عضو انجمن قطعه سازان کشور در مصاحبه با روزنامه اعتماد با اشاره به واردات خودروهای دست دوم به کشور گفت: زمانی که این خبر اعلام شد بنده به عنوان یک قطعه‌ساز احساس نگرانی کردم و اگر ممنوعیت‌های وارداتی برداشته شود و تعرفه‌های خودرویی هم کاهش پیدا کند دیگر صنعت خودرویی در کشور باقی نمی ماند.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمود نجفی سهی، کارشناس حوزه خودرو و در مورد زیان 34 هزار میلیارد تومانی خودروسازان گفت: اگر خودروسازان در 6 ماهه ابتدای سال 1402 این مقدار زیان داده‌اند دلایل گوناگونی دارد، از جمله اینکه خودروسازان نیروی انسانی مازاد هم دارند که به دلایل امنیتی و اجتماعی اجازه تعدیل این نیروها هم به آنها داده نمی‌شود، این در حالی است که اگر این تعداد مازاد تعدیل شود و اعلام کنند که 50 درصد نیرو برای این میزان تولید نیاز است این هزینه از قیمت تمام شده خارج می‌شود.
این کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه این روزها تمامی حملات به سمت خودروسازان و کیفیت پایین خودرو است، خاطرنشان کرد: فرض کنیم 200 قطعه‌ساز به یک خودروساز قطعه می‌فروشند باید این قیمت ها را لیست کنند و مجموع آن را به شورای رقابت و یا وزارت صمت بدهند و هزینه‌ها را اعلام کنند و هزینه‌های پرسنلی را هم اعلام کنند و بگویند چه تعداد پرسنل بر خودروسازی‌ها تحمیل شده و مجموع این رقم را بگویند که چقدر است و قیمتی را هم که شورای رقابت اعلام کرده، بگویند و اگر قرار است پرسنل اضافه‌ای بر خودروسازی تحمیل شود این هزینه را از رقم نهایی کسر کنند و در هزینه‌های کشوری و تامین اجتماعی محاسبه کنند.
 
نجفی با بیان اینکه قیمت تمام شده خودرو باید قابل دفاع باشد،گفت: باید شفاف اعلام شود که چرا خودروساز زیان می‌دهند آیا هزینه اضافه‌ای دارند؟ آیا ریخت و پاشی در خودروسازی‌ها می‌شود که این نرخ‌ها به مصرف کننده تحمیل می‌شود؟ و اینکه آیا قیمت تمام شده خودرو منطقی است؟این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: درگذشته هزینه خودروسازان 20 درصد قیمت تمام شده بود، اما آیا امروز هزینه کارخانه 20 درصد قیمت تمام شده است یا اینکه این عدد 30 تا 40 درصد شده است؟

لینک کوتاه
انجمن قطعه‌سازان واردات خودرو تعرفه‌ها کاهش صنعت خودروسازی

اخبار مرتبط

نظرات شما