یارانه بهمن امروز و فردا برای افرادی که فکر می‌کردند با بداقبالی از فهرست مشمولان یارانه نقدی حذف شده‌اند واریز خواهد شد. نگرانی سرپرستان خانوار دهک سوم تا نهم بی‌مورد بوده است.

به‌گزارش نسیم اقتصاد، کالابرگ همچنان به‌عنوان گزینه‌ای اختیاری در دسترس 9 دهک درآمدی قرار دارد، اما تنها هفت دهک اول درآمدی مشمول دریافت یارانه تشویقی شناخته می‌شوند.
 
فرارو در گزارشی نوشت: مبلغ یارانه تشویقی 220 هزار تومان است و یارانه خانوار دهک اول تا سوم را به نفری 620 هزار تومان و یارانه دهک چهار، پنج، شش و هفت را به نفری 520 هزار تومان افزایش می‌دهد. پیچیده شد نه؛ بیایید تغییرات جدید یارانه نقدی را با زبانی ساده مرور کنیم بلکه بالاخره متوجه شویم براساس تغییرات تازه اعمال شده، قرار است یارانه نقدی کی به حسابمان واریز شود، چطور از کالابرگ استفاده کنیم و چه کسانی مشمول یارانه تشویقی هستند؟
 
چه کسانی مشمول یارانه تشویقی هستند؟
 
یارانه تشویقی در قالب طرح فجرانه و اختصاص اعتبار به کالابرگ هفته گذشته اجرا شد. مدت اجرای طرح فجرانه سه‌ماه است و از 18 بهمن تا 18 اردیبهشت‌ماه ادامه پیدا می‌کند. واریز یارانه نقدی هم از این پس برای دهک اول تا سوم در تاریخ 25 ماه و برای دهک چهارم تا نهم در روز 30 ماه انجام می‌شود.
 
یارانه تشویقی در قالب کالابرگ علاوه بر یارانه نقدی برای مردم واریز می‌شود و از آن تنها می‌توان برای خرید استفاده کرد. اعتبار یارانه تشویقی در قالب در طرح فجرانه، بین 18 تا 20 هر ماه شارژ می‌شود و سرپرست خانوار در صورت تمایل فرصت دارد تا روز پانزدهم ماه با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز نسبت به خرید 11 قلم کالای مشخص در فهرست کالابرگ اقدام کنند.
 
یارانه تشویقی قبلا به خانواری تعلق پیدا می‌کرد که عوض برداشت از عابربانک، یارانه نقدی خود را به خرید در قالب طرح کالابرگ الکترونیکی اختصاص بدهند. سرپرست خانوار دهک چهار تا هفت باید حداقل 80 هزار تومان از یارانه هر عضو را در طرح کالابرگ هزینه می‌کرد، اما در طرح فجرانه شرط استفاده از کالابرگ حذف شده و خانوار می‌تواند 220 هزار تومان خرید یارانه اضافی را به خرید 11 قلم کالای اعلام شده اختصاص دهد.
 
یارانه تشویقی برخلاف تصور، تنها در یک مرحله تخصیص پیدا نمی‌کند و سرپرست خانوار در صورت تمایل می‌تواند آن را طی چند نوبت یا به مرور در فروشگاه‌های متصل به طرح خرج کند.
 
یارانه تشویقی را می‌توان صرف خرید چه چیزی کرد؟
 
اعتبار یارانه تشویقی 220 هزار تومانی هر عضو خانوار را می‌توان برای خرید 11 قلم خوراکی از جمله مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات هزینه کرد. قیمت روز سبد کامل کالابرگ، 743 هزار و 750 تومان تخمین زده می‌شود. خانوار دهک اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته، قیمت سال قبل یعنی مبلغ 523 هزار و 300 تومان را می‌پردازد و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز یعنی رقم 220 هزار و 450 تومان، از محل اعتبار جدید دولت محاسبه خواهد شد. یارانه خانوار حاضر در دهک درآمدی یک تا سه به‌این تریب عوض 400 هزارتومان، به 620 هزارتومان خواهد رسید و هر عضور خانوار دهک درآمدی چهار تا هفت، عوض 300 هزارتومان، مبلغ 520 هزارتومان محاسبه می‌شود.
 
