دوشنبه، ۰۱ تير ۱۴۰۵
کانال تلگرام نسیم اقتصاد

ایران بالاترین شدت‌های مصرف انرژی در جهان را دارد

نسیم اقتصاد بررسی کرد:

نسخه جدید برای بحران بنزین؛ با مدیریت مصرف دیگر نیازی به واردات نداریم

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه در صورت اجرای سیاست‌های مدیریت مصرف، کشور نیازی به واردات بنزین نخواهد داشت، تنوع‌بخشی به سبد سوخت را یکی از راهکارهای کاهش ناترازی بنزین دانست.

آموزش و مشارکت زنان؛ محور اصلی ترویج مدیریت مصرف انرژی

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت نیرو با تأکید بر نقش اثرگذار زنان در اصلاح الگوی مصرف انرژی، گفت: استفاده از ظرفیت زنان در خانواده، صنعت و جامعه می‌تواند به یکی از پیشران‌های اصلی مدیریت مصرف و عبور موفق از شرایط اوج بار تابستان تبدیل شود.

سومین نشست پویش ملی «25 درجه» با تأکید بر نقش زنان و شبکه‌های مردمی در مدیریت مصرف انرژی برگزار شد

مدیرکل فرهنگی اجتماعی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواد و سرپرست اداره‌کل روابط عمومی، امور بین‌الملل و مطالعات اجتماعی شرکت توانیر در سومین نشست پویش «25 درجه» بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت زنان، خانواده‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و شبکه‌های فرهنگی برای ترویج مدیریت مصرف انرژی و عبور موفق از اوج بار تابستان تأکید کردند.

قدردانی رئیس‌جمهوری از وزارت نفت در مدیریت مصرف انرژی طی زمستان گذشته

رئیس‌جمهوری با قدردانی از اقدام‌های وزارتخانه‌های نفت، نیرو و کشور در مدیریت مصرف انرژی طی زمستان گذشته گفت: عبور موفق از دوره اوج مصرف نیازمند تداوم سیاست‌های مدیریت مصرف و تبدیل نهضت بهینه‌سازی مصرف انرژی به یک فرهنگ عمومی و رفتار سازمانی پایدار در سراسر کشور است.

نصب تجهیزات کاهنده مصرف، کلید تخفیف 30 درصدی آب‌بها

سخنگوی آب و فاضلاب کشور گفت: اگر مشترکان تجهیزات کاهنده مصرف آب را خریداری و نصب کنند، 30 درصد در آب‌بهای آنها تخفیف اعمال خواهد شد. طبیعتاً با اجرای این اقدام، هزینه خرید این تجهیزات طی دو تا سه دوره مصرف برای مشترکان جبران می‌شود و عملاً بازگشت هزینه اتفاق می‌افتد.

پیام رئیس موسسه تحقیقات آب به مناسبت هفته مدیریت مصرف و هفته صرفه‌جویی در مصرف انرژی

هفته مدیریت مصرف و هفته صرفه‌جویی در مصرف انرژی، فرصتی برای بازخوانی یکی از مهم‌ترین الزامات حکمرانی پایدار و مسئولانه؛ یعنی مدیریت صحیح منابع و تقویت فرهنگ مصرف آگاهانه در همه سطوح جامعه است.

عبور از چالش آب با تغییر رویکرد از «مدیریت تأمین» به «مدیریت تقاضا»/ امکان صرفه‌جویی معادل دو برابر مصرف آب شرب کشور با اصلاح مصرف کشاورزی

اقتصاد آب در ایران به نقطه‌ای رسیده است که دیگر نمی‌توان تنها با تکیه بر پروژه‌های عمرانی و افزایش تأمین، بر بحران خشکسالی و کاهش بارش‌ها غلبه کرد. شکاف عمیق میان میزان برداشت و توان بازتولید منابع تجدیدپذیر، ضرورت تغییر پارادایم از «انتقال» به سمت «مدیریت هوشمند تقاضا» را دوچندان کرده است.

واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی کلاس F رودشور افتتاح شد/ افزایش 345 مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌ بدون مصرف سوخت مازاد

صبح امروز سه شنبه 26 خرداد ماه و با حضور برخط عباس علی آبادی وزیر نیرو واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی کلاس F رودشور با ظرفیت 345 مگاوات به عنوان بزرگترین واحد بخار راندمان بالای کشور با حجم سرمایه‌گذاری 275 میلیون یورو توسط وزیر نیرو افتتاح شد.

محدودیت‌ها باید متوجه مشترکان پرمصرف و بدمصرف باشد/ اطلاع‌رسانی و آموزش، کلید اصلاح الگوی مصرف برق است

وزیر نیرو با تأکید بر لزوم تشدید برخورد با مشترکان پرمصرف، اعلام کرد اعمال محدودیت‌ها و خاموشی‌ها باید متوجه افرادی باشد که از الگوی تعیین‌شده مصرف فراتر می‌روند. وی در عین حال، اطلاع‌رسانی و آموزش را از مهم‌ترین ابزارهای اصلاح رفتار مصرفی دانست و بر حمایت از مشترکان خوش‌مصرف و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای کشور برای ترویج مدیریت مصرف تأکید کرد.

