رئیس‌جمهوری گفت: ایران با اتکا به ذخایر عظیم گاز طبیعی، موقعیت ترانزیتی و فناوری بالای خود قصد دارد با توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه با همه کشورها در بازار گاز، نقشی متناسب با این ظرفیت‌ها پیدا کند.

به گزارش نسیم اقتصاد، سیدابراهیم رئیسی‌ در نشست سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) با بیان اینکه راهبری منطقه‌ای ما افزایش تولید و صادارات گاز و دسترسی هرچه بیشتر ملت‌های منطقه به این انرژی پاک و ارزش‌آفرین است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی تبدیل شدن به قطب انرژی منطقه و مسیری امن برای توزیع و ترانزیت گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد.
 
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت گاز ایران زمینه مناسبی برای کشورهای عضو مجمع در حوزه بالادستی و پایین‌دستی گاز طبیعی و تجارت آن ایجاد کرده است، بیان کرد: از این فرصت استفاده و از سرمایه‌گذاران خارجی و کشورهای عضو مجمع برای حضور در پروژه‌های بخش انرژی ایران از جمله پروژه‌های بخش گاز طبیعی دعوت می‌کنم.
 
رئیس‌جمهوری تأکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی می‌توانند در همکاری یا کشورهای عضو مجمع و در قالب الگوهای نو مشارکت و نمونه موفقی را خلق کنند.
 
رئیسی افزود: بر این اساس، ایران از کشورهای عضو مجمع دعوت می‌کند برای تبادل اطلاعات و تجربه‌ها در حوزه استخراج، فرآوری، انتقال و تجارت گاز و و فناوری‌های مرتبط همکاری‌های نظام‌مندی را برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در صنعت گاز آغاز کنند.
 
تبادل دانش‌فنی و انتقال تجربه‌های گازی اعضا
 
وی گفت: پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه مجمع، سازوکاری برای تبادل دانش فنی و تجربه‌های کشورهای عضو در صنعت گاز را به‌کار گیرد تا شاهد برخورداری همه اعضا از ظرفیت‌های یکدیگر باشیم.
 
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه جهان بیش از هر زمان دیگری نیازمند همگرایی جوامع و همفکری دولت‌ها و مجامع بین‌المللی برای عبور از این چالش‌ها و حرکت در مسیر توسعه یافتگی و کمک به حفظ طبیعت و ایجاد آینده‌ای بهتر است، اظهار کرد: استفاده صحیح و فراگیر از منابعی همچون گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک، ایمن و کارا نقش مهمی در این عرصه ایفا خواهد کرد.
 
رئیسی با تاکید بر این که تعریف مسیرهای جدید تجارت گاز طبیعی ضروری است، افزود: سیاست‌های نوینی در دستور اعضای این مجمع قرار گیرد تا به‌منظور افزایش صرفه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک شرایط لازم برای انحصارزدایی در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز تسهیل شود.
 
وی همچنین با اشاره به موضوع فلسطین به‌عنوان موضوع مهم جهان اسلام بیان کرد: نظام سلطه غربی که بر پایه استعمار کشورها شکل گرفت، امروز از همیشه ضعیف‌تر و تهی از معنا شده و بقای خود را بر تداوم رابطه سلطه‌گر و سلطه‌پذیر می‌داند.
 
فلسطین معیار انسانیت، اخلاق و وجدان جامعه بشری است
 
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه کسانی که امروز سکوت می کنند، بی‌تردید فردا سیلی سختی خواهند خورد، گفت: امروز فلسطین معیار انسانیت، اخلاق و وجدان جامعه بشری است.
 
رئیسی‌ افزود: ملت‌هایی چون ملت غیور الجزایر توانستد با مقاومت و جانفشانی یک میلیون شهید خود را از زیر بار گران، رها سازند اما سنگینی این بار همچنان بر دوش برخی ملت‌ها از جمله ملت مظلوم فلسطین احساس می‌شود.
 
