مرکز آمار ایران امروز تورم مربوط به نهاده‌های ساختمانی در تابستان 1402 را منتشر کرد. بر این اساس قیمت نهاده‌های ساختمانی نسبت به فصل پیش از خود، افزایشی 1.9 درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی طی تابستان 1402 را منتشر کرده است که بر اساس آن، بازار مصالح ساختمانی در این بازه زمانی با رشد قیمت روبرو بوده است.
 
اگرچه آمار دقیقی از ساخت و ساز در این فصل در دسترس نیست، اما شاید از این نسبت بتوان نتیجه‌گیری کرد که در بازه فصل تابستان، تقاضا برای ساخت و بازسازی مسکن تا حدودی افزایش داشته است.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص نهاده‌های ساختمانی در تابستان1402 نسبت به فصل قبل از خود یعنی بهار سال جاری افزایشی 1,9 درصد را پشت سر گذاشته است. این شاخص نسبت به فصل قبل 11.7 واحد درصد کاهش داشته است.
 
در این بازه و در بین گروه‌های اجرایی بیشترین تورم فصلی با 20,6 درصد مربوط به گروه اجرایی گچ و گچکاری بوده است.
 
همچنین درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نشان‌دهنده آن است که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل یعنی در تورم نقطه به نقطه 47,3 درصد افزایش داشته که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل 39.7 درصد یعنی 7.6 واحد درصد صعود داشته است.
 
 
در این فصل، بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم نقطه به نقطه مربوط به گروه اجرایی یراق آلات درب و پنجره با 74,7 درصد و کمترین تورم نقطه به نقطه با 29.6 درصد مربوط به گروه اجرایی نقاشی بوده است.
 
در فصل تابستان 1402 درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی تهران در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 43,5 درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل 39.2 درصد یعنی 4.3 واحد درصد افزایش را تجربه کرده است.
 
در این فصل در بین گروه‌های اجرایی بیشترین تورم سالانه با 63 درصد مربوط به گروه اجرایی شیشه و کمترین تورم با 33.9 درصد مربوط به گروه سنگ بوده است.
 
این در حالی‌ست که قیمت نهاده‌های ساختمانی در بهار 1402 در مقایسه با آمار فصل قبل یعنی زمستان 1401 کاهشی معادل 21,6 درصد یا 8,0 واحد درصد را پشت سر گذاشته بود.

لینک کوتاه
تورم مصالح ساختمانی تابستان ۱۴۰۲ ساخت و ساز افزایش