مدیر هماهنگی پالایشگاه حمص سوریه گفت: پالایشگاه حمص سوریه دومین پالایشگاه فراسرزمینی ایران خواهد بود و با تکمیل دو پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا و حمص سوریه، صادرات پایدار 260 هزار بشکه‌ای نفت خام محقق خواهد شد.

به گزارش نسیم اقتصاد، علی شاهوردی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره حضور ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی گفت: یک آرزوی 44 ساله کشور بود که به سمت پالایشگاه‌های فراسرزمینی حرکت کنیم، مهم‌ترین فایده‌ای که پالایشگاه‌های فراسرزمینی دارد، فروش پایدار نفت خام است.
 
شاهوردی افزود: در ابتدا برای ورود به پالایشگاه‌های فراسرزمینی، پالایشگاه‌های ونزوئلا شامل «آموا» و «کاردو» با ظرفیت 650 هزار بشکه، پالایشگاه پورتو لا کروز با ظرفیت با 220 هزار بشکه و بالایشگاه ال‌پالیتو با مجموع ظرفیت 1 میلیون 350 هزار بشکه‌ای را بررسی کردیم.
 
وی افزود: پس از آن تصمیم گرفتیم که با یک پالایشگاه کوچک شروع کنیم و آن را به عنوان پایلوت در نظر بگیریم. سپس لیست قطعات آن را مشخص کرده و با طرف ونزوئلایی قراردادی را مبنی بر مقدار و کیفیت قطعات منعقد کردیم.
 
شاهوردی گفت: مقرر شد 2 میلیون کالا را به ال‌پالیتو صادر کنیم و ظرفیت پالایشگاه را در قدم اول از 20 هزار بشکه به 80 هزار بشکه افزایش دادیم و در حال حاضر نیز بیش از 87 درصد از کالاها را به ونزوئلا ارسال کرده‌ایم و تا نیمه دوم ماه آینده نیز مابقی کالاها ارسال خواهد شد.
 
مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات ‌اساسی پالایشگاه حمص سوریه گفت: در بدو شروع، یک قرارداد صادرات نفت خام امضا کردیم و در روزهای آغازین، ماهانه 2 میلیون بشکه نفت خام به ونزوئلا صادر کردیم.
 
شاهوردی درباره تمایل دیگر پالایشگاه‌های این کشور و دیگر کشور در جهت همکاری با ایران گفت: پالایشگاه‌های دیگر نظیر کاردون نیز مایل به همکاری هستند و هم اکنون در حال بررسی ظرفیت مورد استفاده آن‌ها هستیم. از کشورهای دیگر نظیر نیکاراگوئه، کوبا، کشورهای آسیای میانی، آفریقای جنوبی و سوریه نیز درخواست همکاری داریم اما گزینه قطعی بعدی در جهت ورود، پالایشگاه حمص سوریه بوده که در حال بستن قرارداد مشابهی همانند ال‌پالیتو سوریه هستیم.
 
وی ادامه داد: سوریه دو پالایشگاه، حمص و بانیانس را دارد، پالایشگاه حمص 120 هزار بشکه در فاز اول است و در این راستا بررسی‌های مورد نظر، نظیر استخراج لیست قطعات، برآورد قیمت صورت گرفته و آماده امضای قرارداد با طرف سوری هستیم.
 
شاهوردی گفت: برآورد میزان هزینه که سوری‌ها باید بپردازند، 140 میلیون یورو است، اما نکته مهم و سود اصلی ما فروش پایدار نفت خام به این کشور خواهد بود.
 
مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات ‌اساسی پالایشگاه حمص سوریه اظهار داشت: با تکمیل پالایشگاه ال‌پالیتو 120 هزار بشکه و پالایشگاه حمص 140 هزار بشکه نفت خام را آماده صادرات خواهیم داشت. لذا در مجموع 260 هزار بشکه صادرات نفت خام پایدار خواهیم داشت.
 
وی ادامه داد: پس از تکمیل پالایشگاه حمص، به پالایشگاه بانیانس سوریه ورود خواهیم کرد.
 
شاهوردی گفت: تمام تجهیزات ایرانی که برای پالایشگاه‌های فراسرزمینی ارسال شده، پیش از این در کشور تست شده و پس از مشاهده میدانی متقاضیان، به کشور آن‌ها ارسال شد. همچنین باید به این نکته توجه کنیم که ایران برای ورود به پالایشگاه‌های فراسرزمینی، گوی رقابت را از چین و روسیه ربود.

لینک کوتاه
تثبیت صادرات بشکه نفت پالایشگاه فراسرزمینی سوریه ونزوئلا

اخبار مرتبط