رییس دیوان محاسبات کشور در پنجاهمین سالگرد تاسیس صندوق ضمانت صادرات بر رانت‌زا بودن قیمت‌های دستوری تاکید و تصریح کرد تا زمانی که قیمت ها واقعی نباشد ترازهای درست به دست نمی آید.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایلنا، احمدرضا دستغیب، رییس دیوان محاسبات در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس صندوق ضمانت صادرات گفت: قرار بر این بود با توسعه خصوصی سازی تصدی کشور به این بخش واگذار شود. اما خصوصی سازی در برخی حوزه‌ها منحرف شد و به شکل گیری شرکت‌های شبه دولتی به تعبیر مقام معظم رهبری انجام شد که بعضا شرکت‌های خصولتی هم نامیده می‌‍شوند.
 
وی افزود: همچنین قرار بود اقتصاد مردمی شود اما شبه دولتی ها شکل گرفتند که تحت کنترل دولت هستند اما از نظارت ‌دولتی ها خارج شدند. مسیر خصوصی سازی باید اصلاح شود و بخش خصوصی کنونی نمی‌تواند با شبه دولتی رقابت کند.
 
دستغیب ادامه داد: دولتی‌ها تمایل به واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه به بخش خصوصی ندارند الان دولت حتی در کنترل بانک‌های غیردولتی هم دخالت غیرمستقیم دارد.
 
وی اظهار کرد: شرکت‌ها و سازمان ها باید در ارائه آمار و ارقام دقت داشته باشند و اعداد و ارقام ارائه شده را کنترل کنند تا ارائه نادرست امار تبدیل به بهانه‌ای برای تاختن به بخش خصوصی نشود.
 
دستغیب در پایان به موضوع قیمت گذاری دستوری پرداخت و گفت: یکی از آفت های دیگر اقتصاد کشور واقعی نبودن قیمت هاست تا قیمت‌ها واقعی نباشد ترازها نیز غیرواقعی است. قیمت دستوری در همه جا رانت‌زا است.

لینک کوتاه
قیمت‌های دستوری رانت‌زا خصوصی سازی