اخیرا خبری مبنی بر کاهش سهمیه بنزین آزاد به 100 لیتر و کاهش ذخیره بنزین 1500 تومانی در کارتهای سوخت از 9 ماه به 6 ماه منتشر و تاکید شد که این تصمیم در راستای مقابله با قاچاق و استفاده از ابزارهای غیرقیمتی برای کنترل ناترازی بنزین بوده است.
به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، آنطور که وزارت نفت اعلام کرد سهمیه بنزین 3000 تومانی در کارتهای سوخت شخصی از 150 لیتر به 100 لیتر با هدف مقابله با قاچاق کاهش یافت که البته این موضوع ارتباطی با سهمیه 60 لیتر ماهانه نداشت و این اقدام با هدف کاهش و جلوگیری از بحث قاچاق و کنترل سهمیه آزاد که در استانهای جنوب شرقی انجام میگیرد، صورت گرفت. در شهرهای بزرگ مردم از این سهمیه 3000 تومانی استفاده نمیکنند و اکنون همه جایگاههای سوخت دارای کارت آزاد هستند و افراد مشکلی برای سوختگیری نخواهند داشت.
علاوه بر این ذخیره سهمیه بنزین 1500 تومانی که تا پیش از این، 9 ماه و به میزان حداکثر 540 لیتر بود، از این پس به 6 ماه و حداکثر 360 لیتر کاهش یافت، درواقع امکان ذخیره بنزین در کارتهای سوخت در زمان کرونا، 6 ماه یعنی 360 لیتر بود که در آن زمان با توجه به کاهش مسافرتها و عدم نگرانی برای ذخیره سهمیه سوخت، این زمان به 9 ماه افزایش پیدا کرد، اما اکنون ذخیره سهمیه بنزین 1500 تومانی که تا پیش از این، 9 ماه و به میزان حداکثر 540 لیتر بود، به 6 ماه و حداکثر 360 لیتر کاهش یافت.
این مساله بدین معنا است که امکان ذخیره سهمیههای بنزین 1500 تومانی در کارتهای سوخت بیش از 360 لیتر وجود ندارد و اگر کارت سوختی، به این میزان سهمیه بنزین داشته باشد، در ماههای آتی سهمیه جدید دریافت نخواهد کرد و به نوعی همین موضوع بهانه ای شده است برای طرح کنترل ناترازی مصرف و تولید بنزین در کشور. در این راستا یک کارشناس حوزه انرژی در خصوص مزایا اجرای این طرح و لزوم استفاده از ابزارهای غیر قیمتی برای حل ناترازی بنزین گفت: با استفاده از ابزارهای غیرقیمتی که دولت هم در حال بررسی آنهاست، از جمله کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی، توسعه صنعت سی ان جی، اصلاح صنعت خودروسازی و ایجاد تغییر در سهمیه کارتهای سوخت، میتوان برای کنترل ناترازی بنزین استفاده کرد.
مهدی هاشم زاده در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که در مصرف و ناترازی بنزین با آن مواجهیم، کمبود بنزین تولیدی نیست، اظهار کرد: بنزین کمی در کشور تولید نمیشود به طوریکه در حال حاضر معادل 115 میلیون لیتر آمار تولید بنزین در کشور است.
مصرف سوخت خودروهای داخلی 2.5 برابر کشورهای منطقه
وی با بیان اینکه این عدد تولید بالاست و اگر استاندارد حتی منطقهای در بحث خودروها رعایت میشد، اکنون با ناترازی بنزین مواجه نبودیم، گفت: درحال حاضر مصرف سوخت خودروهای داخلی دو تا دو نیم برابر است؛ یعنی اگر با تعداد فعلی خودرو و با استاندارد منطقه بسنجیم، بالغ بر 60 تا 70 میلیون لیتر مصرف بنزین در کشور مصرف صورت میگرفت.
احتمال واردات سه تا پنج میلیارد دلار بنزین
او افزود: درحال حاضر میزان مصرف بنزین 120 میلیون لیتر است و سال آتی تقریبا سه تا پنج میلیارد دلار واردات خواهیم داشت؛ یعنی 40 تا 50 میلیون لیتر مصرف روزانه به دلیل خودروسازان یک ضرر است و عدمالنفع به همراه دارد.
