توقف موقتی صادرات نفت سوکول از جزیره ساخالین در کرانه اقیانوس آرام، با افزایش صادرات نفت اسپو از بندر کازمینو، جبران شد و صادرات چهار هفته‌ای روسیه را به بالاترین میزان در چهار ماه اخیر رساند.

به گزارش نسیم اقتصاد، برآورد بلومبرگ نشان داد میانگین صادرات چهار هفته‌ای نفت روسیه، به بالاترین میزان از هفته منتهی به پنجم نوامبر رسید و از سطح صادرات مورد وعده مسکو، به میزان حدود 190 هزار بشکه در روز فراتر رفت. صادرات هفتگی در هفت روز منتهی به 22 فوریه، حدود 365 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 3.5 میلیون بشکه در روز رسید که حدود 215 هزار بشکه در روز بالاتر از سطح هدف‌گذاری شده بود.
 
فقدان موقتی محموله‌های نفت سوکول، به دلیل محدودیت تعداد نفتکش‌های شاتل مورد نیاز برای انتقال این گرید نفتی از پایانه صادراتی دی کاستری در بحبوحه مشکلات پیش آمده در تحویل به پالایشگاه‌های هندی بود. مسکو از دسامبر برای تحویل نفت سوکول به هند که بازار اصلی این گرید نفتی تولید پروژه ساخالین 1 است، با مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده زیرا پالایشگاه‌های هندی، نگران تحریم‌های آمریکا شده و نسبت به گران بودن این عرضه، اعتراض دارند.
 
در حالی که سه محموله نفت سوکول در ماه میلادی جاری به هند تحویل داده شد و چند محموله دیگر به چین تغییر مسیر دادند، دستکم 14 محموله دیگر معادل حدود 10 میلیون بشکه نفت در کشتی‌ها بلاتکلیف مانده اند. همه هفت کشتی مخصوصی که نفت سوکول را از پایانه صادراتی حمل می‌کنند، هفته گذشته محموله داشتند و هیچ نفتکشی برای حمل این گرید نفتی از پایان صادراتی وجود نداشت.
 
نخستین نفتکشی که محموله خود را در چین تخلیه کرد، هفته گذشته به دی کاستری بازگشت و بارگیری محموله جدید را صبح روز سه شنبه آغاز کرد و دو نفتکش دیگر هم اواخر هفته به این پایانه می‌رسند.
 
توانایی روسیه برای صادرات نفت خود ممکن است با اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم 14 نفتکش متعلق به شرکت سوفکامفلوت، محدودتر شود. تحریم‌های قبلی باعث شد ناوگان وسیعی از نفتکش‌هایی که روسیه برای تحویل نفت خود استفاده می‌کرد، از این تجارت خارج شوند. در این بین، شرکت اپراتور خط لوله «ترانس‌نفت» قصد دارد سه مخزن ذخیره سازی در کازمینو بسازد تا تحویل نفت اسپو را افزایش دهد و نفت بیشتری از بنادر غربی خارج کند.
 
ارزش ناخالص صادرات نفت روسیه به 1.73 میلیارد دلار در هفت روز منتهی به 25 فوریه در مقایسه با 1.55 میلیارد دلار در هفت روز قبل از آن، بهبود یافت که بالاترین میزان در سه هفته گذشته بود. در این بین، درآمد میانگین صادرات چهار هفته‌ای هم به میزان 115 میلیون دلار افزایش یافت و به 1.7 میلیارد دلار رسید.
 
در مدت چهار هفته منتهی به 25 فوریه، صادرات به مشتریان آسیایی به 3.02 میلیون بشکه در روز رسید. حدود 1.45 میلیون بشکه در روز در نفتکش‌هایی بارگیری شد که به مقصد چین رفتند. آمار واردات چین و هند با امکان ورود نفتکش‌ها به بنادر تخلیه محموله‌ها، افزایش یافت.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، صادرات نفت دریابرد روسیه به کشورهای اروپایی متوقف شده است. صادرات به بلغارستان در اواخر سال گذشته متوقف شد و ترکیه اکنون تنها بازار نزدیک برای صادرات نفت از بنادر غربی روسیه است.

لینک کوتاه
صادرات نفت روسیه افزایش

اخبار مرتبط

نظرات شما