رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: اگر عملکردها درست بود در شش ماهه دوم سال 1402 قیمت خودرو در کشور 27 درصد افزایش پیدا نمی‌کرد. سال 1402 تمام شد اما گام مثبتی در مسیر تعدیل بازار خودرو مشاهده نشد.

به گزارش نسیم اقتصاد، سعید موتمنی، رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، شرحی از وضعیت بازار خودرو در سال 1402 ارائه کرد و گفت: در نیمه اردیبهشت 1402 افزایش قیمتی در بازار رقم خورد. اما در کل در نیمه نخست این سال، جوی آرام بر بازار خودرو حکمفرما بود، با این حال از اوایل شهریور کاهش عرضه خودرو به افزایش تدریجی قیمت آن در بازار انجامید و این اتفاق تا پایان سال قیمت انواع خودروهای داخلی، وارداتی و مونتاژی را 25 تا 27 درصد افزایش داد.
 
وی به ایلنا افزود: به طور مثال پژوی 405 که در شهریور 470 میلیون تومان معامله می‌شد در پایان سال با قیمت 655 میلیون تومان معامله شد یا دنای اتوماتیک در شهریور در بازه قیمتی 795 تا 800 میلیون تومان معامله می‌شد اما قیمت آن در پایان سال به کانال یک میلیارد تومان وارد شد. همچنین کوئیک S که در شهریور 342 میلیون تومان بود در پایان سال با قیمت 412 میلیون تومان معامله شد.
 
عضو کمیسیون تخصصی خودروی اتاق اصناف ایران در پاسخ به اینکه حضور خودروهای وارداتی در بازار تا چه اندازه پررنگ است، توضیح داد: تعداد خودروهای وارداتی موجود در بازار به اندازه‌ای محدود است که قیمت آن بالاتر از قیمت واقعی است، به طور مثال یک خودروی توسان مدل 2023 اکنون با قیمت حدود 85 هزار دلار به دست مشتری می‌رسد.
 
وی اضافه کرد: خودروهای چینی هم با قیمت‌های 23 هزار دلار تا 40 هزار دلار به دست مشتری می‌رسد، این در حالی است که در بازارهای جهانی قیمت این خودروها تا این اندازه بالا نیست اما در ایران عرضه حداقلی در برابر تقاضای بالا چنین ارقامی را برای خودروهای وارداتی رقم زده است. در مورد خودروی تولید داخل هم وضع به همین گونه است و نبود تعادل در بازار خودروست که سبب شده پژوی 207 اتومات بیش از یک میلیارد قیمت داشته باشد.
 
موتمنی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه به تحقق وعده‌های مقامات مسئول درباره تقویت عرضه در بازار خودرو امیدوار است، گفت: سال گذشته هم وعده تقویت عرضه داده و از واردات خودرو صحبت شد، همچنین وعده داده شده بود در سال گذشته بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شود اما واقعیت بازار گویای این است که در عملی کردن وعده‌ها با قدرت اقدام نشده است.
 
وی تصریح کرد: اگر عملکردها درست بود در شش ماهه دوم سال 1402 قیمت خودرو در کشور 27 درصد افزایش پیدا نمی‌کرد. سال 1402 تمام شد اما گام مثبتی در مسیر تعدیل بازار خودرو مشاهده نشد.
 
رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در پایان اظهار کرد: ما حاضریم هزاران میلیارد تومان قطعه وارد کنیم و ارز کشور را برای ورود این قطعات خرج کنیم اما حاضر به واردات خودروهای باکیفیت که نیاز مستمر به تعویض قطعه ندارند و مصرف بنزین کشور را هم کاهش می‌دهد نیستیم.

لینک کوتاه
پژو گران خودروهای وارداتی

اخبار مرتبط

نظرات شما