وزیر نیرو از آماده شدن زیرساخت صادرات برق ایران به اتحادیه اروپا از طریق ترکیه خبر داد و گفت: نیروگاه زمین‌گرمایی مشکین شهر در مراحل پایانی قرار دارد و امیدواریم با راه‌اندازی این از نیروگاه، راه استفاده از این نوع انرژی به صورت گسترده در کشور فراهم شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، علی اکبر محرابیان در حاشیه "نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب ایران"و "سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدید‌پذیر و بهره‌وری انرژی برق" گفت: یکی از انواع انرژی‌های تجدید‌پذیر زمین گرمایی است که در بسیاری از کشور‌ها به ویژه کشور‌های اسکاندیناوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در کشور ما از سال‌های گذشته طرحی در منطقه مشگین شهر برای استفاده از انرژی زمین گرمایی تعریف شده و این پروژه با فناوری کاملا ایرانی و طرح تحقیقاتی در مرحله اجراست، گام به گام پیش رفته و در حال حاضر در مراحل پایانی قرار دارد که‌ امیدواریم با راه‌اندازی این نیروگاه، راه برای استفاده از این نوع انرژی به صورت گسترده در کشور فراهم شود.
محرابیان با بیان اینکه برق بیش از یک سوم نیروگاه‌های کشور هم اکنون به دلیل عدم نیاز از مدار خارج است، ادامه داد: هیچ ناترازی در شرایط موجود نداریم و با رعایت کردن مردم، همانطور که در تابستان انجام شد،  برق تمامی بخش‌ها تأمین می‌شود.
وی با تأکید بر مدیریت منابع و مصارف آب، اظهار کرد: در حالی در چهارمین سال خشکسالی قرارداریم که در سال‌های گذشته با مدیریت بسیار خوب در بخش توزیع و مصرف، آب برای همه تأمین شد و امیدواریم با یک اقدام ملی و همکاری دسته جمعی بین خادمان حوزه آب و مردم عزیز همچنان آب برای همگان تأمین شود.
وزیر نیرو در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با بیان اینکه عملیات اجرایی احداث 10 هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر آغاز شده است، اظهار کرد: همواره شاهد بهره برداری از این واحدها هستیم به طوریکه تا پایان دولت سیزدهم ظرفیت تولید انرژی  های تجدید پذیر چند برابر خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه نیروگاه‌های تجدید پذیر به عنوان یک سرمایه‌گذاری پرسود محسوب می‌شوند از فراهم شدن امکان صادرات نیروگاه برق تولیدی خبر داد و افزود: زیر‌ساخت‌های لازم برای تحقق این امر فراهم شده است. همچنین در حال حاضر، صنایع و ادارات طبق قانون مکلف هستند بخشی از انرژی مورد نیاز خود را از تجدید پذیرها تامین کنند.
محرابیان به انجام سرمایه‌گذاری بین ایران و ترکیه با ایجاد یک خط اختصاصی از طریق منطقه وان ترکیه اشاره کرد و گفت: بر این اساس امکان صادرات برق ایران به ترکیه و از مسیر ترکیه به اتحادیه اروپا فراهم می‌شود. مراحل ساخت آن تمام شده و مراحل تست انجام شده و به صورت رسمی به زودی به بهره برداری می‌رسد.

لینک کوتاه
صادرات برق ایران اتحادیه اروپا ترکیه سرمایه‌گذاری

اخبار مرتبط

نظرات شما