از آنجا که صنعت هوایی تجربه اضافهشدن 16 هواپیمای برجامی را در مدت دو سال و تاثیر آن را بر صنعت هوایی حس کرده، پس اثرات اضافهشدن 50 یا 60 فروند هواپیما در دو سال گذشته قاعدتا چیزی نیست که فعالان این صنعت و مردم نتوانند آن را حس کنند.
به گزارش ، «50 هواپیما وارد کردیم و اصلا اعلام نکردیم»؛ این ادعای جدید محسن منصوری، معاون اجرایی رییسجمهور است که تاکید دارد دولت رییسی، دولت عکس یادگاریبگیر با هواپیمای وارداتی نیست. البته پیش از این نیز رییس سازمان هواپیمایی کشوری در شهریورماه امسال مدعی شده بود که در طول 20 ماه گذشته 60 فروند هواپیما به کشور وارد شده که 30 فروند از این هواپیماها تاکنون عملیاتی شده است.
اما نکته اینجاست که در پیگیری خبرگزاری خبرآنلاین درباره جزییات ورود هواپیماهای جدید، همه از شنیدههای خود میگویند. سید عبدالرضا موسوی، رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره ورود 50 هواپیماهای جدید به کشور، میگوید: من در جریان نیستم و این موضوع را سازمان هواپیمایی کشور باید توضیح دهد.
وی عنوان میکند: من هم این خبرها را شنیدهام و گفتهاند که چند هواپیما وارد شده است، اما آمار دقیق را سازمان هواپیمایی دارد.
اما برخی منابع مطلع در حوزه هوایی عنوان میکنند که یک تعدادی هواپیما وارد شده است، اما این تعدادی که عنوان میشود، همه هواپیمای مسافری نیستند؛ ممکن است هواپیمای باری، هلیکوپتری، هواپیمای کوچک آموزشی یا برای تاکسی باشد. یعنی 50 هواپیمایی که عنوان میشود، همه مسافری نیستند.
رضایی: وضعیت ناوگان هوایی مناسب نیست
با این حال، ادعای ورود 50 فروند هواپیما از سوی معاون اجرایی رییسجمهور و 60 فروند هواپیما توسط رییس سازمان هواپیمایی در حالی این روزها از سوی مقامات دولت سیزدهم مطرح میشود که در حال حاضر این سوال وجود دارد که چرا شرایط ناوگان هوایی کشور تغییر نکرده و بهبود پیدا نکرده است. طبق گزارش رسمی که در خبرگزاری تسنیم، رسانهی منتقد دولت روحانی در یک تیر ماه سال 1400 منتشر شده است تعداد هواپیماهای فعال ایران در پایان دولت روحانی 158 فروند بوده است.
از آنجا که صنعت هوایی تجربه اضافهشدن 16 هواپیمای برجامی را در مدت دو سال و تاثیر آن را بر صنعت هوایی حس کرده، پس اثرات اضافهشدن 50 یا 60 فروند هواپیما در دو سال گذشته قاعدتا چیزی نیست که فعالان این صنعت و مردم نتوانند آن را حس کنند.
با این وجود، برخی گزارشها و روایتهای غیررسمی حاکی از آن است که کمتر از 160 فروند هواپیمای فعال در ناوگان هوایی کشور وجود دارد؛ اگرچه رییس سازمان هواپیمایی در اردیبهشتماه در یک نشست خبری اعلام کرد که هماکنون 180 فروند هواپیمای عملیاتی دارد.
با این حال، برخی نقل قولها خلاف این اعداد را نشان میدهد. پیش از این رییس کمیسیون عمران مجلس هم از عدد 150 هواپیمای فعال در کشور پردهبرداری کرده بود. محمدرضا رضاییکوچی درباره وضعیت ناوگان هوایی کشور و تمهیداتی که باید در طول اجرای برنامه هفتم توسعه برای ارتقای این ناوگان اندیشیده شود، عنوان کرده بود: ناوگان هوایی فاصله زیادی با آنچه که نیاز است، دارد.
رضایی کوچی در رابطه با تعداد هواپیماهای فعال در کشور گفته بود: اکنون به حدود 400 هواپیما نیاز داریم، اما حدود 150 هواپیمای فعال داریم که در حال فعالیت هستند. بر این اساس فاصله زیادی بین نیاز ناوگان با ناوگان فعال وجود دارد و به همین دلیل است که برخی شرکتهای هواپیمایی نیز بلیتها را با قیمت بالاتر به فروش می رسانند.
