ورود به سال ششم خشکسالی؛ سدهای فلات مرکزی با چالش روبهرو هستند
یک کارشناس حوزه آب عنوان کرد: امسال بارش ما، یعنی متوسط بارشی که تا امروز ثبت شده، نسبت به متوسط درازمدت تقریبا نزدیک بوده است. این بدان معناست که در کل ایران بارش خوب بوده است اما سدهایی که در فلات مرکزی و مرکز کشور قرار گرفتهاند، همگی با مشکل مواجه هستند. نکته اصلی اینجاست که ما پنج سال خشکسالی پشت سر هم داشتهایم و امسال هم دوباره وارد سالی شدهایم که بارش آن از حد نرمال پایینتر است.
کاهش 16 میلیارد مترمکعبی مصرف آب در فلات مرکزی، تنها راه پیشگیری از مهاجرت 15 میلیون نفر / نیاز به تنظیم گری مستقل در حوزه آب
دبیرکل فدراسیون صنعت آب ایران، در نشست تخصصی «اثرگذاری بر سامانههای بارشی؛ از شایعه تا واقعیت» با اشاره به بارش 220 میلیمتری کشور در سال آبی جاری و کاهش 30 درصدی بارش در استانهای تهران، قم، سمنان و مرکزی، در حوضه آبریز فلات مرکزی تنها دو راه کاهش 16 میلیارد مترمکعبی مصرف آب و یا مهاجرت اجباری حدود 15 میلیون نفر از ساکنان این منطقه پیشنهاد کرد.


