معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز طرح کنترل بیماری هپاتیت B از مهرماه سال 1403 خبر داد و اعلام کرد: طرح «هزار روز اول زندگی» در شهرستان کهنوج به صورت آزمایشی در حال اجراست.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت بهداشت، حسین فرشیدی روز دوشنبه در جلسه مشترک وزیر و معاونان وزارت بهداشت با هیات رییسه فرهنگستان علوم پزشکی، گفت: طرح ریشه کنی بیماری هپاتیت C با درمان رایگان آغاز شده و ظرف دو سال پایان می‌یابد و در کنار آن از مهرماه 1403 طرح کنترل بیماری هپاتیت B آغاز خواهد شد.
 
هپاتیت B نوعی عفونت ویروسی است که باعث عفونت و التهاب کبد می‌شود و 2 نوع حاد و مزمن دارد؛ نوع حاد اغلب خودبه‌خود درمان می‌شود، اما نوع مزمن می‌تواند به سیروز و حتی سرطان کبد تبدیل شود. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری تزریق واکسن است.
 
وی فرهنگستان علوم پزشکی را بازوی قوی نظام سلامت دانست و افزود: با توجه به تاکید رییس محترم فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص توجه به سلامت مادر و نوازد، طرح «هزار روز اول زندگی» در شهرستان کهنوج به صورت آزمایشی کلید خورده است؛ 270 روز از این طرح مربوط به قبل از تولد و دو سال نیز مربوط به بعد از تولد نوزاد است.
 
فرشیدی ادامه داد: در زمینه سلامت روانی و اجتماعی خانه‌های مشارکت مراکز سراج افزایش یافته و از 23 به 100 مورد رسیده و علاوه بر استقرار 300 روانشناس، مددکاران اجتماعی نیز جذب این مراکز شده اند.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در زمینه بهداشت دهان و دندان از اردیبهشت 1403 برنامه جدیدی آغاز خواهد شد؛ همچنین در حوزه بیماری‌های مزمن طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت آموزش و پرورش داریم، برنامه هایی در مدارس اجرا می شود.
 
فرشیدی با بیان اینکه واکسیناسیون افراد با واکسن‌های جدید روتاویروس و پنوموکوک از شهرستان خمیر در استان هرمزگان آغاز شد، گفت: برای کنترل بیماری های عفونی یک برنامه پنجساله اجرا خواهد شد.
 
وی در پایان از راه اندازی مرکز تحقیقات و توسعه شبکه و در دستور کار بودن 20 طرح اجرایی توسط این مرکز خبر داد و تصریح کرد: شبکه بهداشتی کشور پدیده انقلاب اسلامی بوده و تقویت آن از اهم برنامه های وزارت بهداشت است.

لینک کوتاه
طرح کنترل هپاتیت B کشور وزارت بهداشت

اخبار مرتبط

نظرات شما