بعد از مطرح شدن ابهامات متعدد در خصوص ابلاغیه محدودیت ثبت سفارش واحدهای... 14 خرداد 1403
مالیات بر عایدی سرمایه مشمول واحدهای صنف طلا نمیشود، همچنین ثبت موجودی اولیه در... 19 اردیبهشت 1403
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قزوین گفت: بنزین معمولی نیاز به مکمل ندارد و عرضه هر... 5 اسفند 1402
مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: تاکنون از 22 شرکت، 14 شرکت خودرویی به سامانه... 17 آذر 1402
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ضمن معرفی 1000 پروژه سرمایهگذاری در مناطق... 14 آذر 1402
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بدون هیچ گونه تغییری در قیمتهای سهمیهای بنزین، بخشی از... 27 آبان 1402
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از غرفه گروه صنعتی ایرانخودرو در دومین نمایشگاه... 24 آبان 1402
نظرات شما