دبیرکل انجمن صنایع لوازمخانگی ایران گفت: لوازم خانگی ایرانی شاید در حد کلاس نخست جهانی نباشد، اما کالایی قابل رقابت در منطقه محسوب میشود.
به گزارش
نسیم اقتصاد، «عباس هاشمی» در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: موضوع سیاستگذاری در صنعت لوازمخانگی باید در فضای پسابرجام اتفاق بیفتد و بخش خصوصی، در کنار انجمن صنایع لوازمخانگی و وزارت صمت باید برنامه داشته باشند.
وی بیانداشت: بهترین گزینه در فضای پسابرجام میتواند دعوت از برندهای خوب و سرشناس جهان برای همکاری و انجام پروژههای مشترک در قالب تولیدات تحت لیسانس، انجام سرمایهگذاری مشترک یا انجام سرمایهگذاری مستقیم خارجی باشد.
این مقام صنفی با تاکید بر اینکه باید فضای کشور را آماده و مهیای این مهم کرد، ادامهداد: البته این موضوع فقط 50 درصد کار است و در نیمی دیگر باید نظر شرکتها و برندهای خارجی را جلب کنیم.
وی با اشاره به صادرات متوسط سالیانه 250 میلیون دلاری لوازمخانگی در سالهای اخیر، خاطرنشانکرد: هرچند شرکتهای داخلی بازارهایی در منطقه برای خود دست و پا کردهاند، اما با توجه به اتفاقات منطقهای، رشد صنعت داخلی و لزوم انجام برنامهریزی باثبات در راستای اقتصاد بدون نفت، پتانسیلهایی برای افزایش سهم صادرات لوازمخانگی وجود دارد.
هاشمی تاکید کرد: با توجه به مسائل سیاسی بینالمللی، شرکتهای خارجی نیز همه مسائل را برای حضور در بازار کشورمان میسنجند، بنابراین عدم حضورشان نیز محتمل است.
وی تصریحکرد: مطرح شدن موضوع واردات لوازمخانگی در شرایطی که امیدوار به اجرایی شدن برجام هستیم، نتیجهای جز آسیب زدن به این صنعت و زیرساختهای ایجاد شده ندارد.
این مقام صنفی گفت: آنچه مسلم است، موضوع واردات یا عدم واردات لوازمخانگی در اختیار خودمان است و با توجه به موارد یاد شده در شرایط کنونی سمی مهلک برای صنعت است.
وی در عین حال تاکید کرد: نمیتوان تا ابدالدهر از یک صنعت حمایت کرد، بلکه باید بهتدریج با کنار گذاشتن موانع تعرفهای و دیگر ممنوعیتها، شرایط یکسانی برای تولیدکنندگان داخلی و خارجی بهوجود آورد.
دبیرکل انجمن صنایع لوازمخانگی ایران ابراز امیدواری کرد: در فضای مثبت پس از برجام بتوان از آموزشهای مدیریتی، بازاریابی، برندینگ، صادراتی و غیره و بهبود تحقیق و توسعه (
R&D) در جهت ارتقا و توسعه این صنعت بهره برد.
برای سال آینده تولید 18 میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور برنامهریزی شده است.
صادرات محصولات لوازمخانگی در سال گذشته 393 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که در چهار ماه نخست امسال 164 میلیون دلار صادرات انجام شد که تحقق 114 درصدی اهداف صادراتی در این حوزه را به دنبال داشته است.
عراق، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، پاکستان، امارات، ترکمنستان، ازبکستان و برخی کشورهای اتحادیه اروپا، عمده مقاصد صادراتی لوازم خانگی ایرانی را تشکیل میدهد.
لینک کوتاه
نظرات شما