به اعتقاد او، اکنون وضعیت ناوگان هوایی کشور چندان مناسب نیست، عمر ناوگان هوایی بالا رفته است و از سوی دیگر، روزانه تقاضا برای استفاده از پروازها در حال افزایش است، هم از نظر و هم از نظر کیفیت ناوگان هوایی با مشکل مواجه است.
چه تعداد هواپیما زمینگیر است؟
اما آمار جالب مربوط به هواپیماهای زمینگیر است. گزارشها حاکی از آن است که در حال حاضر در حدود 134 هواپیمای کشور زمینگیر است. این را رییس سازمان هواپیمایی کشور نیز در تازهترین اظهارنظر تایید کرده است. بنا به گفته محمد محمدیبخش، تعداد هواپیماهای زمینگیر در کشور به 134 فروند رسیده است.
پیش از این اما در تیرماه امسال، رییس سازمان هواپیمایی کشور در مورد تعداد هواپیماهای زمینگیر گفته بود: ما 139 فروند هواپیمای زمینگیر با سن 2 سال به بالا داریم که باید به مرور به ناوگان کشور برگردد.
بنا به گفته محمدیبخش، نیاز حال حاضر کشور 550 فروند هواپیما است، اما فقط 180 فروند هواپیما سرخط داریم و به همین دلیل با وجود افزایش مسیرهای پروازی، مسافران اعتراض دارند که بلیت هواپیما سخت پیدا میشود.
بر همین اساس، آمار سازمان هواپیمایی، 370 فروند هواپیما تا رسیدن به رقم 550 فروند هواپیما فاصله است.
وضعیت رقیبان چگونه است؟
اما در کشورهای همسایه، وضعیت ناوگان هوایی چگونه است؟ نگاهی به وضعیت ناوگان هوایی کشورهای همسایه میگوید که در حال حاضر در حوزه خلیجفارس دو شرکت بزرگ هواپیمایی امارات و قطر، تقریبا به پیشتازان بزرگ هوانوردی تجاری تبدیل شدهاند. با اینکه شرکت هواپیمایی امارات عمر زیادی ندارد و در سال 1364 شمسی راهاندازی شده، اما این شرکت یکی از ایرلاینهای پنج ستاره هواپیمایی در همسایگی ایران است که به 158 مقصد پروازی در سراسر دنیا پرواز دارد.هواپیمایی قطر 205 فروند هواپیما در اختیار دارد که شامل مدل های مختلف هواپیماهای برد متوسط و برد بلند ایرباس و بوئینگ می شود. این آمار در آبان ماه سال گذشته منتشر شده است.
میانگین سنی ناوگان امارات 9 سال و میانگین سنی ناوگان قطر ایرویز نیز پنج سال است.لازم به ذکر است این شرکت تعداد 195 فروند هواپیما از مدل های بویینگ 777xT بوئینگ 787 دریم لاینر و ایرباس 350 را در دست سفارش دارد که تحویل آن ها از سال 2024 آغاز خواهد شد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
شرکت پتروشیمی نوری با حضوری چشمگیر در اولین روز نمایشگاه پتروکم جزیره ی کیش، 8 تفاهم... 23 دی 1403
استاد دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی گفت: برای شکل گیری یک همکاری بلند مدت، تعریف یک... 13 دی 1403
براساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از جزئیات هزینه- درآمد خانوارهای شهری کشور، سهم... 18 مهر 1403
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو از گفتمان این شرکت با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای... 11 مهر 1403
از اواخر سال گذشته تاکنون شاهد آن بودیم که مصرف بنزین به یکباره از تولید آن بیشتر شده... 24 مرداد 1403
مدیران دولت سیزدهم شاید فکر نمیکردند که پیش از پایان کار این دولت، تمامی یا اغلب... 6 مرداد 1403
واردات خودرو همچنان از سرعت مناسبی برخوردار نیست و همچنین پرونده دور نخست پیشفروش... 27 تیر 1403
وزیر ارتباطات گفت: معافیت مالیاتی کسب و کارهای فعال در سکوهای داخلی و فراهم کردن... 19 تیر 1403
نظرات شما