کارشناس بازار انرژی با اشاره به اعلام شکست پروژه آزادی از سوی آمریکا گفت: ترامپ در بازی تابآوری با ایران با اختلاف زیاد بازنده است و بین جنگ یا توافق شکستخورده، باید بدترین گزینه را انتخاب کند زیرا اگر تنگه هرمز یک ماه دیگر بسته بماند بزرگترین ضربه به اقتصاد و انتخابات آتی آمریکا خواهد بود.
یک نماینده مجلس تاکید کرد: تنگه هرمز تنها یک مسیر آبی تلقی نمیشود، بلکه شریان حیاتی انرژی جهان است. بنابراین اگر این تنگه مسدود بماند میتواند اثرات زیادی بر دشمنان و ساختار اقتصاد جهان بگذارد که البته و مطمئناً این تنگه به روی دشمنان بسته خواهد ماند و برای دیگران نیز حتماً میتواند به نحو هوشمندی مدیریت شود.
مدیر ارشد تحلیل بازار نفت در موسسه کپلر گفت: پیش از درگیریها، صادرات نفت و میعانات از خلیج فارس حدود 16 میلیون بشکه در روز بود. اما پس از تشدید تنشها، عبور نفت از تنگه تقریباً متوقف شده است.
عضو کمیسیون امنیت مجلس گفت: کشورهایی که متخاصم هستند یا کشورهایی که با متخاصمین همراهی دارند، برای عبور و مرور از تنگه هرمز قطعا مشکلاتی خواهند داشت، وگرنه مابقی کشورها برای عبور از این تنگه استراتژیک هیچ مشکلی ندارند.
در ساعات گذشته ترامپ رئیس جمهور متجاوز آمریکا ادعا کرده است که تنگه هرمز به صورت کامل بازگشایی شده است. قیمت نفت پس از افشای دروغ ترامپ درباره تنگه هرمز مجدد افزایشی شد و تا الان از مرز 92 دلار گذشت.
اقتصاد، انرژی، غلات و فلزات از جمله کالاهای حیاتی هستند که تنگه هرمز گذرگاهی برای انتقال آنها به کشورهای مقصد محسوب میشود. این که این کالاها چند درصد از صادرات جهانی را شامل میشوند، قدرت ایران در مدیریت تنگه هرمز را در جهان نشان میدهد.
دبیر انجمن شرکتهای کشتیرانی گفت: بزرگترین بندر منطقه بندر جبلعلی است و امکان انتقال این بندر به مسیر عربستان وجود ندارد و در آن منطقه هم توان بندری و دریایی و لجستیکی وجود نیست.