مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به افزایش 12 میلیون متر مکعبی گاز در کشور، گفت: برنامه شرکت ملی نفت ایران این است که تا سال‌های آینده با سرمایه‌گذاری بیش از 70 میلیارد دلار ظرفیت تولید گاز کشور به 1.5 میلیارد متر مکعب در روز افزایش پیدا کند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر امروز (جمعه، ششم بهمن ماه) در آیین رسمی بهره‌برداری از طرح‌های افزایش تولید گاز در شرکت نفت مناطق مرکزی به همت متخصصان توانمند شرکت ملی نفت ایران در میدان گازی خانگیران با تبریک ایام ولادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روز پدر و درود بر مردان مردی که امروز اقتدار جمهوری اسلامی به واسطه شهادت و پایمردی این عزیزان بوده است، افزود: جهادگران جبهه اقتصادی در سراسر ایران از دریای نیلگون خلیج‌فارس، از غرب تا شرق کشور در همین لحظه مشغول جهاد اقتصادی برای تولید و پایداری تولید گاز هستند.
 
وی با ابلاغ سلام وزیر نفت به همه همکاران در شرکت ملی نفت ایران به ویژه همکاران این صنعت در منطقه خانگیران و مردم شریف سرخس، ادامه داد: از همه عزیزان که در این جلسه حضور دارند به ویژه فرماندار سرخس، فرمانده سپاه سرخس، نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی و سایر مدیران تشکر می‌کنم.
 
*جهش 12 میلیون متر مکعبی تولید گاز در کشور

 
معاون وزیر نفت تصریح کرد: امروز در راستای رویکردهای دولت سیزدهم مبنی بر افزایش، جهش تولید و پایداری تولید گاز، 12 میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه شد.
 
خجسته‌مهر تاکید کرد: با بهره‌برداری از فاز دوم میدان گازی آغار در استان فارس 4 میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور افزوده شد. همچنین افزایش 2 میلیون متر مکعب در روز از میدان دالان نیز در استان فارس محقق شده و در مجموع در منطقه زاگرس جنوبی 6 میلیون متر مکعب در روز به تولید گاز افزوده شده است.
 
وی ادامه داد: همچنین افزایش تولید 6 میلیون متر مکعب در روز از میدان گازی خانگیران در شمال شرق کشور در شهرستان سرخس انجام شده است.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: 3 میلیون متر مکعب افزایش تولید جدید مربوط به بهره‌برداری رسمی از چاه‌های 76 و 78 میدان خانگیران و 3 میلیون متر مکعب نیز مربوط تولید و برداشت بیشتر از مخزن ذخیره‌سازی شوریجه دی است. 
 
* تولید 70 میلیون متر مکعبی تولید گاز از منطقه خانگیران
 
خجسته‌مهر با بیان اینکه امروز، روز مبارکی برای همه مردم ایران است، گفت: به ویژه مردم شریف شمال شرق ایران و شهرهای مجاور و همچنین استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و استان‌هایی مانند سمنان، گلستان و مازندران که به نحوی از گاز تولیدی میدان خانگیران بهره‌مند می‌شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه با افزایش 6 میلیون متر مکعبی، تولید گاز از میدان خانگیران به حدود 70 میلیون متر مکعب در روز می‌رسد، افزود: اهمیت این موضوع آنجا است که این میدان، گاز مورد نیاز شمال شرق کشور را تامین می‌کند.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: این میدان به لحاظ موقعیت جغیرافیایی و توان تولیدی موقعیت ویژه، ممتاز و استراتژیکی دارد. بنابراین شرکت ملی نفت ایران توسعه این میدان گازی را به جهت افزایش و پایداری تولید گاز در اولویت قرار داده است.
 
* ذخیره‌سازی 3.2 میلیارد متر مکعبی گاز در سال 1402
 

خجسته‌مهر گفت: در 8 ماهه نخست امسال حدود 3.2 میلیارد متر مکعب ذخیره‌سازی گاز در میدان‌های سراجه قم و شوریجه دی در سرخس انجام شده است که نسبت به 10 سال گذشته حداکثر میزان ذخیره‌سازی گاز را انجام داده‌ایم.
 