هشدار درباره بحران ناترازی انرژی؛ آمادگی زودهنگام، کلید عبور موفق از پیک‌های مصرف است

عضو کمیسیون انرژی تأکید کرد تأمین پایدار انرژی در تابستان و زمستان مستلزم برنامه‌ریزی و آماده‌سازی زودهنگام است. به گفته وی مجلس به صورت مستمر وضعیت تأمین سوخت، آمادگی نیروگاه‌ها و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی برای عبور از پیک مصرف را رصد می‌کند؛ هدف این است که مردم و فعالان اقتصادی کمترین تأثیر را از نوسانات مصرف و محدودیت‌های احتمالی احساس کنند.

پویش نبض انرژی باید به یک نهضت ملی برای مصرف آگاهانه انرژی تبدیل شود

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تأکید بر اینکه مدیریت مصرف انرژی تنها از مسیر فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم امکان‌پذیر است، گفت: پویش «نبض انرژی» با فراهم کردن ،آموزش، مشارکت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری عمومی، می‌تواند نقش مهمی در کاهش اتلاف انرژی، حفظ تولید، جبران ناترازی انرژی و صیانت از منابع ملی ایفا کند.

قطع برق 361 اداره در پایتخت به دلیل رعایت نکردن الگوی مصرف

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: در حوزه مدیریت مصرف ادارات نیز اقدامات کنترلی در حال انجام است و تا روز گذشته برق 361 اداره و سازمان در شهر تهران به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف محدود یا قطع شده است.

راهکار ساده برای کاهش مصرف آب؛ صرفه‌جویی 30 درصدی با نصب تجهیزات کاهنده آب

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: در دماهای بالای 40 درجه افزایش هر یک درجه دما می‌تواند مصرف آب را تا حدود 5 درصد افزایش دهد اما با نصب تجهیزات کاهنده می‌توان تا 30 درصد در کاهش میزان مصرف آب موثر بود.

فرهنگ‌سازی مصرف آب باید از مسیر هنر و مسائل اجتماعی عبور کند

مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر آب و فاضلاب شهری و روستایی با تأکید بر لزوم عبور از نگاه صرفاً فنی به مقوله آب، از هنر به عنوان ابزاری اثرگذار برای ارتقای سواد آبی و ترویج فرهنگ سازگاری با کم‌آبی در جامعه یاد کرد.

باید فرهنگ مصرف بهینه را به یک گفتمان ملی تبدیل کنیم/ ارتقای بهره‌وری مهم‌ترین منبع تأمین انرژی کشور است

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف در تقویت امنیت اقتصادی و پایداری زیرساخت‌های کشور، تأکید کرد که مقابله با ناترازی‌های انرژی تنها از مسیر توسعه زیرساخت‌ها محقق نمی‌شود، بلکه اصلاح رفتار مصرفی، ارتقای بهره‌وری و مشارکت عمومی نیز از الزامات اساسی این مسیر است.

سهم کشورها از مصرف نفت چقدر است؟

مصرف روزانه نفت شامل استفاده در بخش‌های حمل و نقل، صنعت، تولید برق و پتروشیمی است. در اینفوگرافیک زیر که بر اساس برآورد‌های سال 2025 آژانس بین المللی انرژی (IEA) تنظیم شده است.

گام‌ جدی برای کنترل مصرف آب در تهران

با توجه به ورود تهران به ششمین سال خشکسالی، در کنار مدیریت تامین و مدیریت توزیع شبکه، مدیریت تقاضا و مصرف آب به کمک شهروندان با گسترش استفاده از لوازم کاهنده مصرف، اصلاح شبکه، تعویض کنتور و سایر موارد ضروری شده است.

بهبود الگوی مصرف آب در تهران؛ سهم خوش‌مصرف‌ها افزایش یافت

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: رویکرد ما در برخورد با مشترکان، چه خوش‌مصرف و چه بدمصرف، کاملاً در چارچوب قوانین و مقررات است.

جهش مصرف برق در نیمه روز؛ تأمین 500 مگاوات از طریق واردات

مسئولان اعلام کردند برای جبران افزایش مصرف، واردات برق از کشورهای همسایه افزایش یافته و مذاکرات برای قراردادهای جدید نیز ادامه دارد. در این میان بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی معتقدند، عبور تقاضا از مرز 65 هزار مگاوات در شرایطی که زیرساخت‌های تولید و انتقال در فصول گرم با افت راندمان به دلیل دما مواجه هستند، یک زنگ خطر جدی محسوب می‌شود.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • تعداد مطالب: 76