اجرای طرح امنیت غذایی مادران باردار و شیرده (یسنا)، واریز یارانه دوماهه مشمولان این طرح به‌حساب سرپرستان خانوار از امروز آغاز شد و کودکان و مادرانی که از نظر وزارت بهداشت نیازمند حمایت غذایی شناخته شده‌اند مشمول دریافت یارانه جدید شده اند که باید در طرح کالابرگ مصرف شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، همشهری‌آنلاین نوشت: دولت در کنار طرح عمومی پرداخت یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک، 3 طرح تشویقی و غذایی نیز در دستور کار دارد که بر اساس اولین طرح، دهک‌های اول تا هفتم در صورت استفاده از طرح کالابرگ، مشمول دریافت اعتبار یارانه تشویقی خواهند شد.
 
در طرح دوم، کودکان دارای سوءتغذیه که از سوی وزارت بهداشت شناسایی می‌شوند مشمول دریافت یارانه غذایی 600 تا یک‌میلیون تومانی در هر ماه خواهند شد و در طرح سوم، مادران باردار و شیرده در دهک‌های اول تا سوم مشمول دریافت یارانه برای مصرف کالری موردنیاز به مبلغ 400 هزار تومان در ماه شده‌اند.
 
یارانه غذایی برای 140 هزار کودک
 
دولت در طرح امنیت غذایی کودکان، 140 هزار کودک 6 تا 59 ماهه دارای سوءتغذیه که از سوی وزارت بهداشت شناسایی شده‌اند را در فهرست یارانه امنیت غذایی قرار داده و یارانه دوماهه آذر و دی را به‌حساب سرپرست آنها واریز کرده است.
 
علیرضا عسگریان، معاون امور رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: از مجموع کودکان مشمول این طرح، 125 هزار نفر مربوط به دهک‌های اول تا هفتم بوده و 15 هزار کودک مربوط به دهک 7 به بالاست.
 
به گفته او، برای کودکان دارای سوءتغذیه در دهک اول تا سوم، به ازای هر نفر یک‌میلیون تومان به‌حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود و کودکان مربوط به سایر دهک‌ها به ازای هر مشمول یارانه 600 هزار تومان یارانه می‌گیرند.
 
این یارانه باید صرف خرید اقلام معرفی شده در سبد کالابرگ الکترونیک شود که تعداد اقلام آن از 11 کالا به 16 کالا افزایش یافته است.
 
طرح یسنا و یارانه ویژه به مادران
 
معاون رفاهی وزارت کار با اشاره به طرح سوم دولت در حوزه یارانه موسوم به طرح یسنا می‌گوید: این طرح مربوط به مادران باردار و شیرده دهک اول تا سوم است که در مرحله نخست فقط برای 8 استان خراسان جنوبی، خراسان شمالی، لرستان، هرمزگان، فارس، گیلان، کهکیلویه و بویراحمد و گلستان اجرا می‌شود و در آن مادران نیازمند به کالری که از سوی وزارت بهداشت شناسایی شده‌اند، مشمول طرح دریافت یارانه برای مصرف کالری موردنیاز می‌شوند.
 
به گفته او جمعیت مادران (باردار و شیرده) در این 8 استان 27 هزار نفر بوده که 22 هزار نفر آنها مشمول طرح شده‌اند.
 
عسگریان می‌گوید: در طرح یسنا، به هر مادر مشمول مبلغ 400 هزار تومان ماهانه پرداخت می‌شود که باید از همان 16 قلم کالای معرفی شده در طرح کودکان استفاده کنند.
 
قواعد استفاده از یارانه غذایی
 
در طرح یارانه غذایی کودکان، اقلام کالایی جدید شامل میوه، سبزیجات و دانه‌های روغنی هم به مجموع کالاهای سبد کالابرگ الکترونیک اضافه شده و خانواده باید این اقلام را با استفاده از یارانه غذایی برای کودکان خود تأمین کنند. در ادامه با سنجش در هر 6 ماه اگر به وزن کودکان دارای سوءتغذیه اضافه نشده باشد پس از دو ماه یارانه قطع می‌شود.
 
معاون وزیر کار می‌گوید: در ابتدا دوباره با خانواده‌ها صحبت شده و مشاوره داده می‌شود و پس از توجیه آنها یارانه دوباره پرداخت خواهد شد؛ اما در ادامه باید یارانه را به‌درستی مصرف کنند تا نتایج آن روی کودک مشاهده شود.
 
به گفته عسگریان دلیل تأمین کالری برای کودکان 6 تا 59 ماه از طریق یارانه این است که توده مغزی کودک در این دوره رشد می‌کند و باید کالری موردنیاز آن تأمین شود.
 
او می‌گوید: تا امروز 60 هزار نفر از این طرح استقبال کرده‌اند. بیشترین آمار مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی و کمترین مربوط به استان‌های قم، گیلان و البرز است.

لینک کوتاه
وزیر کار یارانه دولت مشمولان یارانه

اخبار مرتبط

نظرات شما