همزمان با سالگرد شهادت شهید سردار سلیمانی و در پی دستور رئیس قوه قضائیه مسئولان قضایی استان‌های کشور به مشکلات 10 هزار و 11 نفر رسیدگی کردند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه 11 دی‌ماه با اشاره به اینکه سال گذشته به موجب اجرای پویش «بخشش به احترام حاج قاسم سلیمانی» حدود سه هزار زندانی آزاد و 16 محکوم از قصاص رهایی یافتند، به کلیه مقامات و مسئولان قضایی به‌ویژه رؤسای دادگستری‌های مراکز استان‌ها دستور داد تا هم‌زمان با چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، دیداری عمومی را با مردم و مراجعان به دادگستری‌ها و مراکز قضایی برگزار کنند و در جریان آن دیدار، در چارچوب موازین و مقدورات قانونی، نسبت به رفع مسائل قضایی و حقوقی مردم همت گمارند.
 
در همین راستا، رئیس قوه قضائیه شخصا با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه با هدف رسیدگی به مسائل و مشکلات مراجعان به دستگاه قضایی و همچنین آسیب‌شناسی روندها و رویه‌های موجود در واحدهای قضایی، با تعدادی از مراجعان و تظلم‌خواهان از جمله برخی از خانواده‌های معظم شهدا، دیدار کرد و در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها قرار گرفت.
 
رئیس عدلیه در خلال این دیدار بار دیگر خطاب به مقامات قضایی دستور داد ملاقات با مردم و استماع و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آن‌ها در چارچوب قانون را در زمره اولویت‌های کاری خود بگنجانند و در برگزاری دیدارهای مردمی و حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه استمرار و مداومت داشته باشند.
 
بر همین اساس، دادگستری‌ها استان‌ها موضوع برگزاری میزهای خدمت قضایی را در دستور کار قرار دادند و به مشکلات مردم در محل دادگستری‌ها و یا مساجد و مصلاهای شهرها، رسیدگی کردند.
 
با اقدامات انجام شده مسئولان قضایی سراسر کشور با برپایی میز خدمت به مشکلات 10 هزار و 11 نفر رسیدگی کردند.
 
در همین زمینه مسئولان قضایی استان البرز به مشکلات هزار و 250 نفر رسیدگی کردند.در میز خدمت استان آذربایجان غربی به مشکل 180 نفر رسیدگی شد.مسئولان قضایی استان مازندران به مشکلات 98 نفر، استان کردستان 74 نفر، آذربایجان شرقی 113 نفر و استان خراسان شمالی 69 نفر را رسیدگی کردند.
 
در دیدارهای چهره به چهره‌ای که مسئولان قضایی استان کرمانشاه در سالروز شهادت شهید سلیمانی برگزار کردند، به مشکل 109 نفر رسیدگی شد.مسئولان قضایی استان کرمان به مشکل 284 نفر و گیلان 200 نفر، فارس 158 نفر رسیدگی شد.
 
رئیس کل دادگستری و دیگر مسئولان قضایی استان تهران در سالروز شهادت شهید سلیمانی به درخواست‌ها و مشکلات 318 نفر از شهروندان رسیدگی و دستورات لازم را برای پیگیری مسائل مطروحه صادر کردند.همچنین در میز خدمت دادستانی تهران به مشکلات 125 نفر رسیدگی شد.
 
مسئولان قضایی استان خراسان رضوی به درخواست‌های 200 نفر، سمنان 500 نفر، ایلام 80 نفر، کهگیلویه و بویراحمد 110 نفر، چهارمحال و بختیاری 70 نفر، بوشهر 400 نفر، گلستان 221 نفر، خوزستان 1760 نفر و خراسان جنوبی 95 نفر رسیدگی شد.
 
در دیدارهای مردمی استان قزوین به مشکل 350 نفر، استان مرکزی 10 نفر، استان یزد 1100 و اصفهان 250 نفر رسیدگی شد.همچنین مسئولان قضایی استان لرستان به مشکل 148 نفر، استان هرمزگان به درخواست‌های 773 نفر، استان زنجان به مشکل 400 نفر و استان سیستان و بلوچستان به مشکل 675 نفر رسیدگی کردند.
 
آزادی 2548 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد از زندان‌های کشور
 
همزمان با چهارمین سالگرد شهادت سردار سرافراز شهید حاج قاسم سلیمانی همچنین مراسم آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد و محکومان مالی از طریق اخذ رضایت شکات، کمک‌های خیرین و استفاده از ارفاقات قانونی برگزار و درمجموع تعداد 2548 از زندان‌های سراسر کشور آزاد شدند.
 
در این اقدام که به صورت جهادی و با تشکیل کمیته‌های صلح و سازش و هماهنگی با مراجع قضایی صورت گرفت، گروهی از محکومان واجد شرایط که به دلیل عجز از پرداخت بدهی در زندان حضور داشتند با کمک‌های خیرین و یا گذشت شکات از زندان آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند و تعداد کثیری از زندانیان نیز با بهره‌مندی از ارفاقات قانونی نیز مشمول آزادی شدند.
 
با توجه به اقدامات گسترده و همدلی و همراهی مردمی پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده آمار این آزادی‌ها بیشتر شود.
 
 

لینک کوتاه
مسئولان قضایی زندانی جرایم غیرعمد آزادسازی زندانیان