قیمت طلا و سکه در حالی روز سه‌شنبه روند افزایشی داشت که طلای جهانی در نخستین روز بازگشایی بازارها در سال جدید میلادی صعودی شد. روند افزایشی بازار طلا، تقاضا را برای طلای بورسی نیز تقویت کرد. اگرچه به نظر می‌رسد چالش روزهای گذشته بازار طلا در خصوص سامانه تجارت و مودیان مالیاتی در این افزایش تقاضا بی‌تاثیر نبوده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، تجارت‌نیوز نوشت: بازار طلا روز سه‌شنبه با گپ مثبت بازگشایی شد. قیمت طلا و سکه با رشد انس جهانی طلا همراه شد و همین موضوع قیمت سکه امامی را در ابتدای شروع به کار بازارها در کانال 30 میلیونی نشاند. روند قیمت طلا و سکه بعد از ظهر تعدیل شد.
 
در دو هفته اخیر موضوع اجرایی شدن سامانه مودیان مالیاتی و سامانه تجارت، منجر به اعتراض صنف طلا در شهرهای مختلف شد. مساله‌ای که با شایعاتی از فضای مجازی مبنی بر مالیات 25 درصدی از فروش طلا شروع شد اما در ادامه تکذیب شد. این در حالی است که صنف طلا معتقد بود این شایعات از سمت این صنف نبوده است. زیرا آنها نمی‌خواهند مردم را از خرید و فروش طلا منصرف و نگران کنند و کار کاسبی خود را کساد کنند.
 
پیش از این نیز اشاره شده بود که بازار شایعات به دلیل حذف معاملات فیزیکی طلا و رشد مبادلات طلای بورسی که معافیت مالیاتی دارند، داغ شده بود. با وجود اینکه رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید می‌کند که مساله صنف طلا مالیات نیست بلکه تداخل بین سامانه‌هاست، اما با سبزشدن تابلو معاملات طلای بورسی در روز سه‌شنبه به نظر می‌رسد این صنف برای گیر نیفتادن در دام مالیات به سمت معاملات بورسی روی آورده‌اند؛ به‌گونه‌ای که صندوق‌های طلای بورس طی دو روز گذشته به طور یکپارچه صعودی بوده‌اند.
 
صعود نیم‌سکه و سکه گرمی به کانال بالاتر
روز سه‌شنبه 12 دی 1402 سکه امامی با رشد 209 هزار تومانی به قیمت 29 میلیون و 915 هزار تومان رسید. سکه‌ بهار با رشد 400 هزار تومانی روی رقم 26 میلیون و 690 هزار تومانی ایستاد.
 
در چهارمین روز هفته قیمت نیم‌سکه 350 هزار تومان رشد داشت و یک پله صعود کرد. این قطعه با قیمت 16 میلیون و 140 هزار تومان معامله شد. ربع سکه رشد 250 هزار تومانی داشت و با قیمت 10 میلیون و 845 هزار تومانی معامله شد و سکه گرمی با افزایش 45 هزار تومانی یک پله صعود کرد و با قیمت 6 میلیونی معامله شد.
 
مثقال طلا 11 میلیونی شد
در چهارمین روز هفته قیمت طلا افزایشی شد. هر مثقال طلای 18 عیار با رشد 75 هزار تومانی به کانال 11 میلیونی صعود کرد و با رقم 11 میلیون 9 هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای 18 عیار افزایش 17 هزار تومانی داشت و با رقم دو میلیون و 542 هزار تومان رسید. قیمت طلای دست دوم نیز به دو میلیون و 488 هزار تومان رسید.
 
روز سه‌شنبه حباب سکه امامی در تمام قطعات افزایش داشت. حباب سکه‌ امامی 153 هزار تومان، سکه بهار 349 هزار تومان، نیم‌سکه 327 هزار تومان، ربع‌ سکه 239 هزار تومان و سکه گرمی 40 هزار تومان افزایش داشت.

لینک کوتاه
مالیات بازار طلای بورسی بورس

اخبار مرتبط

نظرات شما