یک بازنشسته‌ی کارگری ضمن انتقاد از شرایط معیشتی، نسبت به متناسب‌سازی برنامه هفتم ابراز ناامیدی کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایلنا، در لایحه بودجه 1403، افزایش حقوق بازنشستگان صندوق‌های مختلف 20 درصد در نظر گرفته شده؛ در برنامه هفتم توسعه، سازمان تامین اجتماعی مکلف شده با اعتبارات و دارایی‌های خود متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند و وزیر کار به صراحت گفته «تا اعتبار خاص نباشد، همسان‌سازی هم نیست».

 
محمدعلی براتی فعال صنفی بازنشستگان کردستان با اشاره به همه‌ی این واقعیت‌ها گفت: امروز ما بازنشستگان حداقل‌بگیر سازمان تامین اجتماعی مستمری‌ای می‌گیریم که از نصف خط فقر کمتر است؛ اگر خط فقر را 25 میلیون تومان در نظر بگیریم، امروز حقوق و مزایای ما حدود 9 میلیون تومان است.
 
او اضافه کرد: در چنین شرایطی وقتی افزایش حقوق در لایحه بودجه فقط 20 درصد است، ما امیدمان را به بهبود معیشت از دست می‌دهیم؛ بدون تردید در مذاکرات مزدی 1403، دولت با همین رقم به نشست‌های شورایعالی کار می‌آید و سازمان تامین اجتماعی نیز خیلی بیش از اینها مستمری بازنشستگان خود را زیاد نمی‌کند.
 
به گفته براتی، متناسب‌سازی با این شرایط و مختصات برنامه هفتم قرار نیست کاری برای بازنشستگان کارگری صورت دهد و گره‌گشای مشکلات معیشتی مستمری‌بگیران نخواهد بود.
 
او ادامه داد: وقتی در سال 99 قرار شد متناسب‌سازی در صندوق‌ها اجرایی شود، برای تامین اجتماعی اعتبار خاص در نظر نگرفتند؛ در نتیجه به جای همسان‌سازی واقعی یک متناسب‌سازی بی یال و دم و اشکم اجرا شد؛ آیا دوباره قرار است همان اتفاقات تکرار شود؟
 
این بازنشسته تاکید کرد: وقتی تورم رسمی حدود 50 درصد است چطور دولت خلاف قانون افزایش حقوق بازنشستگان را فقط 20 درصد در نظر می‌گیرد؟ در شرایطی که هستیم حتی 40 درصد افزایش حقوق مشکلات بازنشستگان به خصوص حداقل‌بگیران صندوق تامین اجتماعی را حل نمی‌کند چراکه با 40 درصد افزایش حقوق بازهم دریافتی ما به خط فقر نمی‌رسد!
 
 

لینک کوتاه
افزایش حقوق بازنشستگان متناسب‌سازی

اخبار مرتبط

نظرات شما