نائب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات اتاق ایران گفت: بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی در زیرپله‌های ایران تولید و روانه بازار می شوند که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند.

به گزارش نسیم اقتصاد، موسی احمدزاده در گفتگو با نسیم اقتصاد با بیان اینکه کشوری که تولید نداشته باشد؛ عزت و احترام ندارد، افزود: ما از تولید رقابت‌پذیر، متفاوت و متمایز حمایت می‌کنیم؛ اما تولید ادبیات خاص خود را دارد. تولید باید صادرات محور باشد و بتواند رفتار مصرف‌کننده را به خوبی رصد کند و بر اساس ذائقه مصرف‌کننده نهایی تولید را انجام گیرد و ما در صنعت آرایشی و بهداشتی کشور با نیاز نسل جدید فاصله زیادی داریم.
او معتقد است، زمانی که از پتانسیل‌های بخش خصوصی استفاده نمی‌شود، نتیجه آن همین خواهد شد که اکنون بیش از 80 درصد کالاهایی که در سطح عرضه وجود دارند، قاچاق یا فیک هستند؛ چراکه رگولاتور با توجه به تعدد بالای مرزها نمی‌تواند نظارت کند و کالاها به صورت غیرقانونی از مجاری غیررسمی وارد کشور می‌شود.

به گفته احمدزاده، واردات محصولات مشابه به تولید کشور کمک می‌کند. کشوری مانند ترکیه در 30 سال گذشته کارخانه‌های تولید لوازم آرایشی و بهداشتی ضعیفی داشت و بدون ممنوعیت واردات اکنون تبدیل به صادرکننده این محصولات به جهان شده است؛ اما ما هیچگاه از الگوهای موفق جهانی استفاده نکردیم.

او ادامه داد: بدون حضور بخش خصوصی بخشنامه ترکمنچای صادر می‌کنیم و با همین بخشنامه ممنوعیت واردات سلامت جامعه که بسیار حائز اهمیت است را به خطر می‌اندازیم. به جای اینکه هزینه درمان بدهیم باید مصرف محصولات بهداشتی و مراقبتی خود را افزایش دهیم. این بخشنامه نه تنها از تولید داخلی حمایت نکرده بلکه باعث شده سلامت جامعه و مصرف‌کننده نهایی و امنیت اقتصادی ما به خطر بیفتد.

این فعال اقتصادی حوزه آرایشی و بهداشتی درباره عملکرد فعالان اقتصادی حوزه متبوع خود تاکید کرد که در دانش ایرانی هیچ شکی وجود ندارد و اگر یک هرم با سه ضلع تجربه، دانش و هنر را در نظر بگیریم ما ایرانی‌ها دانش را داریم؛ اما در صنعت آرایشی و بهداشتی که 3 هزار سال پیش دانش و علم آن از خاورمیانه به اروپا رفت، آنها می‌دانستند چگونه به ذهن و قلب مصرف‌کننده اشراف پیدا کنند و چه کالایی را بسازند. آنها یک دانش 80 ساله دارند و اکنون گردش مالی شرکت‌های چند ملیتی آنها از نفت ما بیشتر است.
او تاکید کرد: عملکرد ما در 4 سال گذشته خوب بوده است؛ اما نمی‌توان به زور کسی که ادبیات تولید را نمی‌داند، تولیدکننده کرد. اکنون تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی زیاد داریم؛ اما در این صنعت show off بسیار زیاد است؛ ولی ما نسبت به شرکت‌هایی که سکوی اول این صنعت هستند، عقب هستیم. صنعت آرایشی و بهداشتی را دست کم نگیریم. اگر بخواهیم به برندهای اول این صنعت برسیم ما دانش را داریم؛ اما با این بروکراسی‌های اداری 80 سال دیگر هم به آنها نمی‌رسیم.

احمدزاده بر نیاز فرهنگ‌سازی در کشور برای جلوگیری از قاچاق و تولید کالای فیک اشاره کرد و گفت: زمانی که توسعه فرهنگی و سیاسی نداشته باشیم، توسعه اقتصادی نیز نخواهیم داشت. ما باید به تولیدکنندگان یاد دهیم که بر اساس شایستگی ممتاز ایرانی کالا تولید کنند. آنهایی که در زیرزمین‌ها محصول خود را تولید می‌کنند، اندازه‌ای ندارند و بیشتر کالاهای فیکی که در سطح کشور عرضه می‌شود از خارج و بدون نظارت سازمان غذا و دارو یا وزارتخانه‌های مرتبط وارد و یا به صورت شبانه در کشور تولید می‌شود، حتی برخی از آنها در کارخانه‌هایی که برای هزینه و بقای خود مجبور به چنین کاری هستند.

او با اشاره به گزارش‌های ارسالی به انجمن مطبوع خود درباره اینکه کارخانه‌ها در ظرفیت‌های خالی خود بدون استاندارد داخلی کالا تولید می‌کنند، تاکید کرد: تولیدکننده نمی‌تواند هزینه‌های خود را پوشش دهد و این کار را برای بقا خود انجام می‌دهد.
نائب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات اتاق ایران درباره اعتماد به آنلاین‌شاپ‌هایی که محصولات آرایشی و بهداشتی می‌فروشند نیز گفت: خرید از آنلاین‌شاپ‌هایی که نماد اعتماد الکترونیکی ندارند یعنی تحت نظارت سازمان غذا و دارو  و وزارت بهداشت نیستند را ما توصیه نمی‌کنیم. کسی که می‌خواهد با اقتصاد پنهان یا سایه جلو برود و جیب خود را پر کند، به مملکت خدمت نمی‌کند و غیرقانونی کار می‌کند.

او افزود: آنلاین‌شاپ‌هایی که در چهارچوب قانون کار کنند کالاهای خود را از جاهای موثق تامین می‌کنند. بیش از 80 درصد آنلاین‌شاپ‌هایی که تحت نظارت سازمان غذا و دارو و وزارت صمت هستند، تخلفشان حداقل است، اما آنلاین‌شاپ‌هایی که نماد اعتماد الکترونیکی ندارند و در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند ما اصلاً توصیه نمی‌کنیم. اگر جرائم پزشکی را ببینید که دختر خانمی با استفاده از ریمل، کم‌بینا شده یا فردی که سرطان‌های پوستی گرفته و چه آسیب‌هایی به سلامت و جوانی آنها وارد شده از جایی که موثق نیست به صورت آنلاین اعتماد و خرید نمی‌‌کنید. اینجاست که سیاست‌گذار باید درست سیاست‌گذاری کند که افراد اصلاً به قاچاق فکر نکنند.
 
تهیه و تنظیم: نیلوفر جمالی

لینک کوتاه
برندهای آرایشی لاکچری تولید کالاهای بهداشتی بازار

اخبار مرتبط

نظرات شما