در دومین روز از رویداد ایران پتروکم 1402، نشست تخصصی تولید و به کارگیری نانوسیالات و نانو پوشش‌های ضد کک و ضد رسوب در صنعت پتروشیمی با حضور کارشناسان و نمایندگانی از شرکت‌های دانش بنیان تولید کننده این محصول برگزار شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ستاد خبری رویداد بین المللی ایران پتروکم، در نشست تخصصی تولید و به کارگیری نانوسیالات و نانو پوشش‌های ضد کک و ضد رسوب در صنعت پتروشیمی، منصور همتی، نماینده شرکت نانو ایده شرق به عنوان یکی از تولید کنندگان نانو سیالات، توضیحاتی درباره روند تولید و کاربردهای این کاتالیست ارائه کرد و گفت: از سال 86 و در تحقیقات دانشگاهی بررسی این محصول را شروع کردیم و تا امروز ادامه پیدا کرد و به نتیجه رسیده است.
 
وی با بیان اینکه نانو سیالات اولین محصول ما بود که در ادامه با تغییر کارکردها به نانو پوشش ضد کک و ضد رسوب رسیدم، افزود: ما همچنان به دنبال نسل جدید کاتالیست‌ها هستیم.
 
همتی در توضیح شرایط این کاتالیست اظهار داشت: نانو فناوری از طریق ایجاد نانوفین و اصلاح ساختار‌های سطوح مبدل به افزایش انتقال حرارت یا افزایش راندمان مبدل کمک می‌کند.
 
نماینده شرکت نانو ایده شرق، شرحی از پروژه‌های اجرا شده در پتروشیمی‌های پردیس، جم، اروند و… را تشریح کرد و افزود: این محصول از معاونت علمی ریاست جمهوری تائید گرفته و گزارش رسمی عملکرد آن در پالایشگاه پنجم و شش پارس جنوبی در اختیار درخواست‌ کنندگان قرار می‌گیرد.
 
در ادامه این نشست همچنین، مهران رضایی، مدیر مهندسی و تحقیق و توسعه شرکت نفت و گاز سرو، با تاکید بر اینکه به دنبال ایجاد صنعت کاتالیست هستیم و نه محصول آن، گفت: اولین کاتالیست تجاری شده کشور در سال 86، کاتالیست ریفورمینگ اولیه با بخار آب در واحد امونیاک پتروشیمی شیراز بود که شرکت نفت و گاز سرو آن را تولید کرد.
 
وی با بیان اینکه این تلاش‌ها نیروی محرکه و اطمینانی را در شرکت‌ها و کشور ایجاد کرد که به سراغ ساخت سایر انواع کاتالیست هم برویم و در ادامه هم به دنبال تکمیل زنجیره تولید کاتالیست‌ها هم رفتیم، اظهار داشت: در آن زمان با شرکت‌های خارجی در تولید و فروش انواع کاتالیست رقابت نا برابری را داشتیم و آن‌ها قیمت محصولاتی که ما نداشتیم را بالا می‌دادند و در محصولاتی که داشتیم پایین‌ترین قیمت را ارائه می‌کردند. به همن دلیل ما تلش کردیم که به دنبال تکمیل زنجیره تولید برویم.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر محصولات کاتالیست این شرکت در حال حاضر در پتروشیمی‌های مسجد سلیمان، مروارید، بوشهر، هنگام و آپادانا به کار گرفته می‌شود، از صادرات سه محصول این کشور طی سه سال گذشته خبر داد و افزود: با ارزیابی که از بازار محصولات در کشورهای منطقه و کشورهای همسایه داشتیم، به چند بازار مناسب از جمله روسیه، عراق و ونزوئلا رسیدیم و در سه سال گذشته حجم قابل توجهی از کاتالیست‌های تولیدی را صادر کرده‌ایم.
 
رضایی افزود: در بازار روسیه 1163 تن، در بازار عراق 192 تن و در ونزوئلا 267 تن انواع کاتالیست را صادر کرده‌ایم و حدود یک‌هزار تن سفارش دیگر هم برای این سه کشور در دستور کار داریم.
 
مدیر مهندسی و تحقیق و توسعه شرکت نفت و گاز سرو با ارائه سابقه‌ای از تلاش این مجموعه برای داخلی‌سازی انواع کاتالیست از دهه 80، گفت: ما یک رویا را برای خودمان محقق کرده‌ایم و کاتالیست ایرانی را به بازار جهانی فرستاده ایم. در حال حاضر 4 هزار تن ظرفیت تولید داریم اما با بررسی بازارهای جهانی و داخلی متوجه شدیم که نیاز است تا این ظرفیت را افزایش دهیم و در همین راستا کارخانه 6 هزار تنی محصولاتمان را راه اندازی کردیم.
 
وی با بیان اینکه حاصل حداقل دو دهه تلاش ما این بوده است که 30 نوع کاتالیست پرکاربرد را داخلی‌سازی کرده‌ایم و 50 درصد آن‌ها صادراتی هستند و این روند ادامه دارد.
 
بر اساس این گزارش در ادامه این نشست تخصصی همچنین، افشین نیلی، نماینده شرکت آراد صنعت ماهان، تولیدات این مجموعه را ارائه کرد و گفت: این ادعا را داریم که با تولید بیش از 100 محصول آغازگر پلیمری در این صنعت جزو نفرات اول هستیم.

لینک کوتاه
بازارهای صادراتی کاتالیست‌ها شرکت نفت و گاز سرو