رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های بیمه زیان انباشته دارند، گفت: ضریب نفوذ صنعت بیمه حدود دو درصد است که با هفت درصد برنامه هفتم توسعه فاصله زیادی دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمدرضا پورابراهیمی در سی‌امین همایش ملی و یازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه اظهار کرد: صنعت بیمه نیازمند اصلاحاتی است که بخشی از آن به قانون اصلاح ساختار صنعت بیمه برمی‌گردد که بتوانیم با همکاری دولت آن را پیش ببریم. نظر ما این است که لایحه ارجح بر مصوبه است.
 
وی با بیان اینکه ما باید خدمات به مردم را ساده‌سازی و برون‌سپاری کنیم، گفت: یکی از جدیدترین اقداماتی که درخصوص فعالیت های صنعت بیمه شکل می‌گیرد کروکی الکترونیکی است که ان شاءالله به‌زودی نهایی می‌شود. شب گذشته هم نشستی با معاونان شرکت‌های بیمه‌ای در این زمینه برگزار و ابعاد این موضوع بحث شود.
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی صنعت بیمه افزایش نرخ رشد اقتصادی است، افزود: ضریب نفوذ صنعت بیمه حدود دو درصد است که با هفت درصد برنامه هفتم توسعه فاصله زیادی دارد. اولین اقدام اصلاح برخی آیین‌نامه‌ها است که در حال حاضر آیین‌نامه اصلاح سرمایه‌گذاری در حال پیگیری است.
 
نرخ پایین بازده سرمایه در صنعت بیمه
 

پورابراهیمی یکی دیگر از مشکلات را وضعیت نرخ بازده سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه دانست و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بازده سرمایه در صنعت بیمه از متوسط نرخ بازده سرمایه‌گذاری در کشور به‌مراتب پایین‌تر است. این موضوع به آسیب‌شناسی جدی نیاز دارد و برای رشد این صنعت فکر شود. بسیاری از شرکت‌ها دارای زیان انباشته هستند. این صنعت به دلیل عدم رفتار حرفه‌ای در برخی موارد نیازمند پوشش‌دهی است.
 
وی با بیان اینکه فارغ از تحریم‌ها ظرفیت‌هایی درون صنعت بیمه کشور وجود دارد، گفت: یکی از چالش‌ها رقابت شرکت‌ها در نرخ‌های غیرواقعی است که باعث زیان همه می‌شود. از نمایندگی‌های فروش گرفته که کف میدان هستند و بیش از 100 هزار کد نمایندگی در کشور صادر شده که بین سه تا پنج نفر نیرو دارند تا عدم پشتیبانی از شاخصی که باید این ضریب نفوذ را افزایش دهد، دچار مشکل هستیم؛ موضوع مسائل مالیاتی و بیمه‌های فروش حل نشده است؛ اشکالات اجرایی مرتبط با این شبکه که می‎‌خواهد در حوزه مقدم صنعت بیمه فعالیت کند وجود دارد.
 
رقابت‌های ناصحیح باعث شده درآمد کارگزاری‌های بیمه کاهش پیدا کند
 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در صنعت بیمه و بیمه مرکزی باید این اتفاق بیفتد که از خط مقدم که یک کارشناس در عرصه خدمات ورود می‌کند تا انتهای فرآیند یک ساختار پشتیبانی را ببینیم. رقابت‌های ناصحیح باعث شده درآمد کارگزاری‌ها کاهش پیدا کند. چه کسی از این وضعیت سود می‌برد؟ اثرش در حوزه اقتصاد چیست؟ این مسائل باعث کاهش میزان درآمدها و کاهش ضریب نفوذ بیمه شده است.
 
پورابراهیمی با بیان اینکه بیمه سرمایه‌گذاری همگانی کار بزرگی بود، افزود: در لایحه بودجه دولت موضوع عوارض را در بیمه ثالث کم کرده است. امسال بخش زیادی از درآمدهای ثالث را به هلال احمر، فراجا و راهداری دادیم اما هیچ گزارشی که منجر به کاهش خسارت در این بخش‌ها شود، نداریم. ما مسئولان این بخش‌ها را دعوت کردیم که گزارش دهند اما پولی که از عوارض بیمه شخص ثالث کسر می‌شود، بابت کاهش خسارات است که اتفاق نیفتاده. 19 هزار نفر در تصادفات شهری و برون‌شهری کشته می‌شوند که باید فکری برای آن کرد.
 
وی با تاکید بر ضرورت ارتقای صنعت بیمه گفت: ارتقای صنعت با حضور متخصصان این صنعت که افراد دانشگاهی و علمی و باتجربه هستند، باید در دستور کار قرار گیرد. کمیسیون اقتصادی مجلس نیز همیشه کنار شما بوده و خواهد بود. دو نکته باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ ما پیش‌نویس قانون اصلاح صنعت بیمه کشور را آماده کرده‌ایم که می‌توانیم تحویل کارشناسان صنعت بیمه بدهیم تا درخصوص آن نظرات کارشناسی ارایه دهند. مساله دوم در حوزه نظارت است که گزارش شده بخشی از قوانین در بخش بیمه کامل اجرا نمی‌شود. تمام دستگاه‌ها بر اساس ضوابط و مقررات مر قانون را در ارتباط با صنعت بیمه کشور رعایت کنند.

لینک کوتاه
صنعت بیمه شرکت‌های بیمه زیان کمیسیون اقتصادی مجلس

اخبار مرتبط