اولین طرح توربین ارتقایافته (4)MGT-70 در واحد پنج نیروگاه سیکل ترکیبی پرند به صورت موفقیت‌آمیز مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش نسیم اقتصاد، گروه مپنا موفق شد در راستای توسعه محصولات و خدمات حوزه نیروگاهی و همچنین بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه تجهیزات موجود در امتداد مسیر ارتقای توربین‌های گازی خانواده MGT-70، محصول دیگری به نام (4) MGT-70 با عنوان طرح MAP2C را عرضه کند که اولین واحد آن روز پنجم اسفند 1402 در واحد پنج نیروگاه سیکل ترکیبی پرند با شبکه سراسری برق کشور سنکرون شد.
این واحد سپس در روز سیزدهم ماه جاری با حضور محمد اولیاء، مدیرعامل گروه مپنا رونمایی شد.
این محصول که در قالب یک پروژه تحقیقاتی و توسعه‌ای توسط شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) از چند سال گذشته در دستور طراحی و ساخت قرار داشت، دستیابی به توان 190 مگاوات و راندمان 36.5 درصد در شرایط ایزو را میسر می‌کند. این محصول نسبت به نسخه قبلی یعنی (3)MGT-70 از پنج مگاوات توان و 0.1 درصد راندمان بیشتری برخوردار است.
همچنین بازطراحی سیستم خنک‌کاری پره‌های داغ توربین گاز شامل پره‌های ثابت مراحل یک و دو و پره متحرک مرحله یک که مبتنی بر دانش بومی و داخلی شرکت‌های توگا و پرتو است، موجب شده تا امکان بالابردن دمای احتراق به میزان 15 درجه و نهایتاً افزایش توان خروجی و راندمان فراهم شود.
گفتنی است علاوه بر افزایش پارامترهای عملکردی این محصول، در صورت بهره‌مندی از قابلیت بهره‌برداری در Life Mode، امکان افزایش فواصل تعمیراتی از 41هزار ساعت در نسخه قبلی به 50هزار ساعت کارکرد معادل وجود دارد که می‌تواند تاثیر چشمگیر و بسزایی بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین قابلیت دسترسی توربین داشته باشد.
شایان ذکر است، تلاش‌های متخصصان گروه مپنا در بخش‌های مختلف به‌ویژه شرکت‌های توگا، پرتو، O&M و همینطور بخش‌های سرمایه‌گذاری و سرویس نیروگاهی در توسعه و بهره‌برداری از این محصول نقش اصلی را ایفا کرده است.

لینک کوتاه
گروه مپنا صنعت نیروگاهی طرح توربین ارتقایافته (۴)MGT-70

اخبار مرتبط

نظرات شما