سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با هدف کاهش میزان آلایندگی، استفاده از ظرفیت‌های حداکثری در مسیر کاهش هدررفت انرژی برق و همچنین بهره‌برداری بیشتر از امکانات انرژی در کاهش میزان مصرف آب، در یک برنامه‌ریزی منسجم و گسترده برای چشم‌انداز 5 سال آینده توسعه 30 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر را به همراه ساخت 550 هزار سامانه خورشیدی و امکان جایگزینی کولرهای آبی فقط با رده انرژی A و بالاتر را در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش نسیم اقتصاد، در راستای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و به منظور توسعه طرح حمایتی سامانه‌های مقیاس کوچک، طرح ساخت 550 هزار سامانه خورشیدی 5 کیلوواتی طی پنج سال از سال گذشته با همکاری نهادهای علمی و اجرایی کشور همچون ریاست جمهوری، سازمان بهزیستی و نیروهای جهادی سپاه و بسیج آغاز شد و در ادامه این مسیر، سازمان ساتبا برنامه برای توسعه30 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر طی 5 سال را برنامه‌ریزی کرد.
 
برای رفع ناترازی‌های برق در کشور راهی جز توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر وجود ندارد. مصرف برق در کشور در حال افزایش است، بنابراین توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر باید در مدت کوتاهی اتفاق بیفتد.
 
به همین منظور قرار است ساخت 110 هزار نیروگاه های خورشیدی انشعابی برای خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی تا پایان امسال به نتیجه برسد و طی 5 سال آینده 550 هزار سامانه خورشیدی حمایتی ایجاد شود. بر این اساس انتظار می‌رود که شرکت‌های توزیع در سراسر کشور حمایت کنند و تسهیل‌گر نصب سامانه‌های خورشیدی خانگی در خانه‌ها باشند.
 
اصلاح ساختارهای بخش توزیع نیرو و همچنین تامین منابع مالی ساخت سامانه‌های خورشیدی و حمایت از توسعه نیروگاه‌های خانگی از جمله برنامه‌های پیش‌روی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در این چشم‌انداز است.
 
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در این باره می‌گوید: «برای تامین منابع مالی ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر، چند قانون خوب در برنامه هفتم توسعه و ماده 12 قانون رفع موانع تولید دیده شده است. کشور به این تصمیم رسیده است که انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور توسعه پیدا کند و برای این منظور عمده زیرساخت‌ها ایجاد شده است،. در برنامه پنجم و ششم توسعه مصوبه‌ای برای توسعه تجدیدپذیر دیده شد، اما برنامه‌ای برای آن تا پیش از حضور مهندس محرابیان، وزیر نیرو، در وزارت نیرو تعریف نشده بود و تنها دستگاه‌های نظارتی پیگیر این موضوع بودند. در سال‌های پیشین با عزم ملی فعالیت‌هایی در ساتبا برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شده بود، اما نه برنامه‌ای برای توسعه تجدیدپذیرها وجود داشت و نه ساز و کارهای اجرای کار و نه منابع مالی و قوانین برای پیشبرد کارها تعریف شده بود.»
 
پروژه‌های مهمی در سطح توزیع برق کشور تعریف شده است که از جمله آن می توان به طرح ساخت 550 هزار سامانه خورشیدی حمایتی 5 کیلوواتی در مدت 5 سال اشاره کرد. اجرای این طرح تاثیر زیادی بر زندگی خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی خواهد داشت و باقی الصالحات مجریان این طرح خواهد شد.
 
بنابر اعلام معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا، با توجه به اینکه با مدل خرید تضمینی برق توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر امکانپذیر نبود، به همین منظور مدل‌های مختلفی برای بهره‌برداری بخش صنعت، خانگی و خانواده‌های تحت پوشش و کم‌برخوردار تعریف گردید و برای ساخت 30 هزار مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر طی 5 سال برنامه ریزی انجام شد. انتظار می‌رود تا با مدل‌های ترسیم شده برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، ناترازی سوخت و برق در کشور در مدت کوتاهی حل شود. قرار است بیش از 2500 مگاوات از محل تولیدات نیروگاه های خورشیدی حمایتی حاصل شود.
 
کولر‌های آبی فقط با رده انرژی A و بالاتر امکان تولید دارند
 
تولید کولر‌های آبی با تکنولوژی قدیمی ممنوع شد و برنامه ارتقای عملکرد الکتروموتور‌های کولر‌های آبی در دستور کار ساتبا قرار گرفته است. بر اساس برنامه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) از اول دی ماه استاندارد جدید کولر آبی ابلاغ و اجباری می‌شود و بر این اساس کولر‌های آبی فقط با رده انرژی A و بالاتر امکان تولید دارند که این رده‌ها عملاً کولر‌های پربازده و با فناوری نوین هستند که بازده سرمایشی و بازده خنکی بالایی دارند و می‌توانند به راحتی جایگزین کولر‌های گازی در مناطق غیر گرمسیر شوند.
 
این طرح برای کلیه کولر‌های آبی موجود در کشور است که منجر به کاهش قابل توجه از بار پیک ایام گرم سال می‌شود. این برنامه قرار است در دوبخش برای کولر‌های آبی جدید الورود به بازار و همچنین کولر‌های موجود اجرایی گردد که با این روش علاوه بر کاهش مصارف انرژی ناشی از ارتقاء بازده انرژی کولر، می‌توان به میزان قابل توجهی بار سرمایش مربوط به کولر‌های آبی در پیک تابستان را کاهش داد.

لینک کوتاه
سامانه خورشیدی انرژی تجدیدپذیر