قیمت دلار در نخستین روز هفته رشد داشت. افزایش 500 تومانی قیمت این اسکناس بیشترین رشد در بیش از 15 روز گذشته بود. در حالی سیاست فریز ارزی بانک مرکزی به بهانه مهار تورم پایدار است که تورم 12 ماهه منتهی به آذر ، 44.4 درصد افزایش داشته است.

به گزارش نسیم اقتصاد، تجارت‌نیوز نوشت: قیمت دلار نخستین روز هفته را با گپ مثبت آغاز کرد. این اسکناس رشد 500 تومانی داشت و با رقم 50 هزار و 500 تومان معامله شد.

 
دلار ماه‌هاست با سیاست‌های ارزی بانک مرکزی با هدف مهار تورم فریز شده و در روندی خنثی قرار دارد. این در حالی است که محمدرضا فرزین در شصت و سومین اجلاس سالانه مجمع عمومی و فوق‌العاده بانک مرکزی تاکید کرد: «سیاست‌های جدید بانک مرکزی با محورهای کنترل و مدیریت رشد نقدینگی با هدف مهار تورم، تنظیم‌گری و مدیریت بازار ارز، تقویت نظارت و اطلاح نظام بانکی، تقویت حکمرانی ریال و تقویت دیپلماسی ارزی و پولی و مدیریت انتظارات تورمی و افزایش اعتماد مردم و فعالان اقتصادی به آینده اقتصاد ایران است.»
 
وی به تقویت سمت عرضه اشاره و تاکید کرد برای تقویت و مدیریت ذخایر بازار ارز نیز با دیپلماسی ارزی و حرکت در راستای آزادسازی منابع بلوکه شده در سایر کشورها هم اکنون در وضعیت مناسبی به لحاظ ذخایر ارزی قرار داریم.
 
آمار تورم واقعی‌ست یا ادعای بانک مرکزی؟

 
به نظر می‌رسد آمار تورم آذر با اظهارات امروز رئیس کل بانک مرکزی مغایرت دارد. در گزارشی که مرکز آمار ایران از نرخ تورم تا پایان آذر منتشر کرد، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد 217 رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2.9 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 40.2 درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 44.4 درصد افزایش داشته است.
 
علاوه بر آن چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی در خصوص کاهش 190 همتی ذخایر ارزی بانک مرکزی داد. در این گزارش آمده تا 20 آبان امسال 12 میلیارد دلار برای تامین ارز ترجیحی تخصیص پیدا کرده است. این در حالی است که میزان درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز حدود هفت میلیارد دلار بوده و 4.5 میلیارد دلار از ذخایر ارزی از منابع بانک مرکزی تامین شده است و این موضوع مغایر با اظهارت امروز رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تقویت و مدیریت ذخایر ارزی کشور است.
 
ورود دلار هرات به کریدور 50 هزار تومانی
 

گفتنی است قیمت دلار در بازارها همسایه افزایش داشت. دلار هرات به کریدور 50 هزار تومانی برگشت و افزایش 200 تومانی داشت. امروز در بازار هرات دلار با قیمت 50 هزار و 100 تومان معامله شد.
 
دلار سلیمانیه با قیمت 50 هزار و 580 تومان معامله شد و رشد 200 تومانی داشت. درهم امارات با 80 تومان افزایش روی قیمت 13 هزار و 850 تومانی ایستاد.

لینک کوتاه
قیمت دلار بازار رشد قیمت دلار

اخبار مرتبط

نظرات شما