وزیر اقتصاد گفت: اقتصاد ایران گرفتار ذینفعان است و در این بین، ذینفع «بوروکراسی»، «نبود شفافیت و هوشمندی» قابل توجه است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، «سید احسان خاندوزی» امروز دوشنبه در همایش بین‌المللی بیمه و توسعه اظهار داشت: مهم‌ترین اقدام صنعت بیمه ایجاد صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان در دو سال گذشته است که وارد صنعت بیمه شد و طبق آخرین آمار بیش از 15 هزار واحد در این بخش پرداخت شده است و تلاش کردیم این صندوق جایگزین روش های گذشته شود و نسبت به آینده این صندوق امیدوار هستم.
 
وی افزود: در حوزه تکافل بیمه‌ای نیز اتفاقات خوبی رخ داد و بین علمای تسنن و تشیع مورد استقبال قرار گرفت و در اقدام دیگر زوار اربعین با کمترین مبلغ بیمه شدند.
 
وزیر اقتصاد گفت: صنعت بیمه در توسعه بین المللی گام‌های خوبی برداشته است و امیدواریم دو شرکت ایران و سوریه هفته آینده نخستین بیمه نامه خود را صادر کنند.
 
وی با اشاره به درگاه ملی مجوز کسب و کار گفت: در دولت سیزدهم توانستیم صدور مجوز کسب و کارها را تسهیل و سرعت بخشیم که کسب‌وکارهای بیمه‌ای نیز در این دسته قرار دارد و در گام دیگر در موضوع اصلاح آیین‌نامه نیز صنعت بیمه دستاورد خوبی داشت.
 
وی با بیان اینکه دو کلید واژه مهم در اقتصاد وجود دارد، گفت: نخستین کلیدواژه جهت دهی و قطب نمای حرکت تسهیل اقتصادی برای کسب‌وکار و کلیدواژه دوم هوشمندسازی و شفافیت است تا کسب‌وکارها با سهولت و اطمینان خاطر به فعالیت بپردازند و این دو هزینه مبادله را کاهش می‌دهد و حاکمیت انتظار دارد تسهیل کسب و کار و هوشمندسازی و شفافیت در دستور کار قرار گیرد.
 
خاندوزی در بخش دیگری اظهار داشت: خبر خوش در بازار سرمایه باید به اطلاع برسانم که در هشت ماهه امسال دو برابر هشت ماهه سال گذشته عرضه اولیه داشته باشیم.
 
وی تصریح کرد: اقتصاد ایران گرفتار ذینفعان است و در این بین ذینفع بروکراسی، عدم شفافیت و هوشمندی قابل توجه است و امیدواریم این مسأله تعارض منافع در بخش بیمه هم با اصلاح آیین نامه‌ها برطرف شود.
 
خاندوزی گفت: مجموعه خدمت صنعت بیمه می‌تواند از حیث هوشمندسازی و سرعت خدمت دهی را افزایش دهد.
 
صندوق بیمه دانش بنیان ایجاد می‌شود
 
در ادامه این مراسم، رییس کل بیمه مرکزی گفت: در سختی‌ها کنار مردم هستیم تا هنگام ناراحتی شادی بیاوریم.
 
علی استاد هاشمی اظهار داشت: امسال در بحث فرهنگ‌سازی بیمه همکارانی به مدارس برای آموزش حاضر شدند همچنین همایش‌های استانی برگزار شد و شرکت‌های بیمه‌ای در این زمینه کمک کردند.
 
وی بیان کرد: در تعاملات فعالانه با سیاستگذاران هستیم و تلاش کردیم از ظرفیت نخبگان در صنعت بیمه استفاده کنیم.
 
رییس کل بیمه مرکزی بیان کرد: در تعاملات بین المللی تعلیق موقت کارت سبز مشکلاتی ایجاد کرد اما تلاش کردیم کشورها را قانع کنیم تا به لحاظ فنی مشکل نداریم و موفق هم بودیم.
 
وی افزود: بزرگترین صندوق بیمه دانش بنیان به زودی ایجاد می‌شود و بحث اعتبارسنجی مشتریان نیز مدتی است که شروع شده است.
 
صنعت بیمه نیازمند پشتیبانی است
 
در ادامه این نشست، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ضریب نفوذ بیمه حدود 2 درصد است که با رقم 7 درصد مقرر شده در برنامه توسعه فاصله دارد و نیازمند اصلاح آیین نامه است.
 
وی اظهار داشت: وضعیت نرخ بازده سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در مقایسه با بازده بازار سرمایه بسیار پایین است و نگرانی جدی ایجاد می‌کند و صنعتی که باید پشتیبان باشد به دلیل عدم رفتار حرفه‌ای خود نیازمند پوشش دهی است و باید تصمیمات جدیدی در این زمینه اتخاذ شود.
 
پور ابراهیمی تصریح کرد: ظرفیت درونی کشور برای ارتقای جایگاه صنعت مناسب است و یکی از چالش‌های صنعت بیمه، رقابت شرکت‌ها در فروش بیمه نامه است و بسیاری از شرکت‌ها زیان ده هستند و این رقابت‌های ناصحیح موجب شده نمایندگی‌ها متضرر شوند و این باید اصلاح شود.

لینک کوتاه
اقتصاد ایران گرفتار ذینفعان بوروکراسی و نبود شفافیت است