سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: این ادعا که رشد اقتصادی به ازای گران شدن نفت است یک ادعای بی‌پایه و بی‌اساس است.گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی تایید می‌کند که زیر بخش‌های بخش صنعت و معدن کشور در تمام فصول 2 سال گذشته رشد مثبتی را شاهد بودند.

به گزارش نسیم اقتصاد؛ سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در نخستین نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت در سال 1403 حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد و با اشاره به گزارشی از برگزاری نشست های پرسش و پاسخ در سال 1402 گفت: سال گذشته 20 نشست برگزار و به 381 سوال خبرنگاران پاسخ داده شد وتلاش کردیم به قدر توان در روشنگری اقتصادی و پاسخ به شبهات مطروحه ر رسانه ها بپردازیم.


وی در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی در دولت قبل مطرح کرد: اقتصاد ایران در پایان دولت قبل با چند عارضه ساختاری مواجه بود که ثمره آن در افزایش تورم کاهش شدید قدرت خرید جامعه و پایین بودن نرخ رشد اقتصادی ناپایدار نمایان شد، لذا تورم در اوایل دهه 90 از 25 به بالای 45 درصد رسید.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: در بسیاری از فصول سال در نیمه دهه دوم 1390 شاهد نرخ های رشد پایین بودیم چشم انداز بی انگیزگی و ناامیدی و کاهش شدید مشارکت اقتصادی از دیگر شرایط پایان دهه 90‌بود در این شرایط دولت سیزدهم تلاش کرد با برنامه های سالانه و ابلاغ به دستگاه های مختلف، بخشی از این عوارض را برطرف کند مانند کمک به سرمایه گذاری و ارائه مشوق های مالیاتی به تولیدی ها و امثال آنها؛ در سال گذشته برنامه ای توسط بانک مرکزی سازمان برنامه و وزارت اقتصاد با عنوان کننرل تورم و افزایش تولید طراحی شد.

خاندوزی با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی دو سال نخست دولت سیزدهم مجموعا 12.6 درصدی را تجربه کرد، بیان کرد: رشد اقتصادی با نفت 6.4 و بدون نفت 4.4 درصد بود رشد اقتصادی دو سال نخست دولت سیزدهم مجموعا 12.6 درصدی را تجربه کرد. نرخ رشد بدون نفت هم در دو سال دولت سیزدهم 10.4 درصد بود که در 4 سال دولت دوازدهم 8.5 درصد بود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در روزهای نخست 1403 شاهد این بودیم که روند رشد مثبت 9 فصل اخیر را زیر سوال ببرد البته بخش زیادی از کارشناسان اقتصادی اذعان کردند که در زمینه رشد اقتصادی، در سال های اخیر عملکرد مثبت داشته ایم اما در اظهار نظری عجیب اعلام شد نرخ رشد اقتصادی به خاطر افزایش قیمت نفت بود که که نه تنها از اساس ادعای اشتباهی است بلکه در سال گذشته قیمت نفت 10 دلار کمتر از قیمت نفت در 1401 بوده است.

سخنگوی اقتصادی بیان کرد: نرخ رشد بخش صنعت 4.2 و معدن 3.8 بر اساس آمار بانک‌مرکزی بوده است بنابراین نرخ رشد اقتصادی 1402 انتظار می رود بیش از سال قبل از آن باشد و ضمن اینکه نه تنها واقعی است بلکه با کیفیت است چون نرخ بیکاری در زمستان گذشته 8.6 و در کل سال 8.1 درصد بود و همزمان با آن نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافت که نشان دهنده رشد اقتصادی 1402 با کیفیت بوده است، شاخص های سرمایه گذاری در آمار 9 ماهه 1402 هم رشد داشته و تشکیل سرمایه 4.7 درصد افزایش داشت اگر دو سال اول شروع به کار دولت را در نظر بگیریم، مجموعا رشد بیش از 8 درصدی داشت در حالی که در 4 سال دولت دوازدهم منفی 33 درصد بوده است.

 

لینک کوتاه
خاندوزی رشد اقتصادی کشور گران شدن نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما