اقتصاد آب در ایران به نقطهای رسیده است که دیگر نمیتوان تنها با تکیه بر پروژههای عمرانی و افزایش تأمین، بر بحران خشکسالی و کاهش بارشها غلبه کرد. شکاف عمیق میان میزان برداشت و توان بازتولید منابع تجدیدپذیر، ضرورت تغییر پارادایم از «انتقال» به سمت «مدیریت هوشمند تقاضا» را دوچندان کرده است.
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: در دماهای بالای 40 درجه افزایش هر یک درجه دما میتواند مصرف آب را تا حدود 5 درصد افزایش دهد اما با نصب تجهیزات کاهنده میتوان تا 30 درصد در کاهش میزان مصرف آب موثر بود.
مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر آب و فاضلاب شهری و روستایی با تأکید بر لزوم عبور از نگاه صرفاً فنی به مقوله آب، از هنر به عنوان ابزاری اثرگذار برای ارتقای سواد آبی و ترویج فرهنگ سازگاری با کمآبی در جامعه یاد کرد.
با توجه به ورود تهران به ششمین سال خشکسالی، در کنار مدیریت تامین و مدیریت توزیع شبکه، مدیریت تقاضا و مصرف آب به کمک شهروندان با گسترش استفاده از لوازم کاهنده مصرف، اصلاح شبکه، تعویض کنتور و سایر موارد ضروری شده است.
با آغاز فصل گرما، بار دیگر موضوع استفاده بهینه از منابع انرژی اهمیت پیدا میکند. در این اینفوگرافی، مهمترین و در عین حال سادهترین راهکارها و توصیهها برای کاهش مصرف آب و برق ارائه شده است.
ماشالله تابعجماعت، معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو، در همایش ملی بهرهوری ایران 1405 با تبریک هفته بهرهوری، از عدم موفقیت در حوزه مدیریت مصرف آب و برق با وجود تمام تمهیدات خبر داد و گفت: سرانه مصرف آب و انرژی در کشور در دو دهه اخیر تغییری نکرده است و تنها 20 تا 25 درصد قوانین توسعهای اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: با وجود پنج سال خشکسالی پیاپی و تداوم کمبارشیها در سال آبی جاری، برنامهای برای نوبتبندی آب در تهران نداریم.
دبیرکل فدراسیون صنعت آب ایران، در نشست تخصصی «اثرگذاری بر سامانههای بارشی؛ از شایعه تا واقعیت» با اشاره به بارش 220 میلیمتری کشور در سال آبی جاری و کاهش 30 درصدی بارش در استانهای تهران، قم، سمنان و مرکزی، در حوضه آبریز فلات مرکزی تنها دو راه کاهش 16 میلیارد مترمکعبی مصرف آب و یا مهاجرت اجباری حدود 15 میلیون نفر از ساکنان این منطقه پیشنهاد کرد.
با وجود افزایش بارشها نسبت به سال گذشته، پایتخت همچنان با ناترازی جدی آب روبهروست؛ در چنین شرایطی استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب بهعنوان یکی از راهکارهای مدیریت مصرف، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. گفتنی است که تجهیزات کاهنده مصرف آب بدون کاهش رفاه خانوار، مصرف آب را به شکل معناداری کاهش میدهند.
حمیدرضا جانباز، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، در نشست مشترک مدیران شرکتهای آب منطقهای و شرکتهای توزیع برق کشور، با اشاره به نقش حیاتی همکاران عملیاتی در حفظ پایداری آب و برق در روزهای گذشته، این تلاشها را مورد توجه و تقدیر مقامات ارشد کشور دانست.