فروشندگان ایرانی اخیرا به خریداران چینی از کاهش تخفیف‌ها اطلاع دادند و این موضوع کام خریداران چینی را تلخ کرده است. میزان کاهش تخفیف‌های ایران به گفته رویترز تنها به حدود 4دلار در هر بشکه رسیده، اما برخی خریداران در چین این قیمت‌های بالاتر را پذیرفته‌اند.

به گزارش نسیم اقتصاد، دنیای اقتصاد نوشت: معامله‌گران گفتند که تخفیف‌ها ممکن است بیشتر کاهش یابد، زیرا آخرین پیشنهاد شنیده‌شده 4دلار بوده و این در حالی است که میانگین تخفیف سال‌گذشته برای نفت سبک ایران حدود 13دلار بود.
 
یکی از خریداران مستقر در شاندونگ گفت: «خریداران همچنان در تلاش برای یافتن راه‌حل هستند زیرا قیمت‌های جدید بسیار بالا هستند، اما از آنجاکه آنها انتخاب‌های محدودی دارند و طرف ایرانی بسیار سرسخت است، فضا برای مذاکرات قیمت محدود و به نفع خریداران چینی نیست.»
پالایشگاه‌های مستقل چین از زمان اولین خرید نفت ایران در اواخر سال‌2019 به مشتریان اصلی تهران تبدیل شده‌اند. آنها جایگزین پالایشگاه‌های دولتی شده‌اند که به دلیل نگرانی در مورد نقض تحریم‌های آمریکا، معامله با ایران را متوقف کردند. منابع تجاری می‌گویند پالایشگاه‌های مستقل حدود 90‌درصد از کل صادرات نفت ایران را خریداری می‌کنند. در میان کشمکش‌ها بر سر قیمت‌ها، کل صادرات ایران و واردات چین از ایران کاهش یافته‌است.
 
ردیاب Vortexa Analytics تخمین می‌زند که چین در ماه گذشته حدود یک‌میلیون و 180‌هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد که از یک‌میلیون و 220‌هزار بشکه در روز در نوامبر و از رکورد یک‌میلیون و 530‌هزار بشکه‌در روز در ماه اکتبر کمتر بود. عمده صادرات نفت‌خام ایران از طریق دریا صورت می‌گیرد و یکی دیگر از ردیاب‌ها، Kpler، آن را یک‌میلیون و 230‌هزار بشکه در روز برای دسامبر تخمین می‌زند که از یک‌میلیون و 520‌هزار بشکه در روز در نوامبر کمتر بوده‌است. کپلر می‌گوید؛ ذخیره‌سازی نفت در نفتکش‌ها در آب‌های ایران و آب‌های مجاور با حدود 2‌میلیون بشکه افزایش به 15‌میلیون و 500‌هزار بشکه در هفته گذشته رسیده‌ است.

لینک کوتاه
ایران نفت دلار چینی ها

اخبار مرتبط

نظرات شما