وی با بیان اینکه ذخیره‌سازی گاز یک راهبرد مهم برای کشور است، افزود: میدان خانگیران از این نظر اهمیت بالایی دارد.
 
معاون وزیر نفت ادامه داد: برنامه داریم در آینده توسعه میدان گازی خانگیران را انجام دهیم. در این زمینه علاوه بر اقدامات توسعه‌ای، کارهای جدید اکتشافی را نیز دنبال می‌کنیم زیرا نتایج مطالعات ژئوفیزیکی به ما نشان داده پتانسیل‌های هیدروکربوری جدید در میدان خانگیران وجود دارد.
 
خجسته‌مهر با تاکید بر اینکه در حال حاضر در کل شرکت ملی نفت ایران روزانه بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌شود، گفت: همکاران صنعت نفت در تمام مناطق عملیاتی از میدان مشترک پارس جنوبی تا منطقه خانگیران اهتمام ویژه‌ای برای تولید پایدار گاز دارند.
 
* تولید حداکثری گاز برای رشد اقتصادی مطلوب
 

وی با اشاره به اینکه از این میزان تولید گاز در کشور، 240 میلیون متر مکعب مربوط به شرکت نفت مناطق مرکزی است، افزود: 70 میلیون متر مکعب در منطقه خانگیران تولید می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: برنامه شرکت ملی نفت ایران این است که تا سال‌های آینده با سرمایه‌گذاری بیش از 70 میلیارد دلار ظرفیت تولید گاز کشور به 1.5 میلیارد متر مکعب در روز افزایش پیدا کند.
 
خجسته‌مهر با بیان اینکه در دولت سیزدهم به صورت جدی به دنبال برنامه‌ریزی و آماده‌کردن شرایط لازم برای افزایش ظرفیت تولید گاز هستیم، ادامه داد: حداکثر تولید گاز را انجام می‌دهیم تا به رشد اقتصادی مطلوبی برسیم.
 
وی با اشاره به اینکه علاوه بر ایجاد رفاه و آسایش برای مردم با تولید گاز در کشور باید در مصرف گاز صرفه‌جویی شود، گفت: باید صرفه‌جویی کنیم تا بتوانیم از گازی که در اختیار داریم برای رشد اقتصادی، رشد صنعت، ارتقا نیروگاه‌ها و افزایش تولید ثروت در کشور استفاده کرده و برای امر صادرات اختصاص دهیم.
 
* اجرای 300 میلیارد تومان طرح‌های مسئولیت‌های اجتماعی در منطقه سرخس
 
معاون وزیر نفت تاکید کرد: ما در شرکت ملی نفت ایران مدیریت تولید را بر عهده داریم و مردم در سراسر کشور مدیریت مصرف را بر عهده داشته باشند.
 
خجسته‌مهر با بیان اینکه امروز فرصت مغتنمی است تا این اقدام جهادی را تبریک بگوییم، گفت: همه ما قدردان خدمتگذاران جمهوری اسلامی ایران هستیم و از همه کارگران، کارکنان و مدیران که در بخش‌های مختلف صنعت نفت مشغول هستند، تشکر می‌کنم.
 
وی افزود: شرکت ملی نفت ایران در منطقه سرخس 300 میلیارد تومان اعتبارات مسئولیت اجتماعی اختصاص داده که به تدریج اجرا می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: همچنین در منطقه سرخس انتظاراتی از سوی کارکنان وجود داشت که در سفر قبل در این منطقه قول رفع این موارد داده شد. در این زمینه استخدام 176 نفر از مردم بومی در حال انجام است که کار مصاحبه تمام شده و کارهای اداری جریان دارد. همچنین بحث مربوط به اضافه کاری و استفاده از امتیازات اقماری مورد تصویب هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.
 
بر اساس این گزارش، افزایش تولید گاز از میدان خانگیران منجر به پایداری شبکه گازرسانی در 6 استان‌ خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران و سمنان می‌شود.
 
این دستاورد ارزشمند حاصل تلاش شبانه‌روزی متخصصان توانمند شرکت ملی نفت ایران است و امید است برکات حاصله از آن برای رفاه مردم و آبادانی ایران عزیز ثمربخش باشد.

لینک کوتاه
تولید گاز سرمایه‌گذاری تولید گاز كشور

اخبار مرتبط

نظرات شما