نماینده جامعه کارگری وعضو شورای عالی کار گفت:فرصت زیادی از دست رفته وجامعه کارگری تقاضا دارد هرچه سریع‌تر شورای عالی کار با محوریت تعیین سبدمعیشت واقعی ومتعاقب آن دستمزد 1403 تشکیل جلسه دهد.

 به گزارش نسیم اقتصاد، علیرضا میرغفاری، نماینده جامعه کارگری و عضو شورای عالی کار درباره تعیین سبد معیشت و مزد کارگری 1403 به مهر گفت: تا امروز که من با شما صحبت می‌کنم جلسات شورای عالی کار با دستور کار سبد معیشت و مزد 1403 برگزار نشده که این موضوع هم مورد اعتراض نمایندگان کارگری است.
 
وی افزود: فرصت زیادی از دست رفته و جامعه کارگری تقاضا دارد که هر چه سریع‌تر شورای عالی کار با محوریت تعیین سبد معیشت واقعی و متعاقب آن دستمزد 1403 تشکیل جلسه دهد.
 
وی با بیان اینکه این تأخیر مورد اعتراض جامعه کارگری است، ادامه داد: سخنگوی اقتصادی دولت پس از پیشنهاد مزد منطقه‌ای و به حاشیه بردن دستمزد و سبد معیشت 1403، هفته گذشته اعلام کرد مزد منطقه‌ای در دستور کار شورای عالی کار نیست. وزیر امور اقتصادی و دارایی نباید بیشتر از این فرصت سوزی کند و همان طور که یکی از دغدغه‌های وزیر بحث مزد منطقه‌ای بود و طی مکاتباتی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس شورای عالی کار موضوع پیگیری می‌شد باید هرچه سریع‌تر پیرو خواسته نمایندگان کارگری با تاکید بر وضعیت نابسامان اقتصادی حداقل بگیران برای برگزاری جلسات شورای عالی کار با محوریت تعیین سبد معیشت واقعی و دستمزد سال جدید مکاتبه کند.
 
درخواست جامعه کارگری
 
میرغفاری در پاسخ به این پرسش که آیا نماینده جامعه کارگری موضوع چرایی تأخیر تعیین سبد معیشت و مزد 1403 را پیگیری کرده است، گفت: موضوع پیگیری شد حتی در جلسات کمیته مزد که به مزد منطقه‌ای مورد بررسی بود چندین بار اعلام کردیم مزد منطقه‌ای بحث حاشیه‌ای است و بحث اصلی و مهم بحث حداقل دستمزد است. بارها تقاضا شد هر چه سریع‌تر به سبد معیشت و متعاقب آن مزد 1403 پرداخته شود که هنوز مقبول واقع نشده است.
 
وی با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد برای تعیین دستمزد امسال فرصت کافی در اختیار نباشد تا به درستی به آن پرداخته شود، اظهار کرد: سبد معیشت در کمیته مزد که ذیل شورای عالی کار قرار دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت این عدد باید به تصویب شورای عالی کار برسد.
 
وی درباره اعضای کمیته مزد عنوان کرد: این کمیته با همان ساختار شورای عالی کار است که ذیل شورا بوده و به شکل کارشناسی تر می‌توان از حوزه‌های مختلف مهمان یا مشاور دعوت کرد که به طور شفاف شبهات و ابهامات مورد بررسی قرار گیرد.
 
وی اضافه کرد: اعضای اصلی کمیته مزد هم اعضای شورای عالی کار هستند.
 
سبد معیشت سبد مطلوب و استاندارد نیست
 
نماینده جامعه کارگری و عضو شورای عالی کار درباره تعیین سبد معیشت و صاحب نظران در این خصوص گفت: سبد معیشت با ساختار چانه زنی تعیین می‌شود. هر گروه پیشنهادات خود را مطرح می‌کند و در نهایت جمع بندی می‌شود و میانگین سبد معیشت ملی استخراج شده و بر مبنای آن مزد 1403 مشخص می‌شود.
 
وی تصریح کرد: سال گذشته پیشنهاد نمایندگان کارگری عدد حدود 17 میلیون و 700 هزار تومان بود که در نهایت در شورای عالی کار 13 میلیون و 90 هزار تومان تصویب شد. متأسفانه عدد تعیین شده برای مزد در سال گذشته بخش بسیار کمی از سبد معیشت را تعیین می‌کرد؛ ضمن اینکه باید تاکید کنیم که سبد معیشت سبد مطلوب و استاندارد نیست و سبد حداقلی برای امرارمعاش و بقا زندگی است.
 
وی گفت: هر عددی کمتر از سبد معیشت معضلات اجتماعی و اقتصادی زیادی برای جامعه کارگری به وجود می‌آورد.
 
یک بام و دو هوای نمایندگان دولت
 
گفتنی است؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته پیش در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران عنوان کرد، حداقل حقوق و دستمزد کارگران را دولت مشخص نمی‌کند. حقوق و دستمزد کارگران از وظایف شورای عالی کار است. جلسات شورای عالی کار باید برگزار شود؛ البته جلسات کارشناسی برگزار شده و شاخص‌ها در دست بررسی است.
 
وی اظهار کرد، حداقل حقوق دستمزد را نه دولت و نه وزارت کار مشخص نمی‌کند شورای عالی کار که متشکل از نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و سه نمایندگان دولت است‌، مشخص می‌کند. امیدوارم بتوانیم تصمیم معقول و منطقی بگیریم.
 
دستمزد 1403 در کما
 

آخرین جلسه شورای عالی کار دوشنبه 30 بهمن 1402 در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد که دو موضوع «مزد منطقه‌ای» و «اصلاح آئین نامه مراجع تشخیص و حل اختلاف» در دستور جلسه قرار داشت. به نظر می‌رسد در حالی که تا پایان سال زمان زیادی نمانده موضوع‌های حاشیه‌ای از اهمیت بیشتری نسبت به حقوق جامعه کارگری برخوردار است.
 

لینک کوتاه
دولت معیشت حداقل حقوق دستمزد

اخبار مرتبط

نظرات شما