وی با اشاره به واردات بنزین در سال آینده، گفت: علاوه بر اینکه مصرف بالای بنزین مانع صادرات میشود که باید عدد بالایی را در بخش واردات هزینه کنیم که در مجموع 20 میلیارد دلار عدم النفع بنزین در کشور خواهد شد.
لزوم اصلاح صنعت خودروسازی
وی با اشاره به راهکارهایی که میتوان در این حوزه در نظر گرفت، گفت: یک موضوع اصلاح صنعت خودروسازی در کشور و استفاده از رویکردهای غیر قیمتی است که به طور مثال میتوان در بحث کنترل قاچاق اقداماتی را انجام داد.
تعیین قیمت 8000 تومانی برای مصرف بالای 160 لیتر در ماه
وی با بیان اینکه در حوزه جایگاهداران طرح بسیار خوبی وجود دارد که بر اساس پیمایش خودروها سهمیه بگیرند، سقف مصرفی برای سقف بنزین یارانه ای 60 لیتر 1500 تومان و غیر یارانهای 100 لیتر 3000 تومان گذاشته شده است، گفت: مازاد بر این اگر شخصی بنزین بیشتری نیاز داشت احتمالا با قیمت سوم بین پنج تا هشت هزار تومان و حتی مثل فوب خلیج فارس سوختگیری خواهد کرد.
توسعه ظرفیت صنعت سی ان جی برای دور زدن واردات بنزین
این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه ظرفیت سی ان جی سال آینده برای خودروهای فعال در حوزه حمل و نقل ایجاد میشود، گفت: یعنی اگر تاکسیها، وانت بارها و تاکسیهای اینترنتی وارد این حوزه شوند، با این اقدام تنوع بخشی به سبد سوخت اتفاق میافتد و هم میزان ناترازی کاهش می یابد.
وی با تاکید بر اینکه باید در تولید خودروها و ماشینهای زیر 800 میلیون تومان که عمده مصرف مردم را شامل می شود، دوگانهسوز شوند، اظهار کرد: لازم است زیرساختهای صنعت سی ان جی توسعه پیدا کند، مازاد بر وضعیت فعلی اگر 15 میلیون متر مکعب سی ان جی مصرف کنیم، کل مساله واردات بنزین حل میشود.
هاشم زاده افزود: موضوع بعدی ابتکار عملی بود که در بحث جایگاههای سوخت اتفاق افتاد که بسیار موثر خواهد بود چراکه با افزایش قیمت بنزین جایگاه و ایجاد سقف برای کارت سوخت عملا مصرف غیرعادی که یا منجر به قاچاق و یا در خودروهای پرمصرف، سوزانده می شود، حل خواهد شد.
پیشنهاد تخصیص یارانه سوخت به افراد
به گفته وی اما بهتر بود سهمیه سوخت روی نفرات باشد چون ذی نفع خود مردم بودند و مابه التفاوت بین بنزین 3000 تومانی و 8000 تومان یا 1000 هزار تومان به دست می آید، مستقیم وارد جیب مردم میشد و شبهه این موضوع ایجاد نمیشد که دولت به خاطر کسری بودجه تصمیم را گرفته است.
کاهش تعرفه واردات خودرو برقی
وی با بیان اینکه در تبصره پنج بودجه تعرفه واردات خودروهای برقی به شدت کاهش پیدا کرد، به طوری که تعرفه واردات تاکسی برقی به نیم درصد و خودروهای عادی به 11 درصد رسید که اقدام خوبی بود، گفت: باتوجه به اینکه زیرساختهای این مساله نیز از سوی وزارت نیرو و صمت نیز در حال انجام است، میتواند موجب تنوع بخشی به سبد سوخت کشور شود و تاثیرات بالایی دارد.
به گفته او تنوع بخشی به سبد سوختی هم می تواند موجب امنیت ملی شود و هم می تواند به اصلاح ساختاری سوخت در حوزه حمل و نقل کمک کند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، برخی شایعات مطرح شده درباره استانی شدن... 23 بهمن 1402
نظرات شما