صادرات نفت روسیه از راه دریا، سال 2024 را مطابق با وعده مسکو برای کاهش صادرات این کشور در راستای تعهداتش در گروه اوپک پلاس آغاز کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، آمار رصد نفتکش که توسط بلومبرگ بررسی شده است، نشان می‌دهد که حدود 3.34 میلیون بشکه در روز نفت از بنادر روسیه در چهار هفته منتهی به هفتم ژانویه ارسال شده است که در مقایسه با دوره منتهی به 31 دسامبر، به میزان 120 هزار بشکه در روز کاهش داشته است.
 
میانگین هفته‌ای صادرات که نوسان بیشتری دارد، به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 3.28 میلیون بشکه در روز رسید. این میزان، 300 هزار بشکه در روز پایین‌تر از میانگین صادرات مشاهده شده توسط بلومبرگ در ماه‌های مه و ژوئن بود که دوره مبنا برای کاهش داوطلبانه صادرات نفت روسیه در سه ماهه نخست سال 2024 است.
 
پس از این که عربستان سعودی اعلام کرد کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز تولید خود را ادامه می‌دهد و سایر اعضای اوپک پلاس با کاهش بیشتر تولید موافقت کردند، روسیه اعلام کرد کاهش صادرات نفت خود را به 500 هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد. از این کاهش صادرات، 300 هزار بشکه در روز مربوط به نفت خام و 200 هزار بشکه در روز، محصولات نفتی خواهد بود. میانگین چهار هفته ای صادرات نفت، حدود 245 هزار بشکه در روز پایین سطح مه تا ژوئن بود.
 
کل صادرات روسیه به مقصد آسیا بود. محموله‌های نفت روسیه از بنادر غربی این کشور ارسال شدند و با وجود وقایع اخیر، همچنان از مسیر دریای سرخ استفاده کردند.
 
به نظر می‌رسد روسیه در فروش نفت سوکول به مشکل برخورده است. شش کشتی حامل نفت سوکول به مقصد بنادر پارادیپ و وادینار هند، در دسامبر نتوانستند به مقصدهای مورد نظر بروند و مسیر خود را به سمت تنگه مالاکا تغییر دادند. سه نفتکش، کینگدائوی چین را به عنوان مقصد جدید مشخص کرده‌اند اما برای دومین بار، در دریای چین جنوبی توقف کردند. چهار محموله نفت سوکول هم به کشتی‌هایی بارگیری شده‌اند که بنادر هند به عنوان مقصد آنها تعیین شده بودند اما این کشتی‌ها هم هیچ علامتی از رفتن به مقصدهای تعیین شده، نشان نمی‌دهند.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، ارزش کل صادرات نفت روسیه بر مبنای ارسال‌های هفتگی و داده‌های قیمت گذاری آرگوس مدیا، در هفت روز منتهی به هفتم ژانویه، به 1.45 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با 1.73 میلیارد دلار در مدت قبلی، کاهش داشت. درآمد میانگین چهار هفته‌ای صادرات هم به میزان 53 میلیون دلار کاهش یافت و به 1.5 میلیارد دلار در هفته رسید.
 
 
 
 

لینک کوتاه
روسیه نفت صادرات نفت روسیه

اخبار مرتبط

نظرات شما