رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: امضای موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا منجر به تغییر فضای تجاری کشور خواهد شد که فرصتی برای تحول در اقتصاد محسوب می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، «هادی تیزهوش تابان» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به امضای موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اظهار داشت: انجام این نوع موافقتنامه‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی بر فضای تجاری به طور خاص و فضای اقتصادی کشور به طور عام بر جای گذارد و فرصت یگانه‌ای را ایجاد می‌کند که در صورت بهره‌مندی مناسب از آن می‌تواند منجر به جهش و تحول شود.
 
وی افزود: تولیدکنندگان ایرانی در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی، محصولاتی را تولید می‌کنند که موردنیاز کشورهای اوراسیا است و از سوی دیگر کالاها و محصولاتی از این کشورها به ایران وارد می‌شود که مواد اولیه و مایحتاج مورد نیاز حوزه تولید محسوب می‌شود؛ این موضوع می‌تواند بسیار با اهمیت باشد و بهره‌وری این موافقت‌نامه را افزایش دهد.
 
تیزهوش تابان خاطرنشان کرد: برای تحقق این توافقنامه، نیازمند اجرای اقدامات و پیش نیازی‌هایی هستیم که انجام آنها نیز به خودی خود می‌تواند زمینه‌ساز بهبود و رشد اقتصادی در کشور شود.
 
وی تاکید کرد: به عنوان مثال دو حوزه مبادلات پولی و زیرساخت‌ها و لجستیک، موضوعاتی هستند که باید به طور حتم به آنها پرداخته شود و در صورت عدم توجه به آن این موافقت‌نامه و توافقاتی از این دست منجر به نتیجه نخواهند شد.
 
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تصریح کرد: در حوزه مبادلات پولی با توجه به اینکه هم جمهوری اسلامی ایران و هم فدراسیون روسیه مورد تحریم‌های بین‌المللی قرار دارند باید سازوکارهایی برای استفاده مناسب از دوگانه ریال و روبل اندیشیده شود تا منجر به تسهیل شرایط تجارت شود.
 
وی اظهار داشت: این موضوع می‌تواند نیاز و تقاضای موجود برای دلار و یورو را تا میزان معناداری کاهش دهد و تا حدودی به تصمیم‌سازان و سیاست‌گذاران نرخ ارز در بانک مرکزی در مدیریت این بازار، کمک کند.
 
تیزهوش تابان خاطرنشان کرد: در حوزه زیرساخت‌ها و لجستیک نیز شرایط موجود پاسخگوی حجم تجاری فعلی نیست و هر گونه تحول و توسعه‌ای در حجم تجارت ایران و کشورهای اوراسیا مشروط به توسعه زیرساخت‌های تجاری است، البته این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است و در کنار اینکه می‌تواند حوزه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران خارجی را متحول کند، تاثیر مطلوبی هم بر توسعه عمرانی کشور خواهد داشت و تبعات و نتایج آن در سایر حوزه‌های اقتصادی نیز به چشم خواهد آمد.
 
وی با بیان اینکه کاهش و یا حذف تعرفه‌های گمرکی می‌تواند بستر مساعدی را برای توسعه مبادلات دو کشور فراهم کند، تصریح کرد: این روند در شرایطی که تراز تجاری دو کشور متعادل باشد، برای کشورها سودمند است و در غیر این صورت کشوری از این موضوع سود خواهد برد که صادرات بیشتری را به کشور مقابل داشته باشد.
 
تیزهوش تابان تاکید کرد: تراز تجاری ایران نسبت به فدراسیون روسیه به شکل معناداری منفی است و ما برای بهره‌مندی از این فرصت و کاهش زیان ناشی از عدم دریافت تعرفه گمرکی از کالاهای وارداتی، باید تلاش کنیم تا با افزایش صادرات تراز تجاری کشور را متعادل‌تر سازیم.
 
وی اظهار داشت: کاهش یا حذف تعرفه‌ها با کاهش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی فضا را برای رقابت در کشور هدف مساعد کرده و یک بازرگان راحت‌تر می‌تواند با بازرگانان سایر کشورها رقابت کند تا زمینه برای برنامه‌ریزی بلندمدت تجاری فراهم شود و این موضوع در صورت مهیا بودن سایر شرایط می‌تواند منجر به افزایش صادرات غیرنفتی کشور می‌شود.

لینک کوتاه
تجارت آزاد اوراسیا کاهش قیمت

اخبار مرتبط

نظرات شما