اقلام حاضر در سبد کالابرگ، به ازای هر نفر تعریف شده و در صورت استفاده از کالابرگ، اعتبار تشویقی آن قلم به فرد تعلق می‌گیرد، اما دست مردم برای انتخاب و خرید کالا کاملا باز است. به‌طور مثال یک خانوار می‌تواند هر نوع مرغ، حتی مرغ قطعه‌بندی در بسته‌بندی شرکتی خریداری کند یا به‌جای گوشت یخ‌زده که در سبد غذایی 11 قلمی تعریف شده، گوشت گرم بخرد، اما وقتی پای حساب و کتاب جلوی صندوق وسط بیاید، حساب یارانه قیمت گوشت یخ‌زده سال گذشته را مبنا قرار می‌دهد و سرپرست خانوار مابه التفاوت قیمت گوشت یخی و گوشت گرم را از حساب خودش پرداخت خواهد کرد.
 
کالابرگ به کدام خوراکی تعلق می‌گیرد؟
 
کالابرگ از 11 قلم کالا تشکیل شده است. سبد کالابرگ برای هر نفر از سه لیتر شیر کم‌چرب، پنیر 400 گرمی، ماست کم‌چرب دبه 2.5 کیلویی، یک کیلوگرم تخم‌مرغ، یک کیلوگرم گوشت مرغ، بطری 810 گرمی روغن مایع، ماکارونی 700 گرمی، دو کیلوگرم برنج، یک کیلو قند و شکر و نیم کیلو گوشت تشکیل شده است. قیمت کل سبد کالابرگ 743 هزار و 750 تومان ارزش دارد که با قیمت حدود 520 هزار تومان در دسترس قرار می‌گیرد. سرپرست خانوار هزینه سبد را از حساب یارانه نقدی پرداخت می‌کند و مابه‌التفاوت آن از یارانه تشویقی محاسبه خواهد شد.
 
کالابرگ به خانوار چهارنفره اجازه می‌دهد ماهی هشت کیلوگرم برنج بخرد. 12 لیتر شیر، 1.5 کیلو پنیر، 10 کیلوگرم ماست، چهار کیلو تخم‌مرغ، چهار کیلو مرغ، حدود سه کیلوگرم روغن مایع، سه کیلو ماکارونی، چهار کیلو قندوشکر و نزدیک دو کیلوگرم گوشت قرمز نیز در سبد کالابرگ خانوار چهارنفره جا می‌گیرد.
 
کالابرگ در کدام فروشگاه قابل استفاده است؟

 
کالابرگ الکترونیکی علاوه بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل افق کوروش، جانبو، دیلی‌مارکت، فروشگاه هفت، گندم طلایی، رفاه و سوپرمارکت‌های سطح شهر، در چند فروشگاه آنلاین مشهور از جمله دیجی‌کالا و اسنپ مارکت به‌عنوان گزینه اختیاری پیش‌روی مشمولان یارانه نقدی قرار دارد. روی هم‌رفته 210 هزار فروشگاه کشور در طرح کالابرگ مشارکت دارند. طبق معمول ممکن است در برخی فروشگاه‌ها موقتا اختلالی در اینترنت یا سامانه‌ها مشاهده کنند.
 
طرح یارانه تشویقی و اعتبار کالابرگ با استفاده از روش‌های مختلفی قابل نظارت و مدیریت است. سرپرست خانوار می‌تواند کنار اپلیکیشن کاربردی شما روی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید، با شماره‌گیری کد دستوری ستاره، 500، ستاره، 1463، مربع مواردی میزان اعتبار باقیمانده و اعتبار هزینه شده را ببیند.
 
یارانه تشویقی خیلی‌ها را وسوسه کرده حداقل یک‌بار استفاده از کالابرگ را امتحان کنند. افزایش تعداد تراکنش‌های مربوط به کالابرگ از عدد 250 هزار به حدود سه میلیون تراکنش روزانه نشان‌دهنده همین مسئله است.

لینک کوتاه
پرداخت یارانه‌ها یارانه جدید کالابرگ

اخبار مرتبط

نظرات شما