بهای نفت در معاملات روز دوشنبه، پس از پایان گفتوگوهای ایران و آمریکا در سوئیس و اعلام تهران درباره دریافت برخی معافیتها برای صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، کاهش پیدا کرد و به 79.04 دلار در هر بشکه رسید.
سپاه در اطلاعیه اعلام کرد: صبح امروز با 12 فروند موشک بالستیک محل استقرار جنگنده های F35، F15، F16 آمریکایی و همچنین تاسیسات مهم ارتش تروریستی آمریکا واقع در پایگاه هوایی و مرکز کنترل الازرق را هدف قرار دادیم.
ذخایر نفت خام آمریکا در پی تنشهای اخیر و اختلال در بازارهای انرژی، با کاهش 64 میلیون بشکهای مواجه شده است؛ رقمی که میتواند بر قیمت جهانی نفت و معادلات عرضه و تقاضا در ماههای آینده تأثیرگذار باشد.
قیمت جهانی نفت در معاملات روز جمعه با افزایش همراه شد؛ توقف بارگیری نفت در یکی از مهمترین پایانههای صادراتی عمان و تداوم ابهام درباره آینده مذاکرات ایران و آمریکا، نگرانیها درباره عرضه نفت را افزایش داده و بازار را به سمت رشد هفتگی سوق داده است.
در حالی که نفت برنت تحت تأثیر اخبار خلیج فارس صعودی شد، نفت آمریکا سقوط 5 درصدی را تجربه کرد. به گونهای که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 2 دلار معادل 2.08 درصد افزایش به 98 دلار و 14 سنت رسید و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 4 دلار و 88 سنت معادل 5.05 درصد کاهش، 91 دلار و 72 سنت معامله میشود.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 96 سنت معادل 0.94 درصد افزایش به 103 دلار و 54 سنت رسید. این در حالی است که موجودیهای نفت جهانی با سرعتی نگرانکننده در حال کاهش هستند، چرا که جریانهای نفت از طریق تنگه هرمز بسیار پایین آمده است.
ایران موفق شده یک سیستم حمله با تعداد زیادی قایقهای تندرو ایجاد کنند که مانع از دفاع مؤثر کشتیهای آمریکایی از خود شود. تعداد زیادی از اهداف که از جهات مختلف در یک چارچوب زمانی محدود می آیند، سیستم های دفاعی آمریکایی را از خنثی کردن همه آنها باز می دارد./چندثانیه
فضای کنونی تقابل ایران و آمریکا را میتوان «جنگ فرسایشی در سایه آتشبس شکننده» نامید. دولت ترامپ در پارادوکسی راهبردی گرفتار شده است. از یک سو وعده «صلح سریع» را داده و از سوی دیگر سیاست «فشار حداکثری» نظامی و اقتصادی را با محاصره دریایی تشدید کرده است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آتشبس گفت: درخواست آتشبس و مذاکره از سوی آمریکا مطرح شده است نه ایران! شروط ایران برای هرگونه آتشبس و مذاکره، از طرف میانجی که در این دور کشور پاکستان است ابلاغ شده بود.