به گزارش نسیم اقتصاد، غلامرضا خصوصی رییس اداره آب، برق و بخار پالایشگاه تهران گفت: ما مصر هستیم تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم. در این راستا کلیه تجهیزاتی که ساخته می شوند در طراحی آنها برحسب نوع عملکرد، تمام جوانب در راستای قابلیت اجرایی آن در نظر گرفته می شود تا در هنگام استفاده دچار مشکل و توقف کار دستگاه نشوند و برای افزایش عمر دستگاه در هنگام بهره برداری محدوده و دامنه پارامترهای فرآیندی مشخص می کنند و بهره بردار می بایست در همان محدوده از آن استفاده کند.
اگر عوامل مؤثر جانبی مرتبط با فرآیند در تجهیز از استاندارد لازم برخوردار نباشد بی شک تأثیر نامطلوبی بر روی دستگاه گذاشته و باعث آسیب رساندن به آن می شوند. برای مثال می توان دستگاه دیگ بخار را به عنوان تجهیز طراحی شده و آب ورودی به آن که در واحد دیگری تهیه شده است به عنوان عوامل جانبی تاثیر گذار در فرآیند دیگ بخار به حساب آورد. چنانچه آب ورودی به دیگ های بخار از کیفیت لازم برخوردار نباشد و یا به عبارتی دیگر این آب به خوبی بهسازی نشده باشد و یا فاکتورهایی مانند مواد شیمیایی و عوامل فرآیندی بکار رفته در آن کیفیت و شرایط مناسب نداشته باشد، جداره داخلی تیوبهای دیگ بخار از حیث خوردگی و یا رسوب گذاری در امان نخواهد بود و در هر دو حالت باعث پارگی تیوپ و در نتیجه از سرویس خارج شدن دیگ بخار و کاهش تولید بخار لازم در فرآیند تولید می شود. رسوبات در جداره داخلی تیوب های غیر قابل مشاهده و دسترس در دیگ بخار از جمله مشکلات عمده ای است که در صنایع مختلف دنیا بخصوص پتروشیمی ها و پالایشگاه ها وجود دارد. این امر منجر به پارگی تیوب ها شده و در نهایت باعث می شود جهت تعویض تیوب های معیوب دیگ بخار از سرویس خارج شود. این امر از یک سو تهدیدی برای فرآیند تولید مستمر محسوب شده و باعث کاهش و ناپایداری در تولید می شود و از سویی دیگر از سرویس خارج شدن دیگ بخار به همراه تعمیرات بر روی آن هزینه های زیادی در بر خواهد داشت.

این مشکل در پالایشگاه تهران متوجه دیگ های بخار در تیوبهای (3 اینچی) دیواره شمالی و جنوبی آن هم شده بود. دیواره دیگ های بخار از تعدادی پانل مجزا کنار هم که هر کدام از چندین تیوب با دو لبه فین به هم جوش شده تشکیل شده است. ابتدا و انتهای این تیوبها جهت توزیع آب که بصورت Swaged های (2 اینچی) می باشد در قسمت پائین و بالا به یک هدر مجزا (6 اینچی) بنام Side Header متصل شده و مجموعه آن یک پانل را تشکیل می دهد . لذا این حالت نظارت و دسترسی به داخل تیوبها را که قابل مشاهده نیستند غیر ممکن ساخته است.

بعضی از رسوباتی که سست هستند در جداره داخلی این تیوبها بصورت چیپس به درون Side Header ها ریخته و در آنجا جمع می شوند. وجود دو دریچه بنام Hand hole جهت ورود دست و بیرون آوردن این رسوبات بر روی دو سر Side Header ها در نظر گرفته شده است. با توجه به مقدار تجمع این رسوبات در Side Header می توان شرایط و وضعیت داخلی تیوبهای دیواره را تشخیص داد . با بررسی های بعمل آمده مشخص شد که در این زمینه بدترین شرایط را دیگ بخار 2C دارد. هنگامی که این دیگ بخار پس از تعمیرات در چند نوبت در سرویس قرار می گرفت, بیش از 6 ساعت کار نمی کرد و علت آن وجود همان رسوبات داخلی تیوبهای دیواره بود که منجر به پارگی تیوب و از سرویس خارج شدن دیگ بخار می شد. در هر نوبت با باز کردن دو عدد Hand hole مربوط به Side Header پائین متوجه رسوبات فراوانی در داخل آن می شدیم که ناشی از ریزش رسوبات از ناحیه داخل تیوب های دیواره بود سپس از قسمت Hand hole های باز شده بوسیله دست رسوبات تخلیه می شد.

پیشنهاد رسوب زدایی به وسیله شستشوی شیمیایی (اسید واش) داخل تیوبها توسط همکاران داده شد ولی به علت مستعمل بودن تیوبهای دیگ بخار و حجم زیاد رسوبات داخل می توانست سد راه حرکت مواد شیمیایی اسیدی در داخل تیوب ها شود و با توقف حرکت اسید آسیب جدی تری به آنها وارد کند. این روش بعلت داشتن ریسک بالا مورد تأیید قرار نگرفت و تعویض پانل تیوبها با توجه به محدودیت زمانی در شرایط تحریم هم امکان پذیر نبود. لذا نیاز به راهکارهای جدیدی بود تا بتوان مشکل بوجود آمده را برای همیشه حل کرد.

با تلاش گروهی پرسنل اداره آب ، برق و بخار ، تعمیرات ، مهندسی و حمایت های بی دریغ و همیشگی مدیران ارشد سازمان (که جای تشکر و قدردانی فراوان دارد) ابتدا با بررسی و تحقیق بر روی محل هایی که مشکلات آن ناشی از شرایط جانبی بوده (که طراح بویلر در طراحی خود آن را در نظر نمی گیرد) سر آغاز مطالعاتمان شد. پس از این تحقیقات، به طراحی بویلر ورود و مشکل را با تغییرات در ناحیه Side header ها حل کرده و نتایج بسیارخوبی با موفقیت کامل حاصل شد.

لینک کوتاه
تحریم پالایشگاه تهران مواد شیمیایی اسیدی

اخبار مرتبط