جریان معاملات روز میانی هفته به گونه‌ای پیش رفت که چراغ نماگرهای تالار شیشه‌ای سبز شد. سبقت نمادهای کوچک از نمادهای بزرگ، برآیند معاملات روز دوشنبه بود. با این حال افزایش عرضه‌ها در بازه پایانی معاملات باعث شد تا بازار، سه‌شنبه را با حجم بالای عرضه‌ها شروع کند.

به گزارش نسیم اقتصاد، تجارت نیوز نوشت: در پایان معاملات روز میانی هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد اندک 0.07 درصد، معادل هزار و 486 واحد از ارتفاع این شاخص در سطح دو میلیون و 162 هزار و 560 واحدی باقی ماند.
 
افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی بهتری را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد 0.49 درصدی (معادل سه هزار و 788 واحد)، تا پله 750 هزار واحدی پیش رفت.
 
شاخص‌ کل فرابورس نیز با رشد 0.16 درصدی معادل 42.28 واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح 26 هزار و 336 واحدی قرار گرفت.
 
معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام
 
تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز دوشنبه، پنج هزار و 815 میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز میانی هفته را هم 8.9 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.
 
کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.
 
همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز دوشنبه بورس، خبر از خروج 87 میلیارد و 900 میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.
 
پیش بینی بورس سه شنبه
 

روز دوشنبه برخلاف ابتدای هفته، بازار شاهد تردید معامله‌گران در رابطه با اخبار تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها بود. روز شنبه، خبرهایی از تجدید ارزیابی ذوب آهن به میان آمد. تحلیلگران میزان تجدید ارزیابی این شرکت را 460 درصد تخمین می‌زنند. اگر تحولی مهم و اتفاقی خاص برای بازار رخ ندهد، تردیدهای سرمایه‌گذاران در خصوص تجدید ارزیابی شرکت‌ها طبعا افزایش پیدا خواهد کرد.
 
چراغ بازار سرمایه در حالی سبز ماند که جریان خروج سرمایه پول حقیقی‌ها همچنان ادامه دارد. با این حال خبری از اصلاح‌های سنگین دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای نیست. همین موضوع دلیلی شده تا کارشناسان بیان کنند حال و هوای اصلاح فعلی بازار سرمایه متفاوت از اصلاح‌های پیشین نماگرهای سهامی است.
 
روند تعادلی بازار سهام مانند روز یکشنبه ادامه داشت اما چرخش نقدینگی در صنایع جدید، بهانه رشد برخی از نمادهایی شد که در هفته‌های اخیر بازدهی کمتری را کسب کرده بودند. در همین حال شکاف میان نماگر اصلی و شاخص هم‌وزن بیشتر شد که نشان از عملکرد بهتر سهام کوچک و متوسط بازار دارد.
 
در راستای پیش بینی بورس سه شنبه باید گفت افزایش عرضه‌ها در بازه پایانی معاملات دوشنبه در نمادهای بزرگ و شاخص‌های بزرگ بازار، احتمالا معاملات سه‌شنبه این دسته از نمادها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

لینک کوتاه
معاملات بورس نوسان‌گیران شاخص‌ کل فرابورس

اخبار مرتبط