وی تأکید کرد: تردیدی نیست که تأسیس رژیم صهیونیستی یک پروژه استعماری بود تا سلطه و نفوذ غرب در منطقه ما حفظ شود و اینکه که برکت مقاومت ملت فلسطین، ستون‌های این پادگان شیشه‌ای فرو ریخته و ضربه‌های ترمیم‌ناپذیری بر پیکره آن وارد شده، بر همگان واجب است که از آن ملت مظلوم و مقتدر به هر شیوه ممکن حمایت کنند.
 
رئیس‌جمهوری با بیان این که جنگ کنونی، رویارویی محور شرارت در برابر محور شرافت است، اظهار کرد: در یک طرف جبهه ارتشی است که منتظر اسلحه و بمب‌های بیشتر و قوی‌تر از طرف آمریکایی‌هاست و از طرف دیگر جبهه، کودکانی هستند که دلتنگ یک لقمه نان شده‌اند.
 
رئیسی با اشاره به این که کسانی که امروز سکوت می کنند، بدون تردید فردا سیلی سختی خواهند خورد، تأکید کرد: امروز فلسطین معیار انسانیت، اخلاق و وجدان جامعه بشری است، در حالی که آمارهای رسمی از شهادت بیش از 30 هزار زن و کودک به دست تروریست های صهیونیست حکایت دارد، هزاران نفر نیز چند ماه است که زیر آوارها مانده اند و بمباران بی وقفه فرصتی برای بیرون کشیدن اجساد آنها فراهم نکرده است.
 
رئیس‌جمهوری گفت: بدتر آن که صدها هزار نفر زن و کودک نیز به خاطر سوء تغذیه و بیماری با مرگ دست به گریبانند و سیاست‌های آمریکا، غزه را در آستانه قحطی جدید قرار داده است.
 
رئیسی با بیان این که شورای امنیت سازمان ملل متحد که طبق منشور ملل متحد، ضامن صلح و امنیت معرفی شده است به دلیل حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا از ماشین جنگی رژیم صهیونیستی از برقراری آتش‌بس در غزه ناتوان مانده است، گفت: آمریکا در حمایت سیاسی، تسلیحاتی و رسانه‌ای از تروریسم سازمان‌یافته رژیم صهیونیستی سنگ تمام گذشته است و بمب‌های آمریکایی و اروپایی از آرمان فلسطین انتقام می‌گیرند.
 
وی تأکید کرد: آمریکا اگر به واقع به‌دنبال جلوگیری از گسترش جنگ است، باید از ریاکاری و دروغگویی دست بردارد و ارسال سلاح و بمب برای کشتار فلسطینیان را متوقف کند.
 
فریادهای عدالت‌خواهی به نفع مردم مظلوم غزه از سراسر جهان بلند است

 
رئیس‌جمهوری افزود: فریادهای عدالت‌خواهی به نفع مردم مظلوم غزه از سراسر جهان و از آمریکای لاتین تا آفریقا و اروپا بلند است.
 
رئیسی گفت: فاجعه قتل‌عام ده‌ها تن از مردم مظلوم و گرسنه که برای تهیه غذا تجمع کرده بودند، اما با حملات عامدانه ارتش تروریستی اسرائیل به خاک و خون کشیده شدند غیر قابل تحمل و نیازمند برخوردی بازدارنده و بین‌المللی است.
 
به گزارش شانا، نشست سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، دوحه (قطر) در سال 2011 میلادی، مسکو (فدراسیون روسیه) در سال 2013 میلادی، تهران (جمهوری اسلامی ایران) در سال 2015 میلادی، سانتاکروز (بولیوی) در سال 2017 میلادی، مالابو (گینه استوایی) در سال 2019 میلادی، دوحه (قطر) در سال 2022 میلادی به‌ترتیب میزبان 6 دوره گذشته نشست بوده‌اند.
 
ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز جهان و از بنیانگذاران جی‌ئی‌سی‌اف است که دو دوره دبیرکلی این مجمع را عهده‌دار بوده است. کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا، 12عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، مالزی، موریتانی، موزامبیک و پرو به‌عنوان ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.
 
اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز 39 درصد از تولید گاز جهان، 69 درصد از ذخایر گازی جهان، 40 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 51 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند. ایران میزبان هشتمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز در سال 2027 میلادی خواهد بود.

لینک کوتاه
سرمایه‌های خارجی انرژی ایران انرژی منطقه صادرکننده گاز