هر با شروع روزهای گرم سال افزایش تقاضای بار سرمایشی موجب تشدید اوج مصرف برق میشود. امسال هم از این قاعده مستثنی نیست، در این میان پیشبینی میشود که نیاز مصرف برق کشور در روزهای پیش رو از مرز 60 هزار مگاوات فراتر رفته و در صورت ادامه روند مصرف فعلی، تا 64 هزار مگاوات افزایش پیدا میکند که این موضوع ضرورت توجه جدی به مدیریت مصرف برق را دوچندان میکند.
وزارت نیرو برای ایجاد انگیزه در اصلاح الگوی مصرف، طرح تشویقی ویژهای را از ابتدای خرداد تا پایان شهریور اجرا میکند. بر این اساس، تمامی مشترکان خانگی که مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل حداقل 10 درصد کاهش دهند، مشمول تخفیف تا 30 درصدی در بهای قبض برق خواهند شد.
سخنگوی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: نصب غیراصولی، سیمکشی نامناسب و بیتوجهی به اصول ایمنی میتواند منجر به برقگرفتگی، آتشسوزی و حتی سقوط افراد از پشتبام شود.
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی گفت: در روز پایانی اردیبهشتماه با اتمام تعمیرات واحد چهار بخار به عنوان آخرین برنامه تعمیراتی نیروگاه نکا، تمامی واحدهای تولیدی این مجموعه آماده تولید انرژی پایدار در تابستان امسال خواهند بود.
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه برنامه سالیانه تعمیرات نیروگاههای حرارتی به روزهای پایانی خود رسیده است، گفت: در چند روز آینده با اتمام فعالیتهای باقیمانده در این بخش شاهد آمادگی حداکثری نیروگاهها برای پیک مصرف برق تابستان خواهیم بود.
در ادامه بررسی بحران آب تهران و راهکار گذر از این بحران پرداخته است. کارشناسان میگویند احتمال بارشهای پاییز وجود دارد، اما تهران فعلا به سمت یک تابستان با تنش آبی شدید پیش میرود.
کمبود برق موجب می شود برنامه قطعی برق در شهرها و محلات مختلف به اجرا درآید. این یعنی هم خانهها، هم فروشگاهها و هم مراکز مختلف خدماتی و درمانی با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. هر یک از ما می توانیم به جنبش صرفه جویی بپیوندیم و فعالانه در آن مشارکت کنیم.
هرچند بارندگیها نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما عقبماندگی از میانگین بلندمدت و فشار بر سدها، پایتخت را در وضعیت بحرانی نگه داشته است. بخش عمدهای از سدهای تهران خالی شده اما اوضاع بالادست حوضههای آبی تا حدودی بهتر است.